Byggahus.se

Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

• Antal röster
    215
Det där låter inget vidare, är uppväxt 5km därifrån och därmed varit på balders hage väldigt mycket,
aldrig att det hände sådana saker då.

vad man ska göra åt det vet jag inte riktigt, de som spelar hög musik borde man kunna prata civilicerat med för att de ska sänka, men skadegörelsen och det allmänna stöket är svårt att rå på, men jag har för mig att det oftast var en polispatrull på plats på vår tid.

sjukt dåligt beteende i vilket fall

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Trist att folk inte kan sköta sig och inte tål att bli tillsagda. Kanske räcker det att samla några av grannarna så att det är en större grupp som säger till?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min mamma fyllde just 85 år och även om hon är både en tuff tjej och vid god hälsa så skulle hon inte våga det.
Skriv att det var låst artikel tack

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
De som tror att det här är nåt att vara upprörd över har nog missat övriga Sveriges utveckling de senaste åren, eller så har man en ekonomi som gör att man kan betala sig bort från problemen ett tag till.

Där jag bor blir unga grabbar avrättade regelbundet (inte sällan intill dagis och lekparker), sirener och polishelikopter är mer regel än undantag när man ska sova, dagis får träna på inrymningar pga regelbundna skjutningar, 10-åringar blir rånade på telefoner när de spelar pokemon, statistiken för barn som rånar barn skjuter i höjden, from tomterna stjäls allt från barnleksaker till möbler och krattor, handgranater och andra hemmabyggen detonerar så att barnfamiljer får evakuera mitt i natten, bilar brinner i en takt som gör att man inte ens försöker forsla bort dem längre, näringsidkare hotas till att "samarbeta" med kriminella gäng, varenda liten butik har vakter pga stölder och våld, varenda lekpark och skolgård är övertagna av barngäng som knarkar och tänder eld på saker, dagispersonalen börjar med att rensa gården från kanyler och fimpar varje morgon. Och ingen bryr sig eftersom allt detta är normalläge.

Men ni har nån som pissar i häcken på fyllan typ. Ja man lever olika liv och har olika referensramar helt enkelt.
Nej, det du beskriver äger inte ett normalläge. Det spelar ingen roll hur vanligt det är, det är ändå inte normalt. Att det verkar accepteras som normalt av vissa - du? - hjälper dock inte. Inte heller situationen som Marlen beskriver är normal. Det bästa sättet att undvika att den situationen hamnar på samma nivå som den du beskriver är att ta i det NU, INNAN det eskalerar.

Hur man ska göra det har det kommit flera utmärkta förslag på.

• Gilla
hundbiten och 6 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
…kommer ihåg hur Pickwick vid centralen i Malmö löste problemet, de blev ålagda att skaffa en dyr ordningsvakt då det var för oroligt, kostnaden skulle göra att det inte bar sig. Istället höjde man priset på ölen med 5kr och plötsligt kom inte de som ställde till problem längre. Istället kom folk som kunde föra sig och uppskattade att sitta i en miljö utan drägg.
Lustigt hur du säger emot dig själv, uppenbarligen fungerade ”sosseskadan” i ditt exempel.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla råd och tips om hur jag kan angripa problemet.

Nu har jag mailat kommunen och bett dem dra in serveringstillståndet, mailat polisen om de kan tänka sig att närvara och ägaren om han kan tänka sig göra något.

En person från polisen ringde upp ganska omgående och tog in mer information. De tipsade om att man kan ringa 112. Jag berättade att jag gjorde det sist jag var där, men ingen polis kom.

• Gilla
Donn och 16 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tusen tack för alla råd och tips om hur jag kan angripa problemet.

Nu har jag mailat kommunen och bett dem dra in serveringstillståndet, mailat polisen om de kan tänka sig att närvara och ägaren om han kan tänka sig göra något.

