Byggahus.se

Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

• Antal röster
    215
De som tror att det här är nåt att vara upprörd över har nog missat övriga Sveriges utveckling de senaste åren, eller så har man en ekonomi som gör att man kan betala sig bort från problemen ett tag till.

Där jag bor blir unga grabbar avrättade regelbundet (inte sällan intill dagis och lekparker), sirener och polishelikopter är mer regel än undantag när man ska sova, dagis får träna på inrymningar pga regelbundna skjutningar, 10-åringar blir rånade på telefoner när de spelar pokemon, statistiken för barn som rånar barn skjuter i höjden, from tomterna stjäls allt från barnleksaker till möbler och krattor, handgranater och andra hemmabyggen detonerar så att barnfamiljer får evakuera mitt i natten, bilar brinner i en takt som gör att man inte ens försöker forsla bort dem längre, näringsidkare hotas till att "samarbeta" med kriminella gäng, varenda liten butik har vakter pga stölder och våld, varenda lekpark och skolgård är övertagna av barngäng som knarkar och tänder eld på saker, dagispersonalen börjar med att rensa gården från kanyler och fimpar varje morgon. Och ingen bryr sig eftersom allt detta är normalläge.

Men ni har nån som pissar i häcken på fyllan typ. Ja man lever olika liv och har olika referensramar helt enkelt.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
Låt bygden Leva och 22 till
  • Laddar…
Magnus E K
Anlita någon som vid nästa konsert sätter ut ett stånd på parkeringen och säljer något roligt (exempelvis sockervadd) billigt. Endast swischbetalning. Nu har du ungdomarnas telefonnummer och kan ta reda på deras föräldrars jobbmail. Ta en massa fotografier och skicka de "bästa" till föräldrarna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Donn och 40 till
  • Laddar…
Det här är det tragiska med det nya sverige. Buset och knarket har spritt sig ut på landsbygden.
Och nej. Det är inte invandrarna utan det är ortens ynamn som lärt sig köpa droger på nätet och distribuera.

då vi inte har nån polis att tala om kommer precis inget att göra. Och SD kommer skylla allt på invandringen istället för att inse att i dessa fall är det många gånger deras kärnväljare som är problemer.

hur göra då? Ja Led lampor med detektorer är nog vettigt.
Samt klaga på stället så de blir av med utskänkningstillsåndet. Men det kan bara en nog så lång resa.

• Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 12 till
  • Laddar…
SD är ju näst störst bland första generationen invandrare, så snart kan även dem kallas kärnväljare. SD driver ju för en allmänt striktare syn på brott och ordning, så att tro att de bara pekar ut invandrare är ju fel.

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Det som hjälper är att gå på langare och hans kunder men det kräver polis och knarkhund och detta finns inte.

Annars borde man övervaka stället med kamera och drönare och så låta polisen slå till. Tar man langare gör man husrannsakan hoa honom och kunderna och då hittar man garanterat mer.

Sedan åtal och fällande dom med verkliga konsekvenser men till detta finns inga resurser.

Som någon skrev är dessa personer ofta SD:s kärnväljare och det finns inget intresse av att göra något.

Att städa upp buset på landsbygden är som att bekämpa parkslide, det går, men kräver resurser och uthållighet och det passar inte in i dagens twitterpolitik där all handlar om att visa upp en falukorv.

Det som krävs är en mogen kommunledning med ett långsiktigt perspektiv, och var hittar man detta?

• Gilla
  • Haha
Lajmen och 7 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
1: Så länge polisen inte följer upp den typen av plakat med någon form av verklig åtgärd kommer det inte göra något öht. Och till stor del får man faktiskt spela musik tämligen högt mitt i natten på en parkeringsplats utan att bli lagförd även om polisen kommer dit.
Nja, spela musik högt mitt i natten får man väl inte?

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/boter-pa-plats-effektiviserar-lagforing/

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Som Emma(?) skrev så är rätt väg att gå på serveringstillståndet och miljö och hälsa.

Fortsätt få lokalpressen att skriva om problemen också. Nu är det lite sent men annars är det bra att luta sådant i samband med valrörelsen.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är uppväxt i orten Häradsbäck i Älmhults kommun i södra Småland, där det idag bor ca 450 invånare. Min mamma bor kvar där i mitt barndomshem. Ca 200 meter från hennes hus finns ett dansställe/nattklubb som heter Balders Hage. Ibland uppträder mer eller mindre kända artister där och ungdomar åker då dit från både Växjö, Ljungby mfl närliggande orter och städer.

