Hjälp! Dyr dränering - lurade?

18k läst  35 svar

Sida 1 av 3
  1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har just dränerat runt huset (10×7 m hus med källare som ligger delvis under jord) + grävt stenkista och lagt dränering för dagvatten. Arbetet utfördes av en granne som har firma och som erbjöd pris 1700kr/meter inkl material, men där kostnad för stenkista skulle tillkomma.

Arbetet skulle ta en-två veckor men tog två månader pga att han fick ett annat större kontrakt efter att vårt projekt påbörjats och (hans ord) inte längre hade tid. Det var många mindre problem under grävningen men inget stort. Ett fönster gick söner, avloppet grävdes av, några brädor i fasad och altan skadades och får bytas, klinker på trappan spruckna, sönderkört o stora hjulspår även en bra bit från huset etc. Vi har även mycket sten i marken, men inget som inte kunde grävas upp. Annars var det inga stora hinder mer än att han inte längre hade tid och att han hade svårt att hitta hjälp från andra med de moment där det krävdes två. Långa perioder stod grävmaskinen stilla i vår trädgård för att användas någon enstaka timme en kväll.

Arbetet avslutades i hast efter att vi flera gånger frågat (o fått olika svar) hur mycket längre det skulle ta. Då var vi rejält trötta på att ha haft stora högar med jord och sten runt huset i två månader. Avslutningen var inte den utlovade "återställt och plant" utan har nya nivåskillnader på ca en halvmeter, är väldigt gropigt och sluttar dessutom mot huset på en sida. Men vi var mest lättade att det äntligen blev klart och tänkte att vi gräver resten själva för hand och gör plant. Så kom fakturan och nu undrar jag om vi blivit totalt blåsta.

Fakturan utgår ifrån timmar istället för meter, men är enligt utförare baserad på antal meter och sedan omgjord till timmar för att kunna räkna ROT. Timmarna är delade på grävmaskin plus arbete, med ROT-avdrag för arbete. 125 timmar var.

I meterkostnaden ingår såklart det som grävts runt huset, men även de två kanalerna till stenkistan. När vi fick offerten antog jag att meterpriset var runt huset och att det var annan taxa för att gräva stenkistan. Vi räknade därför på ca 40 meter med meterpris. Men när stenkistan räknas med blir det 60 meter - väldigt mycket dyrare.

Hur som helst landar fakturan på 117.000kr efter ROT.

I specen står det:
    Material 18.800kr
    Grävarbete maskin 125 h a 375kr 46.875kr
    Grävarbete arbete 125h a 500kr m ROT-avdrag 30% 43.750kr
    Plus två mindre kostnader för grävarbete o material på uppfarten 3.500kr+4.500kr.

Totalt blir det 93.972kr plus moms 23.493kr.

Magkänslan är att det blev mycket dyrare än förväntat. Någon som vet: är det en rimlig kostnad eller har vi blivit lurade?

2. T
    Bannad · Nivå 5
    men dom har ju grävt till stenkistan då ska dom ju självklart ha betalt för de, eller vad menar du?

leffe-e gillar
  3. R
    Medlem Nivå 1
    Självklart ska de ha betalt för stenkistan. Men eftersom vi fick ett meterpris för att gräva runt husväggen som var inkl material men där stenkistan inte ingick antog vi att stenkistan beräknades på något annat sätt (mindre material o enklare att gräva tänkte jag - men vet inte). Men det kanske är standard att ta samma meterpris för stenkista och att 117.000kr är en rimlig kostnad. Jag vet inte. När jag berättat för bekanta vad vi fakturerats reagerar de på att det är en hög kostnad. Men det kanske det inte är?

4. T
    Bannad · Nivå 5
    ring upp entreprenören och fråga, tror de är bra att börja där

leffe-e och per 85 gillar
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Olyckligt att ni inte avtalat om ett pris, gärna skriftligt. Men ni har avtalat om en grund för beräkningen av priset: 1700 kr per meter inklusive material + tillkommande kostnad för stenkistan och tydligen även uppfarten. Dock är det otydligt vilka metrar som ska räknas för beräkningsgrunden 1700 kr per meter.

