Hallå!

Jag har fått överta en Bosch GST 135 CE, men den saknar lite delar. Jag har hittat den föredömliga reservdelsfunktionen på Boschs hemsida, men jag har lite svårt att identifiera vilka delar som saknas. Det är ju lite trist att lägga in en beställning bara för att upptäcka att man missat någon pryl när man väl fått grejerna.

Så här ser min såg ut:

Bosch GST 135 CE sticksåg med saknade delar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes saknas hela plattan och kanske lite mer grejer. Vad jag lyckats identifiera så är det åtminstone nummer 31 och 823 som saknas. Frågan är ifall alla grejer som är "länkade" med dem ingår, alltså 32, 33 och 835 (inringade) ingår när man beställer 31 (i ruta) , samt 28, 29 och 828 (inringade) ingår i 823 (i ruta).

Exploded view diagram av Bosch GST 135 CE sticksåg med markerade och numrerade reservdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver jag 653/4 som heter "spälkningsskydd" och 654 "glidsko" eller är de tillval?

Jag tänkte beställa sugmunstycket så jag kan koppla dammsugaren till maskinen.

Är det något mer som ni ser jag behöver? Maskinen fungerar precis som den ska, och jag har inte sett att jag saknar något annat än det jag nämnt ovan. Jo, 656 "täckhuv" saknar jag också!

Det är underbart med en tillverkare som inte tar galna pengar för reservdelar, täckhuven vill de ha 8,08 kr för! (y) Med tanke på det, är frågan om spjälkningsskyddet och glidskon egentligen onödig, 28,26 kr respektive 38,26 kr! :D

Slutligen en underhållsfråga: jag lossade frontkåpan och det var rejält med kleggigt gammalt fett uppblandat med fint sågspån där under. Jag tänkte jag skulle göra ordentligt rent där, men vad ska jag använda för fett för att återfetta grejerna?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Fred

Redigerat:
Jag tolkar det också som att 823 och 31 är samlingsnamn för ingående komponenter. Glidskyddet är bra att ha på lättrepade ytor och spjälkningsskydd är bra på laminat. Utsuget fungerar hyfsat, har ofta använt det. Dock lossnar det lätt med dammsugarslangen påkopplad men det löses med buntband.
Fettet har jag tyvärr ingen aning om.

Tack för svaret nanowire!

Jag kanske skulle klargöra att det är jag själv som gjort de röda markeringarna på sprängskissen, detta för att det skulle vara enklare för er att se vad jag menade. Jag ska nog ringa firman, Mekina, som jag tänkte beställa ifrån och se ifall de kan ge ett klart besked.

Du ser inte något annat som saknas på min såg?

Dammutsuget gör inte så mycket nytta om man inte har täckhuven monterad. Så den ska du definitivt satsa på. Framförallt för priset den kostade. Utan den kan man nästan lika bra låta bli att koppla in slangen över huvud taget.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har sett att maskinen har blås som går att stänga av. Gissar att man gör det när man använder dammsugare?

Precis.

Städar lite bland mina ämnen och knyter ihop de som är avklarade.

Alla delar som är länkade ingår när man beställer det nummer som står bredvid. Min beställning gick finfint, så nu har en kanonsticksåg till mycket överkomligt pris. Killen som lämnade ut delarna till mig sa också att just denna version av Bosch-sågen är mycket eftertraktad, och hantverkare lagar ofta dem hellre än att köpa uppföljaren. Sen om det är sant eller inte, det vet jag inte! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.