Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp - Driftsättning Uponor Fluvia Push-12

1. A
    Medlem · Västra Götaland · 128 inlägg

axn

Medlem
    Hejsan!

Är sedan många år en flitig forumläsare som postar för första gången.

Fick i samband med badrumsbygge monterat en Uponor Fluvia Push-12 golvvärmeshunt som jag nu dragit fram värmerör till. Tvårörssystem med hög temperatur från pelletspanna. Golvvärmeslingan har fyllts på och avluftats utan problem.

Så till mitt huvudbry:
    Efter driftsättning fick jag mycket hög temperatur i sekundärslingan, 34 grader och stigande på golvytan efter ett dygn. Det hjälpte inte att stänga termostatventilen (skruvade bort plastlocket över termostatventilen helt).

Som jag tolkar manualen levereras shunten inställd för tvårörsutförande med reglerventilens inre spindel (4 mm insex) helt inskruvad. Detta var inte sant i mitt fall där inre spindeln var utskruvad.

Genom att skruva in den inre spindeln till fullo fick jag istället till en total strypning där inget vatten flödar från primärkretsen, detta oavsett hur termostatventilen är ställd. Har också provat att öppna reglerventilens yttre spindel (10 mm insex), men inte heller detta verkar göra någon skillnad. Bypassventilen är öppen (liggande spår i skruven).

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta? Vad är det jag missuppfattar? Hur ska en bra grundinställning för 2-rörssystem med hög temperatur i primärkretsen se ut?

Med vänliga hälsningar
    Magnus Axelsson

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fluvia-1.png
    fluvia-2.png

2. A

axn

Medlem
    Var i kontakt med Uponor support och fick bekräftat att jag uppfattat manualen korrekt. Insåg då också vari problemet troligen ligger. Den inre och yttre spindeln i reglerventilen sitter fast i varandra, så då jag skruvar in den inre (4 mm insex) följer den yttre med och stryper flödet och vice versa. Följdfråga på detta blir hur jag går till väga för att skruva på dessa båda separat. Finns det något verktyg som är lämpligt? Ser framför mig hur en 10 mm insexnyckel med ett genomgående hål där jag kan komma in med 4 mm insexnyckel hade varit användbart. Finns det? Har provat att komma åt med polygrip och dylikt för att hålla emot, men det finns inte plats.

Känner också att jag varit förvirrade angående funktionen hos termostatventilen. Visst ska termostatvredet vara max utskruvat (pinnen i ventilen fullt utsläppt) för maximal temperatur?

Med vänliga hälsningar
    Magnus Axelsson

3. A

axn

Medlem
    Nu har jag fått rättsida på det hela. Tänkte kvickt beskriva proceduren om det är någon mer än jag som känner sig vilse i framtiden.

Min metod för att ställa in Uponor Fluvia Push-12 att jobba med tvårörssystem var så här:
    1. Fyll upp systemet:
    1.1 Skruva termostatvredet i botten (medurs).
    1.2 Skruva bypass-ventilen ett kvarts varv medurs så att spåret blir lodrätt.
    1.3 Öppna luftningsnippeln och anslut en slang till avlopp eller kärl.
    1.4 Fyll vatten genom primär retur (7) till dess att 20 liter tappats genom luftningsnippeln (och inga luftbubblor syns).
    2. Stäng luftningsnippel, återställ bypass-ventil till vågrätt spår.
    3. Ta bort termostatvredet så att termostatventilen är fullt öppen.
    4. Skruva den inre skruven i reglerventilen (4 mm insex) i botten (den yttre skruven kommer att följa med in om den inte redan var dragen i botten).
    5. Lossa den yttre skruven i reglerventilen (10 mm insex) något varv. (Den inre skruven följer med ut, då denna är en kolv som är gängad i den yttre skruven, inte genomgående som jag trodde.)
    6. Slå på cirkulationspump.
    7. Låt golvtemperaturen stabilisera sig.
    8. Bestäm önskvärd maximal temperatur på golv alternativ tillopp till golv och mät erhållen temperatur. Justera max-temperatur med hjälp av den yttre skruven, medurs stryper/sänker och moturs öppnar/höjer.
    9. När önskvärd maxtemperatur är inställd kan termostat eller vred anslutas och användas för att strypa till önskad temperatur.

