Hej alla,

Vi har ett problem med ett elskåp som blockerar infarten till vår tomt som vi köpte nyligen. Tomten har styckats av den tidigare ägare, och infarten är ny, men elskåpet står precis i vägen, vilket gör det svårt att komma in.

Vi har kontaktat Huddinge kommun och planerar även att höra av oss till Vattenfall, men vi undrar om någon här har erfarenhet av att få ett elskåp flyttat?

• Vem har ansvaret i sådana här fall? (Den gamla ägaren flyttar stolpen som ni kan se på bilden men inte elskåpet)
  • Hur lång tid kan en flytt av ett elskåp ta?
  • Finns det något vi kan göra för att påskynda processen?
Jag bifogar en bild så ni kan se hur det ser ut. Alla tips och råd uppskattas!

Tack på förhand!

• Elskåp blockerar infarten till en tomt, omgiven av torrt gräs och vissna växter, delvis skuggat av angränsande träd och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bilden sa inte mycket...
Stod skåpet där när ni köpte?
Måste ni ha infart just vid elskåpet?

• Gilla
Heij83 och 29 till
  • Laddar…
H
FFEAFE FFEAFE skrev:
Hej alla,

Vi har ett problem med ett elskåp som blockerar infarten till vår tomt som vi köpte nyligen. Tomten har styckats av den tidigare ägare, och infarten är ny, men elskåpet står precis i vägen, vilket gör det svårt att komma in.

Vi har kontaktat Huddinge kommun och planerar även att höra av oss till Vattenfall, men vi undrar om någon här har erfarenhet av att få ett elskåp flyttat?

• Vem har ansvaret i sådana här fall? (Den gamla ägaren flyttar stolpen som ni kan se på bilden men inte elskåpet)

Tack på förhand!
Bild på infarten? Hur bred är den?

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
FFEAFE FFEAFE skrev:
Hej alla,

Tack på förhand!
Det låter rimligt att kontaka nätägaren (tex vattenfall) först.
Sen efter det får ni antagligen kontaka en elektriker som utför flytten, och ev om det behövs ngt grävarbete osv. Om inte Vattenfall vill använda sina egna entrepenörer

Den före ägaren trode inte ha ngt med detta att göra om det inte i kontraktet står ngt om att detta ombesörjs av denne ?

• Gilla
jus och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Den bilden sa inte mycket...
Stod skåpet där när ni köpte?
Måste ni ha infart just vid elskåpet?
Ja, skåpet stod där.
Ja, vi måste ha det och det är 3.8m är bredden. Bifogar bild på hur tomten ser ut

• Karta över en tomt med fastigheter markerade. En blå linje markerar tomtgräns, och flera andra byggnader syns i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det låter rimligt att kontaka nätägaren (tex vattenfall) först.
Sen efter det får ni antagligen kontaka en elektriker som utför flytten, och ev om det behövs ngt grävarbete osv. Om inte Vattenfall vill använda sina egna entrepenörer

Den före ägaren trode inte ha ngt med detta att göra om det inte i kontraktet står ngt om att detta ombesörjs av denne ?
Nej, tyvärr ingenting på kontraktet förutom stolpen som du kan se på bilden.

• Gilla
Skruttan73
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Bild på infarten? Hur bred är den?
3,8m.
bifogad en bild på hela tomten från lantmäteri.

Så tomten (infarten) går inte ens hela vägen ut till gatan?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H
FFEAFE FFEAFE skrev:
3,8m.
bifogad en bild på hela tomten från lantmäteri.
Kan man inte bredda vägen lite vid infarten. Står skåpet vid er tomtgräns eller vid infarten?

Farstatjej90
Jag fattar inte, hur du kommer till din tomt är väl det första man tänker på vid köp? Eller?
Har du köpt en tomt du inte kan köra till?

• Gilla
  • Haha
han.kan och 29 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte, hur du kommer till din tomt är väl det första man tänker på vid köp? Eller?
Har du köpt en tomt du inte kan köra till?
Jag kan inte använda infarten alls just nu men använder grannens infart tills min uppfart blir fixat.

H HEM2121 skrev:
Kan man inte bredda vägen lite vid infarten. Står skåpet vid er tomtgräns eller vid infarten?
man kan inte göra något. Se kart bilden jag bifogad.

• Gilla
eershag
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så tomten (infarten) går inte ens hela vägen ut till gatan?
jag använder grannens infart (vi har kommit överens)

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
Farstatjej90
FFEAFE FFEAFE skrev:
Jag kan inte använda infarten alls just nu men använder grannens infart tills min uppfart blir fixat.
Det är jättekonstigt att köpa en fastighet utan att först reda ut hur du ska ta dig dit.

• Gilla
  • Haha
TechChad och 38 till
  • Laddar…
FFEAFE FFEAFE skrev:
Vad har ni avtalat om det inte går att flytta elskåpet? Vem betalar flytten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.