Byggahus.se

Hjälp byte av gjutjärnsbrunn

1. S
    Medlem Nivå 3
    Redigerat 10 mar 2015 17:10
  2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 3
    Aha det förklarar att röret rörde sig när jag slog och vred lite på brunnen.

Tackar !!

4. S
    Medlem Nivå 3
    Du har jag äntligen tagit mig tid att köpa en ny brunn blev en purus, hade tänkt mig att att ta 2st 45 böjar för att få brunnen i golvnivå. Dock så var jag i så fall tvungen att bila upp mer samt att brunnen då skulle komma närmare än 20 cm från väggen.

Tänkte beställa en förhöjningsring som är kapbar

http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-forhojningsring-kapbar-35-107mm/

Sedan undrar jag med vilken betong jag ska gjuta fast den med. Gärna något från Bauhaus eller Hornbach.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0872.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0874.jpg

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vanlig hederlig grovbetong går utmärkt!

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 5
    Ser ut som rejäl höjdskillnad mellan brunn och färdigt golv ☺

• Laddar…
  7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då läste du inte ordentligt...

8. S
    Medlem Nivå 3
    Hur lång tid tar det då innan man isåfall kan flytspackla golvet?

9. S
    Medlem Nivå 3
    :) Ja vet den gamla gjutjärnsbrunnen hade typ 3st förhöjningsringar. Tror att de fick backning av kommunen att den satt för lågt är de byggde huset.

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Bottna med samma material som du har innan, ser ut som sand. Den lilla mängden betong som du får i ditt hål är ju nästan obefintlig. Och din befintlig betong kommer suga upp mycket av vätskan. Vänta ett par dagar, kanske en vecka för att vara på säkra sidan. Då har du både hängslen och svångrem.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för infon! Så brådis har jag inte att flytspackla golvet så då kan jag köra grovbetong. Uppskattar verkligen dina svar. Du verkar väldigt kunnig inom VVS. Du har inte någon tips angående min andra tråd om inkommande vattnet till badrummet? :)

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Svarat där också. (y)

13. P
    Medlem Nivå 5
    ???

14. S
    Medlem Nivå 3
    Krilleman menade att jag skrev i inlägget att jag skulle köpa en kapbar förhöjningsring. Skrev även in länken till Rinkabyrör :)

15. P
    Medlem Nivå 5
    Borde ju gå att få i rätt nivå utan förhöjningsring dessa ska undvikas om det går!

• Laddar…