Hjälp! Dyr dränering - lurade?

17k läst  35 svar

Sida 3 av 3
  1. R
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för alla svar! Jag misstänkte att kostnaden låg i övre skiktet, men att höra att det ändå är rimligt och att liknande arbeten också kostat över 100tkr efter ROT är en lättnad. Inte kul när känslan av att kanske ha blivit lurade börjar gnaga. Så stort tack!

mniku och garvin gillar
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Det är ett välkänt faktum att det är effekten av ROT

mniku gillar
  3. I
    Medlem · Nivå 6
    Ja det är jag med på, men jag tycker ändå att det blir fel. Ska han räkna ROT på arbetet vill man ju inte att det ska vara lika mycket tid på arbete som grävare eftersom det inte är fallet. Rimligt vore att man uppskattar grävningen till kanske 1/4-del av tiden.

Jag antar att det varit en lastbil och säkert en personbil inblandad oxå, men för det kan man ju inte dela all tid rakt av på fyra poster och räkna rot på 1/4-del. Priset före ROT blir ju detsamma, men ska man räkna rot på arbetskostnad är man ju intresserad av att få så stor del som möjligt dit, och inte bara 50% för att det är lättare för utförsren att dela rakt av.

0rbitt, Resfeber och Henri gillar
  4. B
    Medlem Nivå 5
    Vilka material har använts vid dränering?
    Isolerande väggskiva typ Isodrän?
    Platonmatta? Isolering utanpå denna?

Priset på dräneringen påverkas av vilka material som använts. Men dessa kanske har specificerat korrekt på den "omräknade" faktura ni fått?

Däremot så tycker jag att det pris ni fått är i överkant oavsett. Ni bör iaf kräva att de återställer tomten på bättre sätt samt ersätter de skador som uppstått.

5. R
    Medlem Nivå 1
    Minns inte vad materialet hette, men väggarna är klädda med en tjock svart matta som fästs med en list i övre kanten.

I början var tonen "självklart, det fixar jag" till allt men efterhand när arbetet stod stilla/gick väldigt långsamt blev tonen allt otrevligare. Sista veckorna när vi bara frågade "vad händer? när blir det färdigt?" blev vi utskällda. Högt röstlänge, svordomar och hot om att bara lämna alltihop om det inte passar. Så att ta upp småsaker såhär i efterhand känns inte värt besväret.

6. B
    Medlem Nivå 5
    Då har han använt sig av Platonmatta, som det populärt benämns då det är den"ursprungliga" tillverkaren.
    I det fallet har han inte prutat på materialet och överfört kostnad till ROT. Utan han har nog haft ganska/väldigt bra marginaler på materialet.

Resfeber gillar
Taggar: dränering, dyrt, lurad

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: