Byggahus.se

Hjälp Dränering

1. Locke
    Medlem · Västra Götaland · 1 311 inlägg

Locke

Medlem
    Bilden från Anticimex webbsida var rätt så bra tycker jag. Markduken lägger du för att hålla isär massorna så att det blir som på bilden.

2. J
    Medlem · 5 inlägg

Jonas63789

Medlem
    Mycket bra tråd med många tips, även om det är några år sen. Jag står nu också inför dränering av hus med platta direkt mot mark (hus från -79). Oisolerad under men ligger på stenbädd.

Jag har snart listat ut de flesta detaljerna, men vet fortfarande inte riktigt hur jag ska lägga själva markduken. Locke tipsade om en länk från Antiximex men den funkar inte längre.

Ska markduken läggas direkt mot mark och sen runt hela makadam-bädden eller på annat sätt? Tacksam för råd

Planen är att dränera med 110 mm hårda dräneringsrör som placeras med överdelen under plattans underkant och sen med fall hela vägen till dagvattenbrunn. Som jag förstått ska jag lägga rören en bit ut från plattan (c:a 30cm) för att undvika gräva lodrätt ner och på så sätt riskera underminera husets/plattans bärighet. Stämmer det och på vilket avstånd från huset ska jag lägga rören ungefär?

Min platta ligger endast c:a 20 cm under mark.
    Jag har tänkt fylla upp med makadam helvägen upp för att sedan avsluta med några cm singel. Tanken är att det ska bli en grusgång in till entrén istället för dagens betongplattor.

Tacksam för tips

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 105 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Markduken lägger du på botten så det blir som ett litet paket runt hela makadamsträngen runt dränröret. Se till att du får ordentligt överlapp på markduken, minst 15 cm. Håll ungefär 30 graders vinkel från sulans underkant ner till schaktbotten.

Du ska inte leda ner ytvattnet till din dränering utan enbart låta dräneringen ta hand om vattnet som finns under mark.
    Därför ska du inte fylla upp med makadam hela vägen, utan bara runt dränrören. Återfyll sedan med bärlager 0/32 under där du ska ha din grusgång med singel och se till att du har bra fall ut från huset överallt.

Lycka till !

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 5 inlägg

Jonas63789

Medlem
    Helt faschinerad över hur snabbt man får hjälp här

Har jag uppfattat rätt att platonmatta / isodrän är helt onödigt i mitt fall när det är så pass liten del av plattan under jord? Jag har helt enkelt tänkt lägga makadam sen bärlager och sist singel direkt mot plattan.

/Jonas

5. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Ja, det tillför inget i ditt fall. Isodränskivorna ska avslutas 10 cm under mark så det blir inte mycket till isolering :). Om du råkar på att det trycker vatten mot plattan någonstans kan det behövas lite andra åtgärder men det är inte så sannolikt att det behövs om allt ligger på Stenbäck.

6. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Stenbäck är ju då alltså stenbädd, jäkla autocorrect :crysmile:

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 5 inlägg

Jonas63789

Medlem
    Jag förstod det :)

Spelar det någon roll om det är tvättad makadam eller inte?

/Jonas

8. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Nej, tvättad är bara onödiga pengar.

9. J
    Medlem · 5 inlägg

Jonas63789

Medlem
    Här kommer ytterligare en fråga :)

Ju mer jag läser desto mer osäker blir jag om man ska lägga makadam under dräneringsröret eller om man lägger röret direkt på markduken? Hur mycket makadam och varför i så fall?

Argumentet emot är att vattnet inte når upp till dräneringsröret om man har makadam under.

/Jonas

10. L
    Medlem · västra götaland · 642 inlägg

larsson r

Medlem
    Eftersom den kappilära lyftkraften i otvättad macadam ä ca 12 cm så ska man lägga mellan fem till 10 cm under

11. J
    Medlem · 5 inlägg

Jonas63789

Medlem
    Hej igen. Nu har jag börjat återfylla gamla massorna ovanpå makadam och fiberduk. Makadamet ligger med lutning ner mot röret och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med sista lilla biten intill plattan? Där vill man ju inte ha jord men samtidigt något som är kompakt med lutning ut från fasaden. Ska jag lägga typ kross 0/32 ändå intill plattan och vibbra den. (Det är isolerad platta på mark från-79 som beskrivet ovan) se bild

• Laddar…
  12. L
    Medlem · västra götaland · 642 inlägg

larsson r

Medlem
    Blir bra

13. N
    Medlem · östergötland · 23 inlägg

Noob1n

Medlem
    Hej! Kapar denna tråd och hoppas den får liv igen. Vi har ett hus från - 75, oisolerad platta på mark och delvis källarlokal. För 4 år sedan dränerade en firma om på två sidor av huset men skippade baksidan. Argumentet var att "det säkert inte behövdes". Huset är nämligen beläget på ett berg och marken sluttar på baksidan, men inte först ca 5 meter ifrån huset. Innan dess är marken rak.

Mot grunden av plattan ligger nu finkornigt grus eller sand som ständigt är fuktigt. Vi skulle vilja ha grus eller liknande för att fukt inte ständigt ska stå emot utsidan av plattan. Tyvärr vet vi inte om det är grus under plattan men det kan man ju hoppas...

Är det onödigt att göra något alls eller kan det räcka att gräva ett dike och fylla med singel. Eller kan den handlingen istället leda till att mer vatten leds in mot grunden av huset? Kan man lägga något skyddande direkt emot grunden och sedan återfylla med sanden/finkorniga gruset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.