Siffrorna stämmer inte helt, summan på fakturan är inte 117 000 kr enligt spec eller momsredovisning:

"Totalt blir det 93.972kr plus moms 23.493kr." Detta summerar till 117 465 kr.
    I specen (som tydligen är uppställd inklusive moms) så summerar det istället till 117 425 kr.

För diskussionen om vi bortser från dessa hundralappar så tycks entreprenören mena:

60 m * 1700 kr/m dränering + 8000 kr [uppfarten] + 25 750 kr [stenkistan] = 135 750 kr [Fakturerat utan ROT]

- 18 750 [ROT-avdrag] = 117 000 kr

Skulle det fakturerats enligt din tolkning så skulle priset hamna på

40 m * 1700 kr/m dränering + 8000 kr [uppfarten] + 25 750 kr [stenkistan] = 101 750 kr [Fakturerat utan ROT]

- 18 750 [ROT-avdrag] = 83000 kr

6. R
    Medlem Nivå 1
    Tack! Ja, såhär i efterhand önskar vi att vi kommit överens i skrift och varit tydliga med detaljerna, men allt lät så enkelt och självklart och vi fick stort förtroende för att det skulle göras på ett bra sätt.

Vill mest försäkra mig om att det finns någon sorts rimlighet och att vi inte blivit lurade. Att missförstå är lätt och vi får stå vårt kast som inte var tydligare med vad vi förväntade oss och såg till att få skriftligt på det. Men jag vill samtidigt inte bli utnyttjad och lurad för att vi är godtrogna och bara betalar. Har sökt på Internet och sett offerter på 60-80 tkr för liknande arbete och kände plötsligt att vi kanske blivit grundlurade. Ville därför få en bild av andra som är mer kunniga om det är rimligt med en kostnad på 117.000kr för den typen av arbete.

7. L
    Medlem Nivå 1
    Jag kan inte säga nåt om priset, alla jobb har olika förutsättningar.. men om det kan hjälpa nåt så här är vad vi betalade

Dränerade hösten 2012, 60 meter runt huset, 2 m djup.
    Isolerade med 100 mm Jackodrän.
    2 gubbar jobbade i cirka 7 dagar
    Total kostnad efter ROT: 120 000

Resfeber gillar
  8. K
    Medlem Nivå 6
    Verkar konstigt, om det är 1700kr/m så är det ju det som gäller, isf 68000 + stenkista, sen om de va avtalat m pris med rot inräknat eller inte?
    Var stenkista byggd med moduler eller bara sten?
    Utgår vi från moduler så säg material 8000+ 8000 i arbete,
    Om vi räknar att roten redan är borttagen i m/priset blir det 68+16=84

Så enligt mig borde det bli runt 80-90 med moms efter rot,
    Eller lämnar han priser utan moms?

9. R
    Medlem Nivå 1
    1700kr/m var utan moms. Stenkistan fylldes med sten och betong från trädgården.

10. H
    Medlem · Nivå 6
    Priser till privatperson ska alltid vara inkl.moms.

Nu var ni ju dock medveten om detta men kan vara bra att komma ihåg till nästa gång.

mniku gillar
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Då blir stenkistan i princip gratis (alla priser med moms):

60 m * 2125 kr/m [dränering] + 8000 kr [uppfarten] + 250 kr [stenkistan] = 135 750 kr [Fakturerat utan ROT]

- 18 750 [ROT-avdrag] = 117 000 kr

12. R
    Medlem Nivå 1

Stenkistan utgör 20 av de 60 meterna. Så gratis blir den inte precis. Den är ju närmare 1/3 av kostnaden. Eller?

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Ok, jag trodde det var 20 m ledning till en vanlig stenkista, inte ett infiltrationsdike på 20 m. 42 500 kr är oavsett semantiken bra betalt för 20 m dike.

Resfeber gillar
  14. R
    Medlem Nivå 1
    Ok. Tack! Bra att veta.

15. A
    Medlem Nivå 2
    Vi kommer betala 2558:- /m för dränering i Småland, vad det nu säger? Svårt att jämföra olika jobb.

Priset är lämnat på offert.

Edit: Rot ej inräknat!

Resfeber gillar
Taggar: dränering, dyrt, lurad

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: