Byggahus.se

Hjälp bankernas nya konkurrenter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Många är missnöjda med att bankerna tjänar mer på bolånen, men det enda sättet att verkligen påverka är att snabbt byta när nya konkurrenter startar.

Du kan läsa artikeln här: Hjälp bankernas nya konkurrenter

• Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: JOW

Det är ju ovanligt korkat att säga att för få jagar lägsta pris på bolån.
    Vad händer om man går till flera banker?
    Jo, varje bank för en kreditupplysning, och ju fler kreditupplysningar man har gjort desto lägre "poäng" får man.
    Alternativt att banktjänstemännen surnar till för att man har varit till flera banker.

• Svara
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    • Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Jonas

Hej Marlene,

När det gäller "småbankerna" hänvisas man alltid till att göra en låneansökan på hemsidan. Då görs automatiskt en kreditupplysning direkt när man trycker på skicka. Det är omöjligt att få prata med en lånehandläggare utan att först göra en ansökan på hemsidan. Jag har försökt!

Även att traska in på ett bankkontor med en egen utskrift från UC är antagligen helt meningslöst. Det är ju bara en utskrift som jag skulle kunna redigerat hejvillt på min dator innan utskrift så det lär ju inte ge banken acceptera.
    //Jonas

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Har precis vart på banken å förhandlat om räntan, vi har idag 2 milj i lån obundet och ska låna upp 0,5 milj till en utbyggnad på huset. Banken var angelägen att vi skulle låsa våra lån, vilket inte jag vill. Efter mycket prat om deras marginaler hit å dit samt snack om att Riksbankens styrränta inte har kraft nog att just (styra) bankernas ränta nuförtiden då bankerna lånar på (världen). Jag blev minst sagt riktigt förbannad där inne på kontoret, mitt mål var att få ner räntan till Max 2 % över styr räntan. Till slut sänkte banken med 0,2. Inte tillräckligt.
    Upplever att bankerna har blivigt tuffare att förhandla med. Jag tror att vi kunder måste visa vårt missnöje på nått vis, men hur? Byta till nästa ockrare eller?

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: Per Eskilsson

"Jag tror att vi kunder måste visa vårt missnöje på nått vis, men hur? Byta till nästa ockrare eller?"

1) Fråga fler banker än DIN bank.
    2) Jämför med vad andra har fått för bolåneräntor:http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/187873-...
    3) Byt bank ÄVEN om du bara tjänar pyttelite på det.
    4) Rapportera gärna in vad du har för ränta i ovan nämnda tråd så att andra kan ta del av den informationen.

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Matte

Så länge banken ser förhandlingen som ett spel där kunden till slut kommer stanna kvar eftersom denne inte tjänar något på att byta bank (det är ju ett oligopol) så kommer inget hända.
    Själv är jag så urförbannad på deras agerande att jag vid nästa förhandling kommer ge dem ultimatum och lämna även om jag förlorar på det. Det är det enda sättet man kan lära dem något.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: noone70

Det finns visst konkurrens och det går att spara otroligt mycket pengar bara på att byta mellan de banker som finns nu. Vi bytte till SEB fr Nordea för 6 månader sedan och kapade våra räntekostnader med 1 procentenhet jämfört med vad näst bästa erbjudande var. Det Nordea erbjöd var inte ens i närheten...

Så sluta gnäller på bankerna. Ni får helt enkelt skylla er själva om ni är så lata att ni inte orkar byta. A.Borg är ju ett lysande exempel på detta. Han är väl den som har gnällt mest utan att göra nått!
    4,20% i ränta på 3 månader är ju skrattretande! Hoppas han är bättre på att förhandla när han är nere i Bryssel ;)

• Svara
  9. E
    Anonym
    Skrivet av: henri

Det är även viktigt att vara alert när det gäller sparkonton. Bankerna erbjuder väldigt dålig sparränta medan många finansbolag har betydligt bättre villkor. När det gäller transaktionskonton är det vanligt att bankerna inte lämnar någon ränta alls.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: Mini

Grundproblemet är väl att folk får låna för mycket pengar?

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: Pajas

Är man inte nöjd kan man ju alltid vända sig till ARN. Då händer det grejer.

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Ove

@Noone Hur mycket har Anders Borg i lån? Att han har 4,2% i ränta på säg 100000 gör ju inte så mycket. Med hans lön så borde han inte ha något lån alls men det ser ju bättre ut i folks ögon om han har lån. Hade han haft 2 % i ränta hade det garanterat blivit liv för det. Hade han inte haft något lån alls hade det blivit liv för det. Jag tror han har valt den minst "iögonstickande" lösningen.

En annan sak man får räkna in i sitt lån är ju banksäljaren, tycker det är lite värt om den får ta egna beslut och inte måste kolla med överordnade eller skicka efter kreditupplysningar stup i kvarten.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Alfred

Fler utav er borde kolla på JAK Medlemsägd bank utan ränta.

http://www.jak.se/

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: Henrik

Problemet med JAK är att med dagens bostadspriser så är det väldigt få som har råd att vara med där eftersom månadskostnaden är ungefär dubbelt så hög hos JAK som hos storbankerna om man har hög belåningsgrad. Jag ligger på ca 12 000 i räntor och amorteringar hos Nordea, hos JAK skulle min månadskostnad bli över 26 000.

• Svara
  15. E
    Anonym
    Skrivet av: Robin

Är det ingen som ser på nyheterna annat än när populistiska politiker uttalar sig om bolåneräntorna för att ta billiga poäng? Om ni såg hela nyhetsprogrammen skulle ni höra att det är ett sammhällsproblem med för låga räntor vilket politiker och finansinspektioner i Europa gör allt för att komma till rätta med. Mer än hälften av alla banker i Europa har så stora problem att de får låna mycket dyrare än svenska bolånetagare. Stater är randen till bankrutt. Vi har tur som bor i Sverige som sluppit halvering av bostadspriser och har stark stat och starka och bra banker. Men problemen i Europa smittar av sig på oss också med omfattande regleringar av finansmarknaden som gör våra lån dyrare. Fram till Lehman-konkursen lånade Svenska banker upp till reporäntan till korta bolån. Nya reglerna gör att man tvingas låna upp på längre löptider vilket är mycket dyrare och det kommer mera framöver. Att någon skulle få för sig att starta en ny bank i denna omvärldssituation är minst sagt naiv.

• Svara