Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp! Buller och skadegörelse i Häradsbäck - Älmhults kommun och polis bryr sig inte

Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

1. 1 vecka

3,0%
  2. 1 månad

4,0%
  3. 1 år

7,6%
  4. De kommer aldrig att agera

85,4%
  1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 065 inlägg
    Jag är uppväxt i orten Häradsbäck i Älmhults kommun i södra Småland, där det idag bor ca 450 invånare. Min mamma bor kvar där i mitt barndomshem. Ca 200 meter från hennes hus finns ett dansställe/nattklubb som heter Balders Hage. Ibland uppträder mer eller mindre kända artister där och ungdomar åker då dit från både Växjö, Ljungby mfl närliggande orter och städer.

Det är roligt att det händer något på orten, men på senare år har varje event följts av oroligheter, skadegörelse och outhärdligt buller. De boende där är nu rädda varje gång ligisterna ska komma till byn. T ex sist jag var där samtidigt som Balders hade öppet så ringde jag polisen, det var helt oacceptabelt det som försiggick.

Problemen är dessa:
    • Ungdomar är inte inne på Balders, de går runt i byn, grovt alkohol- och ev. drogpåverkade att döma av beteendet.
    • De sparkar sönder postlådor.
    • De går in i trädgårdarna, sitter i folks utemöbler och dricker, och beter sig som de ägde stället.
    • De lämnar kvar flaskor, plastpåsar och annat skräp i trädgårdarna.
    • De sparkar sönder blomkrukor och likande de kan lyckas förstöra. Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen
    • Kissar i trädgårdsodlingarna.

Exempel på incident:

Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren.

En annan granne har sett att det troligtvis förekommer droghandel på parkeringen. Ungdomarna åker dit i bussar och när de kliver ut ut den går de direkt till en dealare som står på parkeringen.

Vid den senaste tillställningen hölls hela byn vaken till klockan 4 på natten. Det ligger en större parkering nära min mammas hus. Där parkerade de med flertalet bilar och spelade så hög musik att det skakade i fönsterrutorna i husen runtomkring, och ingen kunde sova förrän vid 4-tiden när de slutade. Det kan vara så att vissa bilar har byggts om till jättestora ljudanläggningar. Husägare 5 km bort hade hört oljudet. (Min son intygade kraften på ljudet en annan gång han var hos mormor och de spelade i samband med Balders Hage - ”det var den bästa kvalitet på ljudanläggning han hört”)

Lika regelbundet som skadegörelsen sker, polisanmäler invånarna händelserna, kontaktar kommunen och ägaren till Balders Hage, Stefan Blomdahl, men inget händer. Kommunen och Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna, men polisen har inga poliser att skicka, de är alltid ute på mer allvarliga brott.

Nu när jag träffade min mamma i helgen så var hon extra ledsen, för det nya supertrevliga paret som har flyttat in i grannhuset var med i en artikel i Smålandsposten där de sa att de funderar på att flytta, det går inte att bo där med alla ungdomsligister som förpestar tillvaron, förstör och lever rövare. https://www.smp.se/almhult/haradsba...t-vilda-festandet-hela-huset-skakar-9e67af91/ (låst artikel tyvärr)

Nu tänkte jag att jag ska försöka hjälpa till att lösa problemet. Jag ska kontakta både kommunen och polisen och ge förslag på åtgärder, frågan är vad som kan funka bäst. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem med att få hjälp av kommun/polis?

Jag funderade på några åtgärder som kanske kunde funka:

1. Att polisen sätter upp stora skyltar (undertecknat polisen) där det står att man inte får föra oväsen, ska uppträda på ett civiliserat sätt, inte får gå in i andras trädgårdar, inte sparka sönder andras saker, inte spela hög musik i bostadsområdet. Överträdelse kommer att leda till XXX straff,

2. Att parkeringen där bussarna stannar blir kameraövervakad och upplyst med starka strålkastare.

3. Att kommunen monterar strålkastare och kameror som går igång när någon närmar sig en fastighet under dessa lördagar, hos de fastighetsägare som önskar och behöver detta.

Helst av allt behövs ju polisnärvaro varje gång det anordnas ett evenemang på orten, men det har de boende bett om i flera år nu utan att någon bryr sig.

Alla tips och förslag på sätt att angripa problemet mottages tacksamt.

Redigerat 19 sep 10:39
  2. Z
    Medlem · Småland · 277 inlägg

Zlade

Medlem
    Det kommer inte hända något innan en av de boende får nog och ger tillbaka/försvarar sig. Då kan jag lova att polisen kommer vara snabbt på plats.....

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 126 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Hur var det nu, var det brist på surströmming eller går det att då tag på? Det finns en del andra saker man skulle kunna göra som privatperson också men jag låter nog bli att nämna dem med tanke på att det är olagligt och potentiellt farligt.

Allvarligt talat så tror jag att du måste prata med några lokalpolitiker. Bjud in dem till nästa gång det är evenemang. Polisen är för all del en egen myndighet men i detta fallet krävs nog politisk påtryckning. Jag tror tyvärr att så länge ingen är skjuten så har poliserna alltid allvarligare brottslighet att ta hand om.

4. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 781 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    1: Så länge polisen inte följer upp den typen av plakat med någon form av verklig åtgärd kommer det inte göra något öht. Och till stor del får man faktiskt spela musik tämligen högt mitt i natten på en parkeringsplats utan att bli lagförd även om polisen kommer dit.

2: Det kan nog absolut ge god effekt! Något för kommunen att ta tag i. (Eventuellt kan det vara enklare för polisen att söka tillstånd för kamerorna) Belysning av mörka platser brukar ge god effekt för att göra dem "mindre attraktiva".

3: Kommunen kommer inte kunna stå för en sådan kostnad för privatpersoner och de kan inte heller kameraövervaka privat tomt på det viset. Men däremot så står det ju alla fritt att skaffa belysning med rörelsedetektor och kamerabevakning av den privata fastigheten. Kamerabevakningen gör nog inte så mycket, då det lär vara svårt att identifiera individer med tillräcklig säkerhet för att polisen ska kunna agera baserat på videobevisningen enbart, men det kan säkert underlätta eventuella försäkringsärenden.
    Även här tror jag att belysning är den viktigaste delen.
    Om det tänds en kraftig halogenlampa (eller LED, så länge det inte är något "behagligt" ljus) så fort de rör på sig i utemöblerna så blir det nog strax betydligt attraktivare att gå över till grannen.

En annan lösning som kan vara praktisk är sprinklers med rörelsedetektor. Finns som rådjurs-skydd. Om de riskera att bli blöta när de kliver in på din tomt avstår de nog också.

Men generellt är det nog frågan om att driva opinion och få kommunen att förstå att de måste ta tag i problematiken och inte kan nöja sig med att hänvisa till polisen. Att grannarna överväger att flytta pga detta är ett utmärkt argument. Det är skattebetalare som försvinner på grund av kommunens ovilja att agera.
    Nu när valet är över kanske lokaltidningarna kan vara intresserade av att rapportera kring hur det "nya" styret ska tackla detta problem?

Hur ställer sig kommunens socialtjänst till det hela?

5. tommib

Bergsfogde
    Sprikleridén var riktigt bra. "Vadå, det är bara mina automatiska sprinklers som hoppar igång".

6. Marlen Eskilsson
    Jag funderade just på vem på kommunen jag ska kontakta, men då provar jag med socialtjänsten och någon politiker som @tommib föreslår.

Tack!

7. tommib

Bergsfogde
    Socialtjänsten har nog inget med saken att göra, snarare miljö och hälsa.

8. Marlen Eskilsson
    Min mamma fyllde just 85 år och även om hon är både en tuff tjej och vid god hälsa så skulle hon inte våga det.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 5 367 inlägg
    Tyvärr kommer inte en enda skylt i världen hjälpa. Hässleholm har rätt tydliga skyltar om nedskräpning. Just butikerna är riktigt drabbade på helgerna. Men ungdomarna skiter fullkomligt i det och det ser ut som kriget ändå.

Räkna inte med att de händer något närmsta året. De ungdomar vi har i byn får fortsätta förstöra och terrorisera, har väl sett en polis trots att allt anmäls.

10. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 781 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Om det pågår drogförsäljning och fulla ungdomar som begår brott är det inte helt orimligt att fältassistenterna från socialtjänsten blir involverade.

• Laddar…
  11. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 2 115 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Det ger ju konkurs för näringsidkaren men ett alternativ är ju att ifrågasätta ställets utskänkningstillstånd

12. tommib

Bergsfogde
    Utmärkt idé. Gå på serveringstillståndet. Görs också hos kommun.

Ah, du tänker så. Ja, kanske kan det vara en väg också. De kan iofs inte göra så mycket men om det ramlar in mycket rapporter därifrån har tillståndsenheten mer till sitt case.

13. P
    Renoverare · 2 728 inlägg
    Här behövs ett kriminellt gäng som "nattvandrar" när Balders har öppet.

Skämt åsido, hade det funnits resurser skulle givetvis polisen åkt runt och även vandrat runt men som vanligt finns det inte resurser till detta men anmäl, anmäl och anmäl.
    Prata med kommun/polis och även de som äger Balders hage.
    Tråkigt att inte folk kan bete sig

14. C
    Medlem · 13 036 inlägg
    Låter (tyvärr) som miljön kring de flesta nattklubbar/dansställen i landet.

• Laddar…
  15. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 434 inlägg

Emma242

Allvetare
    Jag skulle helt klart gå på utskänkningstillståndet. Det är det enda som fungerar i längden, att stället stänger. Tyvärr. Har det börjat spåra ur ska det mycket till från samhället att få rätsida på det, och det finns det varken resurser eller intresse till. Polisen kan inte åka runt och uppfostra varenda skitunge.

För att få till stånd extra tillsyn av stället kontaktar du kommunen. Tillsyn ska såklart göras på kvällen när det är öppet. Är kommunen tröga eller ointresserade är det länsstyrelsen som i sin tur är tillsynsmyndighet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.