Byggahus.se

Hjälp!! - Dreambox, Pinnacle Showcenter mm

1. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem

Vad skulle ni rekomendera om man idag inte har någonting förutom en TV och en dator och ska skaffa nya prylar till nya huset som är klart om 2 månader ??

Läst att proffsen (läs TLovskog ;D mm) kör med Pinnacle Showcenter. Verkar bra men man måste ju också ha en satelitmottagare.

Via satelitmottagaren vill jag kunna spela in program på hårddisken i datorn och kunna programmera en timer som spelar in när jag inte är hemma och på ett enkelt sätt organisera och spela upp det man spelat in. Går det integrera Pinnacle SC med det man spelat in på datorns hårddisk?

Har läste lite om Dreambox och den verkar kunna det mesta men är lite osäker. Är det någon här med erfanhet av Dreambox ??

Vad rekomenderar ni? Satelitmottagare och Pinnacle SC eller bara Dreambox eller något annat ??

Ska i dagarna dra massa tomrör i väggarna...

Tack på förhand !!

Henke

2. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Re: Hjälp!! - Dreambox, Pinnacle Showcenter mm

Du kanske kan få stoppa ett dvb-s pci kort i datorn och få det att lira med showcenterprogramvaran??

Med ett dvb-s kort och ett dvb-t kort kan du med många programvaror göra om din dator till en digital video.

Dreamboxen är inte så mycket mer än en paketerad videodator med dvb-s kort i.

Det snyggaste vore om man kunde stoppa in sattelitmottagarkort i pc:n och få den att sammarbeta med Pinnacle SC... om det är möjligt.

3. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Jösses Smurf .. jag blir alldeles snurrig av ditt inlägg .. nästan lika snurrig som efter ett par bira :) billig fylla hehe.

4. M

Mr_Smurf

Medlem

Jag kanske ska sammafatta mitt inlägg med att om man stoppar ett dekoderkort i sin pc kan man få en billig video, eftersom ett dekoderkort för sattelit går på c:a 1300:-

Kan man sedan få den att leka med pinnacle showcenter, vilket jag inte har någon aning om så vore det en smidig lösning.

5. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem

Hej Mr Smurf!

Vad är dvb-s och ett dvb-t kort ?? Vet du var man köper dessa ??

Henke

6. M

Mr_Smurf

Medlem

dvb-t är standarden för marksänd digitaltv i europa, dvb-s är digital sattelit och dvb-c är digital kabeltv.

Det finns flera tillverkare som säljer kort, om du söker på dvb och pci på google så får du nog massor av träffar.

7. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem

Jag är grön på detta som du nog märker. Men vi säger att jag köper ett dvb-s kort och stoppar i datorn. Får jag då "alla" kanaler utan att betala??

Jag behöver väl en tallrik på taket ??

Misstänker att det behövs något program också

Henke

8. M

Mr_Smurf

Medlem

Du måste ha ett abbonemang på samma sätt som med en vanlig sattelitmottagare.

Men ofta är det inte så enkelt att få allt att fungera bra utan det kräver en del handpåläggning innan alla program gör det dom ska.

Så det finns massor av förslag på olika lösningar på nätet om du sufar runt lite.

9. H
    Medlem · 302 inlägg

H

Medlem

Ok helt tappad är jag inte så det ska nog gå bra bara jag får kläm på vilka grejer jag ska ha.

Är det inbygd kortläsare i dvb-s kortet ? Eller går det att köra det genom mjukvara som uppdateras via nätet som en dreambox ?

Henke

10. M

Mr_Smurf

Medlem

Det finns båda modellerna.

11. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Håller precis på att få igång ett DVB-S kort i en av mina datorer och det är inte helt enkelt alltså....

Precis som smurf säger så går det att köra med orginalkort via kortläsare. det går också att köra utan läsare och kort, Med lite strul så går det att köra bådadelar samtidigt.

Det finns två typer av DVB-S kort. De billigare som avkodar videodatat via mjukvara. De dyrare/mer avancerade korten har egna processorer för avkodningen.

Om man nu vill ha den mer avancerade varianten så ska man känna till att det igentligen bara finns en tillverkare av dessa kort men många som säljer korten under sitt namn. Här kan man spara rejäla pengar på att köpa ett mindre känt märke. Jag köpte ett technisat kort inklusive kortläsare fjärrkontroll och kabelkit för 207 pund. Samma prylar i Sverige skulle ha kostat ca 3700

Det finns alldeles utmärkta gratis programvaror för dessa kort både till windows och till linux.

Som vanligt är google ens bästa vän

12. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Nya versionen (1.5) av Showview tillåter detta om man har ett Pinnacle-TV-kort i datorn. Vad jag vet är det inget av dessa kort som stöder avkodning av satellit/digital marksändning.
    Hursomhelst, tillåt mig citera:

When used in conjunction with a PC equipped with a Pinnacle PCTV tuner card, ShowCenter 1.5 enables users to benefit from PVR features such as Time Shifting, to pause live television, watch instant replays and skip through a recording in progress, as well as easily program their PC to record their favorite programs. Recordings are stored on the PC's hard drive and are accessible from the ShowCenter TV-based interface. Users can also archive recordings by burning them to CD or DVD in MPEG 2 format. The ShowCenter 1.5 PVR features are compatible with the PCTV Stereo, PCTV, PCTV Pro and PCTV USB2.

13. M

Mr_Smurf

Medlem

Tekniken går framåt, hur är det med linuxservern för SC.. har den stöd för andra kort? Det vore smidigt om man kunde köra något av korten med flera tuners så man kan spela in på en kanal och se på en annan.

Och stödjer den flera kort tro? Om man har två SC inkopplade så kanske båda vill se på tv eller spela in på olika kanaler..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.