En person från polisen ringde upp ganska omgående och tog in mer information. De tipsade om att man kan ringa 112. Jag berättade att jag gjorde det sist jag var där, men ingen polis kom.
Hoppas dock inte de kan förlora serveringstillståndet om dem inte har något att göra med ungdomarna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Här i Stockholm finns det en hel del klubbar på södermalm som tvingats stänga för att boende blivit störda personer i omgivningen till klubbarna.

För ett par år sedan var det en klubb vid Hornstull som på sin sista öppna kväll utsattes för skottlossning från en granne ca 15 minuter innan de stängde för sista gången. Han hade tydligen missat att hans klagomål givit utdelning.... Har för mig att det "bara" var en soft airgun.

• Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här i Stockholm finns det en hel del klubbar på södermalm som tvingats stänga för att boende blivit störda personer i omgivningen till klubbarna.

För ett par år sedan var det en klubb vid Hornstull som på sin sista öppna kväll utsattes för skottlossning från en granne ca 15 minuter innan de stängde för sista gången. Han hade tydligen missat att hans klagomål givit utdelning.... Har för mig att det "bara" var en soft airgun.
Ungdomar och unga vuxna kommer alltid vilja festa, det är närmast en naturkraft. Stänger vi ner barer och klubbar så flyttar det ut istället.
Nog för att jag uppskattar skogsrejv, men är man vän av ordning så är det nog bättre att skydda klubbarna i stan från att bli nedstängda istället.

Har ni ingen säkerhetssamordnare eller liknande i kommunen.
Politiker brukar sitta i brotsförebyggande rådet det kan vara en väg att ställa dom till svars vad dom gör för att motverka drogförsäljning i kommunen.

tommib tommib skrev:
Grannarna kan inte bara hyra in ordningsvakter, det funkar inte så. En ordningsvakt har ett specifikt uppdrag och det är begränsat till en specifik plats, angiven i förlängningen av polismyndigheten. Detta var ett väldigt tjafs när Stockholms stad skulle ha ambulerande ordningsvakter, jag minns inte hur de löste det hela. Vanliga privatpersoner kan inte anlita ordningsvakter bara sådär. Man kan för all del anlita väktare men de har samma befogenheter som vilken privatperson som helst, varken mer eller mindre (däremot är de extra skyddade, alla brott uppgraderas till * mot tjänsteman). En kan ju också tycka att det inte ska behövas.

Det låter väldigt mycket som att lokalen borde vara ålagd att ha ordningsvakter enligt sitt serveringstillstånd.

Som sagt, gå på serveringstillståndet. Det brukar vara kopplat till bl.a. att det inte ska uppstå olägenhet för grannar. Lokalen lär försvara sig med att det inte är deras ansvar vad folk gör två kvarter bort men det finns ändå en hel del utrymme för kommunens tillståndsenhet att ställa krav. T.ex. just ordningsvakter.
Det har du rätt i gällande ordningsvakter. Borde ändå kunna få önskad effekt med väktare under några kvällar. Håller med om att det inte borde behövas, men det kanske ändå är värt det?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Är det oväsen från etablissemanget så kan man ta in miljö&hälsoskyddskontoret med.
Bullernivåerna är väldigt hårda och också ett effektivt sätt att få bort företag.

I stället för att som privatperson försöka gå direkt på myndigheter och hamna längst ner i högen, så kan det vara klokt att gå den indirekta vägen och utnyttja kontaktnät.

Känner @Marlen Eskilsson eller modern någon i kommunen med någon sorts maktställning? Kontakta i så fall den personen och be om hjälp.

Det blir mycket lättare att få nåt gjort om kommunalråd X ”uppmuntrar” polisen att ingripa.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Önskar att jag gjorde det, men tyvärr inte,

Hur skulle det vara om alla grannar som har möjlighet skramlar ihop till ett par väktare som kan ligga och lurpassa på buset och sedan göra envarsingripanden när någon sabbar och förstör? Det ska inte behövas, men om Tant och Farbror Blå inte har tid kanske det är en möjlighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.