Byggahus.se

Hjälp! Elfa i lättbetong - Bästa tillvägagångssättet

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
  2. M
    Medlem · Nivå 8
  3. R
    Medlem · Nivå 11
    Redigerat 17 dec 2018 23:00
  4. A
    Medlem Nivå 2
  5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Tänk även på att de vertikala konsollfästena ska kunna glida förbi skruvskallarna i sidled. Det där får du kolla innan så att det går. Alternativt bara skruva hängskenan i ändarna och sedan placera konsollfästena exakt där du vill ha dem. Hängskenan är spårad på ett eller ett par ställen i överkant där det är möjligt att hänga på konsollfästena, sedan ska de föras i sidled.

6. M
    Medlem · Nivå 8
    Tack för alla fatastiska svar!
    Dock kvarstår alla frågorna

1. Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 10CM Lättbetong AAC4?
    2. Vilken plugg + skruv klarar de högsta specade lasterna i 15CM Lättbetong AAC4?
    3. Ska jag ha två horisontella skenor istället och ha två rader med skruv för att fördela lasterna?
    4. Ska jag limma pluggarna för extra styrka?
    5. Är de specade lasterna per plugg, per vertikal skena, eller per vertikal sektion a 90cm?

• Laddar…
  7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    5. De specade lasterna från Elfa är per skruv väl?

8. PellePeps
    Husägare Nivå 6
    Jag kan rekommendera Fischer GB. Hade problem med en porös lättbetongvägg och tack vare GB satt hyllan som berget. Jag satte en hylla som var 60cm djup med konsoler på väggen och ställde på diverse tunga hushållsmaskiner, inga problem!

• Laddar…
  9. F
    Medlem Nivå 4
    elfa hängskena är inget vidare om man ska lasta något på hyllplanen,
    skenan bågnar ut på mitten.

däremot väggskenan är bra, där får man hål för skruv i skenan & kan fästa på ett bra sätt med fisher gb plugg, sitter som berget!

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag borrar normalt med träborr i mina lättbetongväggar, centreringen blir bättre tycker jag. Som plugg använder jag Fischer GB eller TOX YTOX som fungerar utmärkt. Jag har flera hängskenor som sitter i lättbetong med dessa, med som mest 60 cm djupa hyllplan. Inga problem. Skenan för överskåpen i köket sitter också med en blandning av Fischer GB och lättbetongskruv.

OT
    För mindre plugg (röda/gula Essve) så använder jag en gammal kryssmejsel och slår in i väggen. En fördel med det är att sidorna på hålet kompakteras och håller bättre. En annan fördel är att det blir mindre skit vid håltagningen.

11. M
    Medlem · Nivå 8
    Ringde Fischer Sverige och fick följande info gällande deras pluggar
    Från bäst till sämst
    1. Duo Power 65mm = 60kg/plugg
    2. GB10 = 54kg/plugg
    3. Turbo = 50kg/plugg
    Duo Max verkar vara bästa alternativet enligt dem.
    Kollade med ELFA och det går att såga hängskenorna. Så alternativet att dela upp väggen i två bärlisten är nog klokt.

Vad gäller klasserna är klass4 specat till 550kg/m^3.
    Så mina innerväggar är klass 4 och ytterväggar klass 2.

Det är alltså extremt mycket bättre bärförmåga i innerväggar än ytterväggarna pga denisteten/kompressionstrycket de klarar.

Redigerat 18 dec 2018 11:52
  12. B
    Medlem · Nivå 5
    Duo max funkar som sagts tidigare inte så bra i en lättbetongvägg.
    GB10 är kanon däremot (blir relativt stort hål av dom dock). Är väggen putsad så behöver putsen kanske tas bort runt hålet för inte skada GB pluggens vingar.
    Lättbetongskruv kan fungera bra i klass 4 väggar, men drar man dom lite för hårt så släpper dom helt. Vanlig nylonplugg och skruv är mycket mer förlåtande (och fungerar bra om man tar en aning större skruv än tänkt).

13. M
    Medlem · Nivå 8
    Vad får dig att tycka att duo power (skrev fel) inte passar lättbetong? Fischer själva säger att den har bättre bärförmåga i en lättbetongvägg än GB pluggarna. Borde inte deras datablad stämma?

14. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Jag har använt Fischer lättbetongskruv med mycket bra resultat. Tyvärr finns den bara i grövre dimensioner och är troligtvis för grov för en Elfa skena. Precis som någon skrev tidigare kommer väggen rasa långt innan en bra fastdragen lättbetongskruv släpper.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 5
    Duo power funkar säkert bra, men pluggar med små vingar kan vara lite svåra på initialt fäste med. Kanske bara jag som borrar dåligt, men jag hade mer problem med Fischer SX än Fischer S pluggar (att de i vissa hål följde med skruven runt, även om jag började skruvade i skruven i pluggen innan den trycktes i hålet). Om de väl satt, så verkade de sitta bra dock, så greppstyrkan är det inget fel på.

• Laddar…