Det är roligt att det händer något på orten, men på senare år har varje event följts av oroligheter, skadegörelse och outhärdligt buller. De boende där är nu rädda varje gång ligisterna ska komma till byn. T ex sist jag var där samtidigt som Balders hade öppet så ringde jag polisen, det var helt oacceptabelt det som försiggick.

Problemen är dessa:
  • Ungdomar är inte inne på Balders, de går runt i byn, grovt alkohol- och ev. drogpåverkade att döma av beteendet.
  • De sparkar sönder postlådor.
  • De går in i trädgårdarna, sitter i folks utemöbler och dricker, och beter sig som de ägde stället.
  • De lämnar kvar flaskor, plastpåsar och annat skräp i trädgårdarna.
  • De sparkar sönder blomkrukor och likande de kan lyckas förstöra. Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen
  • Kissar i trädgårdsodlingarna.

Exempel på incident:

Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren.

En annan granne har sett att det troligtvis förekommer droghandel på parkeringen. Ungdomarna åker dit i bussar och när de kliver ut ut den går de direkt till en dealare som står på parkeringen.

Vid den senaste tillställningen hölls hela byn vaken till klockan 4 på natten. Det ligger en större parkering nära min mammas hus. Där parkerade de med flertalet bilar och spelade så hög musik att det skakade i fönsterrutorna i husen runtomkring, och ingen kunde sova förrän vid 4-tiden när de slutade. Det kan vara så att vissa bilar har byggts om till jättestora ljudanläggningar. Husägare 5 km bort hade hört oljudet. (Min son intygade kraften på ljudet en annan gång han var hos mormor och de spelade i samband med Balders Hage - ”det var den bästa kvalitet på ljudanläggning han hört”)

Lika regelbundet som skadegörelsen sker, polisanmäler invånarna händelserna, kontaktar kommunen och ägaren till Balders Hage, Stefan Blomdahl, men inget händer. Kommunen och Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna, men polisen har inga poliser att skicka, de är alltid ute på mer allvarliga brott.

Nu när jag träffade min mamma i helgen så var hon extra ledsen, för det nya supertrevliga paret som har flyttat in i grannhuset var med i en artikel i Smålandsposten där de sa att de funderar på att flytta, det går inte att bo där med alla ungdomsligister som förpestar tillvaron, förstör och lever rövare. [länk]

Nu tänkte jag att jag ska försöka hjälpa till att lösa problemet. Jag ska kontakta både kommunen och polisen och ge förslag på åtgärder, frågan är vad som kan funka bäst. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem med att få hjälp av kommun/polis?

Jag funderade på några åtgärder som kanske kunde funka:

1. Att polisen sätter upp stora skyltar (undertecknat polisen) där det står att man inte får föra oväsen, ska uppträda på ett civiliserat sätt, inte får gå in i andras trädgårdar, inte sparka sönder andras saker, inte spela hög musik i bostadsområdet. Överträdelse kommer att leda till XXX straff,

2. Att parkeringen där bussarna stannar blir kameraövervakad och upplyst med starka strålkastare.

3. Att kommunen monterar strålkastare och kameror som går igång när någon närmar sig en fastighet under dessa lördagar, hos de fastighetsägare som önskar och behöver detta.

Helst av allt behövs ju polisnärvaro varje gång det anordnas ett evenemang på orten, men det har de boende bett om i flera år nu utan att någon bryr sig.

Alla tips och förslag på sätt att angripa problemet mottages tacksamt.
Har de fortfarande serveringstillstånd?
Anmäl då till de som ansvarar för tillsynen i kommunen, man har ett ansvar gentemot grannar.
https://www.almhult.se/naringslivarbete/tillstandreglertillsyn/serveringstillstand.1521.html
Serveringstillstånd
Serveringstillstånd

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Konkreta tips till polisen är nog bra. Typ på den platsen den tiden kommer det högst sannolikt att stå en drogförsäljare. Att folk sitter i stolar eller slänger plastpåsar på slumpvisa platser är av uppenbara skäl inte lika prioriterat.

Den typen av konkreta brott tipsar man lämpligen polisen om. De övriga problemen är nog lokalpressen bättre för.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi hade nattklubb som grannar och de va väldigt fogliga när serveringstillståndet va på spel. Och det är vad jag förstår en rätt subjektiv bedömning där mycket kan vägas in.

En lösning kan vara att alla grannar går ihop och hyr in ordningsvakter när det är evenemang. De kan då ta hand om de som är mest berusande vilket bör få en avkylande effekt, och om någon ungdom får för sig att vara kaxig och blir dömda för våld mot tjänsteman så kanske de inte är så styrska längre. Min erfarenhet är också att om någon ger sig på en ordningsvakt så kommer polisen i ilfart. Kostar säkert några tusen per kväll att hyra in men jag tror knappast det behövs så många gånger innan ungdomarna drar vidare.

Att vattna gräsmattan på kvällen när det är evenemang lät också som en utmärkt idé.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
M
Många sosseskadade personer som svarat i tråden, det är alltid myndigheter som skall lösa problemen.

Gå istället på ägaren till etablissemanget, det är han som drar dit patrasket och troligtvis så är det inte någon vidare affär för honom heller, skadegörelsen lär inte bara inträffa utanför stället. Hans näringsverksamhet har ingen som helst rätt att förpesta tillvaron för andra människor, förklara det för honom. Skulle ju vara tråkigt om stället råkar brinna ner...

Han får istället satsa på en mer vuxen publik, kommer ihåg hur Pickwick vid centralen i Malmö löste problemet, de blev ålagda att skaffa en dyr ordningsvakt då det var för oroligt, kostnaden skulle göra att det inte bar sig. Istället höjde man priset på ölen med 5kr och plötsligt kom inte de som ställde till problem längre. Istället kom folk som kunde föra sig och uppskattade att sitta i en miljö utan drägg.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Donn och 6 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Många sosseskadade personer som svarat i tråden, det är alltid myndigheter som skall lösa problemen.

Gå istället på ägaren till etablissemanget, det är han som drar dit patrasket och troligtvis så är det inte någon vidare affär för honom heller, skadegörelsen lär inte bara inträffa utanför stället. Hans näringsverksamhet har ingen som helst rätt att förpesta tillvaron för andra människor, förklara det för honom. Skulle ju vara tråkigt om stället råkar brinna ner...

Han får istället satsa på en mer vuxen publik, kommer ihåg hur Pickwick vid centralen i Malmö löste problemet, de blev ålagda att skaffa en dyr ordningsvakt då det var för oroligt, kostnaden skulle göra att det inte bar sig. Istället höjde man priset på ölen med 5kr och plötsligt kom inte de som ställde till problem längre. Istället kom folk som kunde föra sig och uppskattade att sitta i en miljö utan drägg.
Är man "sosseskadad" om man inte vill hota med mordbrand eller tycker att man kan räkna med polisens beskydd givet den höga skatten vi betalar?

"Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna" står i första inlägget, så de har ju uppenbarligen försökt. Troligtvis utan att begå brott.

• Gilla
Rasputitsa och 9 till
  • Laddar…
Företagaren på balders ansvarar väl enbart för själva balders hage och inte vad som händer runt om i själva byn?
Att personer gå runt i byn och beter sig illa är väl upp till polisen att ta hand om?

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är man "sosseskadad" om man inte vill hota med mordbrand eller tycker att man kan räkna med polisens beskydd givet den höga skatten vi betalar?

"Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna" står i första inlägget, så de har ju uppenbarligen försökt. Troligtvis utan att begå brott.
Hoppas ingen vill hota med mordbrand, men lite sosseskadad om man tror polisen ska beskydda än.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tommib
Grannarna kan inte bara hyra in ordningsvakter, det funkar inte så. En ordningsvakt har ett specifikt uppdrag och det är begränsat till en specifik plats, angiven i förlängningen av polismyndigheten. Detta var ett väldigt tjafs när Stockholms stad skulle ha ambulerande ordningsvakter, jag minns inte hur de löste det hela. Vanliga privatpersoner kan inte anlita ordningsvakter bara sådär. Man kan för all del anlita väktare men de har samma befogenheter som vilken privatperson som helst, varken mer eller mindre (däremot är de extra skyddade, alla brott uppgraderas till * mot tjänsteman). En kan ju också tycka att det inte ska behövas.

Det låter väldigt mycket som att lokalen borde vara ålagd att ha ordningsvakter enligt sitt serveringstillstånd.

Som sagt, gå på serveringstillståndet. Det brukar vara kopplat till bl.a. att det inte ska uppstå olägenhet för grannar. Lokalen lär försvara sig med att det inte är deras ansvar vad folk gör två kvarter bort men det finns ändå en hel del utrymme för kommunens tillståndsenhet att ställa krav. T.ex. just ordningsvakter.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.