Byggahus.se

Hjälp! Det är ENDAST 13 grader hemma hos mig...

1. shc
    Medlem Nivå 2
    Precis som rubriken lyder, det är endast 13 grader i min lägenhet!!!

Jag kan inte befinna mig i varken vardagsrum eller kök för jag sitter och skakar så mycket jag fryser. När jag ska sova har jag flera täcken på mig och huvtröja.

Elementen är på, de är ljumma, inte jätte varma.

Men problemet är vita luckan som släpper in jätte kall luft. Som jag både har i kök och vardagsrum.

Jag har lagt handen och det känns hur jätte kall luft kommer in (troligen utifrån??)

Nu vet jag inte om det är bra om jag tejpar för luckan i både kök och vardagsrum så inte kalla luften kommer in. Får man ens göra det?

Vad ska temperaturen ligga på inne i en lägenhet?

2. Magnus bååth
    Medlem Nivå 2
    Ja har också vita luckor i alla rum som är till för självdrag. Dom kan man stänga och då brukar det bli varmare inomhus. Klart du måste stänga dom om du bara har 13 grader.

3. shc
    Medlem Nivå 2
    Det går ju inte stänga denna luckan?
    Och om jag tejpar för hur ska jag annars få in luft??
    Jag googlade lite och det står så här =Tejpa aldrig igen några ventiler, då förstör du ventilationens balans

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 7
    Dina vita lådor är friskluftsventiler. Dessa ska du inte tejpa för. Låter som att radiatorerna inte är tillräckligt varma. Värmesystem brukar vara bostadsrättsföreningens eller hyresvärdens ansvar så ring vaktmästaren så får han lösa det.

5. Magnus bååth
    Medlem Nivå 2
    Dom kan vara lite svåra att stänga. Ställ dig på en stol och kolla hur du kan stänga men det måste gå. Det är samma sak som att stänga ett fönster när det är kallt.

. Självdrag är luft behövs men ää

• Laddar…
  6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Det hade jag skitit i om det bara var 13 grader i lägenheten!
    Går det inte att ta av kåpan och trycka in tex papper i en plastpåse och få det tätt?
    Luft lär du ändå få in i lägenheten.

7. shc
    Medlem Nivå 2
    Vad kan hända om jag tejpar för de ändå??

• Laddar…
  8. shc
    Medlem Nivå 2
    Jo det går ta av kåpan. Men räcker det inte bara att tejpa för kåpan? Eller måste jag trycka in något som tex papper som du nämner...
    Ska jag göra så i både kök och vardagsrum? För det är där jag har såna och det är där det är kallast. Jag funderar på att sova i badrummet för där är det riktigt varmt o skönt =) haha

9. B
    Medlem Nivå 7
    Om det är tillfälligt så är det inga problem, gör det dock inte som en permanent lösning (man vill ju gärna ha frisk luft i lägenheten och kan i längden få konsekvenser som mögel).

Men ligg på BRF/hyresvärd, med bara 13grader inne så tycker jag du ska ringa ev journummer imorgon om det finns något.

• Laddar…
  10. shc
    Medlem Nivå 2
    Jag får väl ringa hyresvärden på måndag. Det är ju helg imorgon...

11. M
    Husägare · Nivå 9
    Om elen ingår i hyran så kan du köra ugnen i köket med öppen ugnslucka, det bör ge en hel del värme där utan att riskera att förstöra något (om det inte finns barn som kan råka bränna sig). Om du betalar elen själv får du avgöra om det är värt det att frysa lite mindre...

• Laddar…
  12. shc
    Medlem Nivå 2
    Elen ingår i hyran =)

• Laddar…
  13. shc
    Medlem Nivå 2
    Jag har varit hos min granne som bor precis under. Han har en etta som jag och samma luckor. Men hos honom är det inte alls lika kallt som hos mig. Imorgon ska jag besöka honom och se om det blåser kallt från hans luckor som det gör hos mig..

14. Y
    Medlem · Nivå 4
    Om ventilation går till fler grannar kan det vara någon grannes fel. De kan ha kopplat in något som inte ska vara inkopplat till systemet som tex fläkt, köksfläkt osv.
    I och med att du säger att det kommer mycket luft.

• Laddar…
  15. Huggabuggaa
    Medlem Nivå 4
    Enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus är rekommenderad inomhustemperatur 20-23 grader. Är det kallare än så bör du kontakta din hyresvärd och be denne höja värmen.

Gör din hyresvärd ingenting åt saken kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen. De kan begära att din hyresvärd gör en temperaturmätning och åtgärdar eventuella fel.