Byggahus.se

Hjälp - det ryker från min pelletstunna

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Är inne på fjärde säsongen av pelletseldning nu och helt plötsligt har det börjat ryka in väldigt mycket efter avslutad eldningscykel. Det ryker upp genom fallröret, genom skruven och upp genom veckoförrådet. Själva eldandet går fint, inga problem alls och röken ser fin ut och stiger som den ska ur skorstenen men när avsvalningsfasen är klar så börjar det ryka ur tunnan. Dragbegränsaren verkar vara ok ställd så jag tror inte problemet ligger där.
    En sidoeffekt är också att fallslangen väldigt snabbt blir missfärgad, torkar och spricker.

Har sotat allting samt satt på nya yttre och inre brännarrör men utan resultat.

Panna: Värmebaronen Joker
    Brännare: Värmebaronen Viking Bio
    Veckoförråd: MAFA

Någon som har några tips på hur man kan lösa detta?

2. F
    Medlem Nivå 1
    Vi har haft pelletseldning i 10 år och aldrig märkt av något "baksug". Vår skorsten är 8 meter hög. Kan ditt problem bero på att det blir någon sorts kallras, baksug eller dy genom skorstenen? Har du provat att stänga spjället i skorstenen när du inte eldar?

3. S
    Medlem Nivå 2
    Tja, sitter det någon fläkt i dom där brännarna som blåser ut lågan innan den går ner på viloläge? Eller självdör den, det där med slangen verkar vara att den matar in för mycket så att det blir för varmt, har haft 2 brännare under 6 år, en Viking b16gl och nu en nibe pb10. Har aldrig bytt slangen. Röken ur skorstenen ska vara nästan onsynlig. Har någon justerat in den?. Hade för låg rökgastemp i min när jag bytte panna, bara 60 grader så jag fick bakslag så att undre askluckan i murstocken flög upp.

4. L
    Medlem Nivå 2
    Min skorsten är klassiskt murad med insatsrör, 6m lång. Avslutas med en vanlig hatt utan krusiduller. Röken syns knappt, bara när jag inte sotar på någon vecka.
    Angående hur lågan dör så skulle jag säga att brännaren slutar mata pellets och sedan sänker den fläktens hastighet. Rökgastemp brukar ligga runt 150 grader har jag för mig, uppåt och kanske över 200 om jag inte sotat.
    Om jag öppnar askluckan i botten på skorstenen så är det drag där även när det ryker in.
    Konstigt detta.