Med vänliga hälsningar
    Magnus Axelsson

4. F
    Medlem · 10 inlägg
    Hej,
    Hur ser man skillnad på 1-rörsystem vs 2-rörsysyem? Bilderna är identiska förutom själva termostaten... min push-12 ser ut såhär och i min värld är det 1-rörsystem men vad vet jag?
    Tacksam för svar

Förövrigt så har jag problem med min helt nya nyinstallerade push-12. Pumpen låter som ett jetflygplan i 5sek stänger av 2sek för att sen loopa detta i oändlighet.
    Jag har följt varenda video och manual och luftat systemet hela dagen. Även kontrollerat att primär in är ansluten korrekt (så inkommande och retur inte är växlade då man inte ser det på slangarna vad som är vad)
    Sliter mitt hår på detta. Testat allt utom att demontera pumpen från shunten. Inte så sugen på det när allt är helt nytt.
    Någon som har en idé?
    Se bifogad bild och även film för ljudet från den.

5. A

axn

Medlem
    Hej!

Vad gäller ett- eller tvårörssystem så ser du egentligen inte det på din golvvärmeshunt, utan det handlar om hur övriga systemet är kopplat. Se min bifogade skiss (som jag verkligen är jättestolt över).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210210_091413957.jpg

Skulle tro att du har hela pumphuset fullt av luft och att pumpen stänger av på grund av överström/övertemperatur när den inte får något motstånd. Detta är bara en gissning från min sida dock.

Min pump har gått bra i flera år, men under helgen som gick startade jag faktiskt en tråd eftersom min pump också låter som ett jetplan, fast med trasig turbin eller nåt. Jag lyckades till sist få ur lite luft och det blev en viss förbättring. Det jag gjorde var att stänga temperaturvredet (du borde kunna ställa din termostat på 35 grader och därmed få den att stänga helt), vrida by-pass-skruven så att spåret är vertikalt ( I ), stänga av cirkulationspumpen vid pannan och stänga av pumpen. Sedan öppnade jag luftningsnippeln och släppte ut vatten och luft. Detta upprepade jag flera gånger. Tyvärr har jag fortfarande inte förstått exakt hur shunten är uppbyggd internt (har inte hittat något schema), så jag vet inte om det hade gått att tvinga ut luft på något mer sätt.

Meddela gärna ifall du har ett- eller tvårörssystem så kan jag säga hur jag tror att skruvar ska vara ställda.

Mvh, Magnus

• Laddar…
  6. F
    Medlem · 10 inlägg
    Hej och tack för svar.
    Jag har skapat ett reklamationsärende hos uponor. Pratade med dom igår på telefon och dom fick även se filmen. Då jag enligt dom gjort allting rätt gällande luftning osv så tror dom att pumpen kan vara defekt trots att den är helt ny.

Men ändå intresserad av lösningen av rörsystem och inställningar.

Efter din grymma skiss så skulle jag tro att jag har 2-rörsysyem. Rören upp ur golvet kommer dock lite olika så kan inte följa dom exakt.
    I kök/vardagsrum/hall på nedervåningen har vi äldre golvvärme som funkar klockrent.
    (Bild med massor av rör och pump) dessa primärledningar fortsätter upp till övervåningen (bild med rör upp ur golv sen till element och in i väggen till andra rummet)
    Bild 3 visar element med som kommer från tidigare rum och slutar där I elementet.

7. A

axn

Medlem
    Ser definitivt ut som ett tvårörssystem (även om jag är långt ifrån någon VVS-tekniker). Det jag då har gjort på min golvvärmeshunt (som jag beskriver tidigare i tråden) är att jag har öppnat locket för att ställa in ett-/två-rörssystem och flöde. Jag har med en tio mm insexnyckel dragit skruven i botten (medurs). Jag har sedan med en fyra mm insexnyckel dragit även den inre skruven i botten (den inre löper inne i den yttre). Sedan har jag med en 10 mm insexnyckle skruvat ut (moturs) den yttre skruven till dess att jag får önskat flöde. Detta flöde bestämmer max framledningstemperatur i golvvärmeslingan.

Fram till nu i helgen har jag haft den yttre skruven fullt utskruvad och låtit termostaten sköta strypningen. Efter att min pump börjat missljuda och slå i rören så har jag utöver att lufta även skruvat in yttre skruven för att strypa vattenflödet. Detta verkar ha hjälpt en del. Tror dock fortfarande att det är luft som är problemet i mitt fall. Rörinstallationen hos mig skulle nog kunna beskrivas som ooptimal.

Mvh, Magnus

8. F
    Medlem · 10 inlägg
    Ja precis misstänker lika nu när jag vet vad det är.
    Trodde det var om man hade en eller två slingor i golvet kopplat till push 12. Men ack så fel.

9. L
    Medlem · 1 inlägg

lillamerika

Medlem
    Tack för alla tips. Nu fick jag äntligen värme på mitt gjutna & nylagda klinkersgolv. Det fungerade när jag skruvade ut ventilen med 10mm insex. Känns som att jag vill sova på badrumsgolvet inatt

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.