Byggahus.se

Hjälp efter bergvärmeinstallation

1. B
    Medlem · Stockholm · 539 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Fick en bergvärmepump installerad i förra veckan. När jag kom hem från jobbet var allt klart och det ser bra ut. Har dock ingen koll på hur pumpen funkar och vad jag ska tänka på. Ni som fått en pump installerad, har ni fått en genomgång av den efter installationen, eller har ni själva läst genom manualen och lärt er hur allt fungerar.

Står ju inget om det i offerten så vet inte vad jag kan förvänta mig.

2. F
    Medlem · Västra götaland · 6 664 inlägg

fsn

Medlem
    Om du kontaktar installatören och talar om vilket tjusigt och prydligt jobb dom gjort och frågar om dom bara kan visa dig hur man kör den så kanske det löser sig?

Men rent generellt, om du ser ditt värmesystem som just ett system och inte separerar ut värmepumpen så skall du för bästa möjliga driftsekonomi ha så låg framledningstemperatur som möjligt. Det gör du genom att strypa in flödet på dina slingor individuellt så att termostaterna alltid står öppna. Det är inget man gör på sommarn.

Sen så är ca 6 graders skillnad mellan in ut på golvvärmevattnet ett skapligt riktvärde, inte heller nåt man kan kolla innan november. Ca 3 grader på kallsidan. Moderna pumpar har ofta den fula ovanan att ha sånt automatiserat så det kan vara ett ickeproblem för dig.

3. E
    Medlem · Västra Götaland · 579 inlägg

esox71

Medlem
    När jag installerade bergvärme så fick jag en genomgång av installatören när allt var klart. Det var väldigt mycket information på kort tid så det gav egentligen inget. Huvudsaken var att pumpen var grundinställd och fungerade. Sen läste jag manual och en massa på nätet för att lära mig hur den skulle fintrimmas. Hängde en hel del på www.varmepumpsforum.com. Mycket bra sida om du vill ha tips för när det kommer till fintrimning så kan man hålla på för evigt...

4. K
    Medlem · 828 inlägg
    När jag installerade min bergvärme, fick jag en genomgång o det ingick att dom skulle komma o finjustera under eldningssäsong, men vi kom framtill att det nog var bättre om dom uteblev. Jag hade då varit så mycket på Värmepumpsforum, att jag kunde mer om värmepumpar än installarören.
    Tyvärr lever många rörmokare kvar i oljepannetiden då man körde på endast utegivare o shunta ut värme o sen lät elementtermostaterna ta hand om resten av regleringen

• Laddar…
  5. F
    Medlem · Västra götaland · 6 664 inlägg

fsn

Medlem
    Jag är extremt benägen att hålla med dig om installatörernas extrema ointresse och risiga kunskaper.

6. T
    Medlem · 3 100 inlägg
    TS, Tyvärr så lämnar många plug and play installatörer värmepumpen på för hög kurva och låter termostater fixa resten. Det är inte så driftekonomisk.
    Men skit i det! För det är nu det roliga börjar.

Spendera några timmar i solstolen och läs på om injustering av bergvärme och värmesystem på något forum. (radiator eller golvvärme tillsammans med bergvärme)

Sen så justerar du in den i höst vinter.
    Man får nästan ett perverst välmående när man har justerat in sitt system till det optimala själv. Som bara går och går perfekt och sparar pengar. Det är inte alls svårt.
    Lycka till sen och återkoppla gärna.

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 828 inlägg
    Till TS: skriv va du har för pump o vilken typ av hus, så kanske vi kan hjälpa dej.
    Men jag tror det är bäst att du söker dej till värmepumpsforum.com där finns experterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.