Byggahus.se

Hjälp att välja värmesystem - 10 kritiska frågor

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 702 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Vilken värmeanläggning passar bäst i ditt hus? Här får du svar på tio kritiska frågor, vilket förhoppningsvis gör dig klokare på vilket du bör välja.

Du kan läsa artikeln här: Hjälp att välja värmesystem - 10 kritiska frågor

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    8. Kanske bra att klargöra att FTX inte är ett värmesystem men med luftvärme tillkopplat kan det räcka för uppvärmning.

3. M
    Medlem · Hallan · 15 inlägg

mshouse

Medlem
    Vart blev FX-av? Det är troligtvis den vanligste lösningen i våra nyproducerade villor idag. Vårt hus på 185 m2 och garage om 70 m2 (10 grader) värms upp och vi får tappvatten för tre personer för 6.500 kW/år. Installationskostnaden är dessutom en bråkdel av FTX + bergvärme.
    Dessutom ingen risk för ljud i tilluften i de rummen som är mest känsliga (sovrummen).
    En detalj till är att fläktarna normalt sett kostar mycket pengar att byta i FTX-aggregaten. Min erfarenhet är att livslängden är ca. 5 år.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Frånluftsvärmepump står ju med. Min erfarenhet är att fläktarna i ett FTX aggregat håller ca 25 år, så det kan skilja en del mellan fabrikat

• Laddar…
  5. M

mshouse

Medlem
    Ja det gjorde det ju faktiskt.

Jag vet inte var man drar huset från litet till stort dock. Vår vanliga FVP hade nog med husets prestanda med golvvärme klarat åtminstone 225-250 m2. Det tycker jag räknas som stort.

Jag har jobbat i vent-branschen och visst håller fläktar 25+ år i större aggregat. Men normala bostadsaggregat med de nya EC-fläktarna är jag inte alls villig att hålla med.

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Nej, men däremot risk för kallras.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Fråga 8:
    Svar: Det finns enstaka modeller av frånluftsvärmepumpar som klarar de skärpta energikraven, vilket lett till att nästan alla småhustillverkare väljer denna lösning i mindre och medelstora hus.

8. M
    Medlem · Halland · 1 783 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Ska man dra det till sin spets så kan man nog vända och vrida på resonemangen så det mesta kan bli till för eller nackdel eller dyrt/billigt.
    Jag var nyfiken på luft/luft-värmepump för 7-8 år sedan, som komplement höst/vår till vedpanna. Den kostade 4995kr på Rusta och jag installerade den själv. Märket var Zibro och den fungerar klanderfritt i min gillestuga än idag. Jag blev förvånad över hur lite el den drog och utbytet av värme den gav. Den sitter så att den blåser fram mot trappan upp till bostadsplanet och värmer detta långt in på hösten utan annan uppvärmning.
    Jag blev alldeles såld på värmeutbytet som en värmepump gav att jag beslutade mig för att köpa en billig variant av luft/vatten på Jula som dockades (av mig själv) till det vattenburna systemet. Jag ifrågasatte starkt syftet att ägna flera helger åt att fälla, kvista och klyva 20m3 ved varje år när jag upptäckte hur billigt en värmepump jobbar. Nu har jag inte eldat en pinne i min vedpanna på 3 år, däremot har jag en kamin som jag eldar 1-2m3 per år dom kallaste dagarna.
    Min årsförbrukning för värme ligger på ca. 6000kwh i västra götaland idag. Och kostnaden för mina installationer ligger på strax över 20.000kr, vilket jag är otroligt nöjd med. Huset är ca. 120m2 i varje plan och jag håller 23gr på bostadsplanet och 20gr i källaren.

9. M

mshouse

Medlem
    Absolut är det en risk.
    Dock inget jag upplever som ett problem trots stora fönsterpartier och golvvärme. Jag hade nästan räknat med att få leva med lite kallras men det hr vi klarat oss utan.

Nyare hus är ju mer isolerade än förr med bättre fönster vilket bör avhjälpa en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.