Hjälp att välja borrslip

332 läst  4 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej!

På jobbet gör vi just nu av med en del borr och jag tror att det skulle löna sig att köpa en borrslip. Dessvärre har jag mycket dålig koll på utbudet. Har sett att det finns en del i spannet 500 kr - 2000 kr (inkl. moms). Jag vet knappt hur de fungerar även om jag tror att jag kan räkna ut det på ungefär, därför har jag svårt att veta vad jag ska välja.

Har ni nåt tips? Vad ska jag titta efter?

Den bör ta från 4,5 mm upp till 10 mm (13 mm vore inte så dumt).
    Den gick kosta uppåt tusenlappen sa kontoret.

Lokalt finns Laitis, Clas Ohlson, Beijer, Bygma, Byggmax, Granngården, m.fl.

2. H
    Medlem · Nivå 17
    De billiga brukar sluta fungera helt så fort slipskivan blir litet sliten. Det vill säga efter att ha vässt några borrar.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Är det bara du som skall andvända den så kan du lära dig att slipa det med vanlig bänkslip. Det tar några kassa borr att öva på men de slänger du annars ändå. Sen klarar du att slipa borr som i vissa fall tillochmed är avbrutna till andvändbara borr.

Kolla på vinkeln på ett helt borr och utgå efter den när du slipar på frihand. Allternativt kan jag rekommendera att bygga en v formad guide som borret ligger i som du fäster i rätt vinkel till maskinen.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 5
    Vi är fler som ska använda den. Har hört att det inte är så svårt när man väl fått in snitsen, men det förutsätter att man har tillgång till en bänkslip... Kruxet är att vi inte har någon egen verkstad och att jobb nästan alltid utförs ute hos kund.

5. jac
    Medlem · Nivå 14
Taggar: borr, borrslip

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: