Byggahus.se

Hjälp att uppskatta priser för badrumsrenovering

1. H
    Medlem · 3 inlägg

Höstlövet

Medlem
    Hej alla duktiga människor på byggahusforumet.

Vi är förtvivlande. Vi har renoverat vårt badrum på löpande räkning (ja vi vet att det är klantigt). Allt har blivit en enda röra och vi behöver uppskatta i efterhand vad allt kostade. Plattsättaren tidsredovisade inte som vi hade kommit överens om och tidrapporterna vi nu fick känns som en efterkonstruktion. Framför allt tycker vi att allt verkar orimligt. Vi skulle bli så himla glada och lättade om vi kunde få någons uttalande om rimligheten i det här.

VI har ju koll på vad materialet vi själva köpte in kostade, såsom porslin, blandare, kakel, klinker, belysning. Elektriker och rörmokare betalade vi för separat. Det är alltså timmarna för plattsättaren och förbrukningsmaterialet som vi inte har koll på. Med förbrukningsmaterial menar jag då isolering, våtrumsskivor, flytspackel, tätskikt, fix och fog med mera.

Tiden vi behöver uppskatta är plattsättarens för att riva ut det gamla, bygga upp nytt.

Det är en gästwc och ett badrum vi pratar om, se bifogade bilder. Badrummet är ca 5 kvm stort, gästwc 1,4 kvm. Allt revs ut. I gästtoan fanns kakel på kakel, det revs ut. I det lite större badrummet byttes allt, tak, väggar, förutom reglarna som var kvar. En långsida isolerades.

Jag läste den här artikeln https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum, där det står vad ett badrum på 10 kvm kan kosta. Där står det att arbetet kostar 65 400 kr och att materialet kostar 50 000 kr. Vår plattsättare vill ha 120 000 kr för materialet (exkl porslin, blandare, kakel&klinker) och 160 000 kr för arbetet (exkl el o vvs). Timpriset var 575 kr inklusive moms.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    stortoa.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    litentoa.jpg

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 123 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej, och välkommen..
    Sådant här är alltid väldigt svårt att bedöma utan att ha alla förutsättningar klara för sig.
    Var i landet finns huset?
    I den post som du beskriver som "förbrukningsmaterial" ingår ju väldigt mycket material i ett våtrum.
    Timpriset 575 kr låter inte orimligt i sig.

3. S
    Medlem · Stockholms · 1 825 inlägg

sunqan

Medlem
    Vad gäller tidsåtgången - hur lång tid i kalendertid handlar det om? Var plattsättarna där hela tiden? Hur många var de som arbetade?
    Dvs är det ens möjligt att arbeta den uppgivna tiden...160000 är ca 280 timmar, om det var en person och jobbet pågick 5 veckor är 280 timmar för mycket. Var de två är det en annan sak.
    Sen är det skillnad mellan vad det borde kosta och vad det kostar.

Om jag tolkar dig rätt har plattsättaren gjort allt jobb utom el och vvs. Vem har samordnat? Har de haft snickare till hjälp?

Med de uppgifter du uppgett är det svårt att säga så mycket. Men det låter som att plattsättaren försöker debitera samma som motsvarande fastpris.

4. H
    Medlem · 3 inlägg

Höstlövet

Medlem
    Tack för svar, det uppskattas!

Först var det tal om att det skulle ta tre veckor. Men arbetet pågick under åtta veckor, till och från. En enda plattsättare agerade snickare och plattsättare. Enstaka timmar hade han hjälp vid rivningen. Enstaka gånger, kanske två, var en arbetsledare här någon timma. Arbetet stod stilla en vecka när han väntade på material som var försenat. Några dagar var han sjuk.

Jag tycker också att de bara försöker debitera som för fastpris, allt är en höftning med råge. Frågan är bara hur mycket råge. Men det verkar inte som att ni tycker att det låter helt tokigt då?

Jag undrar bara hur många mantimmar det är rimligt att det går åt för att riva ett badrum på 5 kvm och en gästtoa, hur många timmar för att bygga upp dem på nytt. Snickartimmar och plattsättartimmar. Vi har känslan av att vi blir lurade.

5. T
    Husägare · värmlands län · 1 458 inlägg

tobbbias

Husägare
    Kan du inte bara be honom speca de timmar han har uppskrivet på ditt arbete. Han måste ju fört dagbok på det hela.
    Ett annat sätt är att gå på de uppskattade 3 veckorna från start och lägg på 15 %. Då får du som mest 120 h plus 15 % dvs. 138 h. 575 x 138 = 79350 kr.
    Sen får han speca exakt vart alla övriga timmar kommer ifrån...!

6. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Eh....vänta lite nu!?
    120.000:- för material, förutom porslin, ,kakel o klinker??
    160.000:- för arbetet??
    Och då är inte rör och el inkluderat?

Det är helt uppåt väggarna, jag har renoverat badrum i nästan 30år, varav ca 20år som egen. Dessa summor är ju helt galna, han måste ju ha sovit bort halva tiden, och haft guld i allt material han använt! Galet

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Dalarna · 2 595 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Om ni inte redan gjort det så kräv en detaljerad kostnadsspecifikation över materialfakturan alternativt kvitton på inköpt material. Utifrån det så kan ni förhoppningsvis göra en bedömning av rimligheten i den posten. När det gäller tidsredovisningen så borde ni kunna kräva ett tillräckligt detaljerat underlag så ni kan bedöma den kostnaden. Hantverkaren har rimligtvis bokfört nedlagda timmar per dag som underlag för faktureringen och har ni det så är det lättare att se om det stämmer med verkligheten.

8. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 123 inlägg

GoForIt

Medlem
    Snackar vi Stockholmsområdet, så tycker jag mig flera gånger ha läst att det är ungefär sådana här prisbilder det handlar om, med nuvarande överhettning inom branschen. Är det Stockholm?

9. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Galet oavsett var det är, har varit verksam i Stkh och inte varit i närheten av dessa priser. Har haft totalentrepenader på badrumsrenoveringar, och dessa priser kan man komma upp i, OM el o vvs är inkluderat! Det ligger en hund begraven i den där prisbilden.

10. H
    Medlem · 3 inlägg

Höstlövet

Medlem
    Gud så skönt att höra att ni också tycker det verkar orimligt. Det här är utanför Malmö.

Jag ska begära en detaljerad specifikation på materialet, tack för tipset!

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 45 inlägg

Byggvargen

Medlem
    Ja det känns orimligt, materialet känns orimligt,

Arbetet känns orimligt,

Den kakelfirman jag samarbetar med räknar 13 tusen kvm golvyta därtill kommer vvs och el, och inredning + ytskickt

Så 13kvm golvyta är alltså ink snickeri arbeten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.