Byggahus.se
Hej!

Här kommer ännu en tråd om placering av luftvärmepump. Jag har beställt en Daikin Caldo II XRH40 som ska installeras snart och jag vet fortfarande inte var jag ska placera den.

Installatören som var här i huset tidigare för att kika och lämna offert gav flera alternativ utan att egentligen specificera vilket han tyckte var bäst och jag är osäker.

De flesta i området har sin placerad vid röd markering (ovanför ytterdörren), det är en öppen trapp så jag misstänker att mycket av värmen smiter upp till ÖV direkt och kanske inte letar sig ut i matsal och kök.

Jag tror blå markering skulle vara den bästa. Då skulle den sitta placerad ovanför TVn och några meter från där vi tänker ha soffa och fåtöljer. Jag har aldrig haft en pump innan så jag är osäker på hur mycket den låter/stör?

Gul markering tror jag går bort då det inte känns så kul att ha den precis över huvudet vid matbordet.

Vad tror ni? Störs man mycket av pumpen och ska undvika att ha den i vardagsrum eller är det värt det för en bättre placering?

Tack på förhand
/O

• Planritning med markeringar för potentiell placering av luftvärmepump i rött, gult och blått i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid de högre varvtalen på fläkten så blåser det rejält från fläkten med tillhörande ljud.
Det går att styra luftflödet via inställningar och "vingar" men du vill inte ha innedelen vid ett matbord där du sitter och äter. Skulle säga att samma sak gäller för vid sofforna i tv-hörnet, möjligtvis funkar det om fläkthastigheten är ställd på lägsta varv, men då tappar du lite av vinsten med en värmepump.

Mitt råd är att ha den vid entrén.

Tycker att installatören borde kunna rekommendera en plats.

• Gilla
orpa
  • Laddar…
Kontrollera i så fall att innerdelen får plats ovanför ytterdörren. Innerdelen är ganska stor på XRH40 och svensk takhöjd inomhus oftast bara 240 cm. Kan bli tajt och svårt att få plats. Man måste också tänka på hur och var rören ska genom ytterväggen

• Gilla
orpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.