Byggahus.se

HJÄLP! Betalning till mellaninstans

1. E
    Medlem · 9 inlägg

erikt

Medlem
    Behöver hjälp att få svar snabbt och hoppas ngn här vet. Jag har hört att man vid tvist kan betala in fakturan till en mellaninstans typ länsstyrelsen(?) och på så sätt skydda sig. De håller beloppet tills tvisten är löst och betalar då in den summa som är överrenskommen. Vet ngn var detta går att göra?? Tack på förhand!

2. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

Re: HJÄLP! Betalning till mellaninstans

Jag kan ha fel, men jag har för mig att det bara gäller vid hyrestvister.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Jag tror att det finns en sådan möjlighet, men av någon anledning så är det ganska ovanligt tror jag, så det finns antagligen någon hake med metoden.

Kontakta villaägaförbundet (om det nu handlar om en byggrelaterad betalning), dom tillhandahåller gratis juridisk rådgivning (du behöver bara bli medlem, för mig löste sig både rådgivning och medlemskap i första telefonsamtalet).

Du hittar förbundet på:
    www.villariks.se

Dom borde dels kunna råda dig om hur du skall hantera betalningen, men kanske också om dina chanser att slippa betala i slutändan.

4. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Föreligger en tvist så måste ju någon lösa den. Länsstyrelsen löser inga tvister och någon deposition till lst kan inte ske i andra fall än vissa hyrestvister.
    Kan parterna inte komma överens på något annat sätt som t.ex. medling eller skiljenämnd (mycket dyrt)så är domstol det enda sättet. Att få en dom emot sig innebär oftast att man får stå även för motpartens ombudskostnader vilket kan bli dyrt.

Försök att få till stånd en förlikning före det fallet tas till domstol. Även i fall som gått till domstol sker oftast en förlikning inför domstolen. I sådana fall står oftast vardera parten för sina egna kostnader.

5. E
    Medlem · 9 inlägg

erikt

Medlem

Tack för svaren. Hoppas på att det inte ska behöva gå så långt men vill i alla fall vara förberedd på vad amn kan göra. Vi är villiga att diskutera fram en lösning medans husleverantören från början hotar med juridiskt ombud trots att de uppenbarligen är skyldiga till flera förseningar.

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jag sitter i en liknande sits som er fast vi har inte byggt nytt utan byggt om och till ett äldre hus med hjälp av en entreprenör. Efter erläggande av slutfakturan på nästan en miljon kom en "extra" räkning på 200 000 trots att vi hade ett avtal om fast pris (se vidare under tråden orimliga räkningar nedan). Just nu bråkar vår advokat med deras advokat om den här extra räkningen. Jag känner igen mig i din sits att man känner sig så liten och har inget maktmedel att hota den stora entreprenören med samtidigt som vår entreprenör hela tiden hotade oss med att gå till inkasso. Det gäller att ändra maktbalansen och det bästa sättet att göra det är att koppla in en expert dvs en jurist. Har du hemförsäkring täcker rättsskyddet i den en del av kostnaden för den juridiska hjälpen. Ang rådet att alltid försöka förlika skulle jag om jag vore som du ta det med en nypa salt för det förutsätter ju att ni har lika rätt/fel du och din husleverantör men det förekommer ju faktiskt att man som liten konsument har rätt också och leverantören fel! Men som sagt du behöver hjälp med vilka åtgärder du nu ska vidta och det kan en advokat hjälpa dig med! Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.