Byggahus.se

Hjälp Benders Carisma eller Falsat Plåt

1. S
    Medlem Nivå 4
    Aaarg !

Val o kval om vilket som ser bäst ut Benders Carisma eller Lindab / Planja Falsat plåt tak

Nybygge 1 plan, liggande timmerpanel vitrilobehandlad ( silver nyans ).

Gillar bägge lika mycket, vist är sedumtak högst på listan men utom räckhåll ekonomiskt.

Vad tycker ni, för nackdelar, öppen för all input just nu.

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Ingen av dom taken är bra tak enligt mej då hinder på taket gör dom typen av tak svåra att få tätt. Jag skulle välja riktig dubbelfalsad bandtäckning är det bästa taket man kan ha enligt mej och är inte mycket dyrare än Lindab / Planja Falsat plåt tak om du tänkt betala någon för att lägga det.

3. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Håller med ovanstående, men står valet mellan dem två skulle jag välja Benders Carisma.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ytterligare ett alternativ:
    http://www.falsat.se/

Dom hade grymt bra kvadratmeterpris åtminstone för något år sedan.

Jag velade mellan falsat från falsat.se och benders carisma, men valde till sist den sistnämnda. Varför vet jag knappt ... ;)

Men antagligen för en del osäkerhet ifall jag skulle kunnat ordna tätt runt genomföringar och takfönstret på egen hand, och skulle jag istället lejt ut det jobbet blev osäkerheten istället vad kostnaden skulle landat på...

5. S
    Medlem Nivå 4

Tankar just nu !

Just nu låtar det åt Benders Carisma obehandlad, falsat.se har man varnat lite för, tydligen sämre plåt ( kan ju vara säljsnack ) samt lite svårt att få tätt. Pappa la om sitt med Lindabs falsade förra året och det funkar men känns "fejk" , Plannja ,,,,,, behöver nog se nått i verkligheten innan jag kan bestämma något.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det ska jag väl poängtera, att jag har ju personligen ingen aning om kvalite, leveranssäkerhet eller något annat gällande falsat.se produkter. Den undersökningen bjuder jag andra att göra ... och gärna rapportera till forumet på något vis. :)

Den osäkerheten kanske också spelade in när jag gjorde mitt val. Men jag har inte något minne av att jag direkt misstänkte deras produkt för något dåligt.
    Men jag upplevde dom som rätt nystartade (utan att direkt veta) och det kan ju vara antingen bra eller dåligt. :D

7. E
    Medlem Nivå 1
    Ni som lagt Benders Carisma, är lite nyfiken på hur era tak ser ut i dag om ni fortfarande är nöjda med valet av tak.
    Vi funderar nämligen på att lägga Benders Carisma.
    Hur blir det i skarvarna mellan pannorna, hålls dessa rena?