Byggahus.se

Hjälp att tyda kopplingsschema

1. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 126 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ja det var väl mitt försök att lite humoristiskt förmedla vad jag tyckte om:
    Men jag kan omformulera mig på ett garanterat humorbefriat och sarkasmlöst sätt.

Nej, i detta fall finns ingenting att "testa". Det är glasklart hur den ska kopplas in och inser man inte det har man helt enkelt inte nödvändiga kunskaper för att utföra arbetet. Det är helt OK. Det finns massvis med områden där missgrepp kan få farliga konsekvenser där jag också saknar kunskaper. Jag testar inte heller såna saker. Ingen här har antytt att du är efterbliven och du skriver själv att du inte är kunnig inom el. Det respekterar vi fullkomligt och det är därför vi försöker hjälpa dig.

Jag respekterar dock inte om man försöker "testa sig fram" i fall som detta!

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Jag vill inte göra någon upprörd, har nog med information i tråden att repetera repetera repetera. Tackohej det är fredag.

3. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 126 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ingen fara, det ska betydligt mer till för det än denna diskussion.
    Detsamma, och som jag skrev tidigare, skriv gärna exakt vilken modell/fabrikat du köpt så är det lättare att ge användbar hjälp.

4. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Inte fått hem dem än, blir i veckan.

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 175 inlägg

useless

Lök.
    Exakt vilken modell får du hem i veckan?

6. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Ser likadan ut som exemplet.

7. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Den är spegelvänd vid 3 nedre, snusdosan föreställer lampor. Fick jag till det?

8. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Är det inte nolla som går in på 2? L=nolla? N=fas?

9. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Sen drar jag en till från "10" som driver lampan med fasen, korrekt?

10. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Sådär lite mer cleant, plinten fördelar sen direkt till 2 lampor.

Har en tångamperemeter, enkelt sätt att identifiera fas och noll på inkommande?

• Laddar…
  11. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 189 inlägg
    Det kan finnas en anledning till varför de vanliga rävarna undviker att svara...

kan man inte läsa ett elschema av ovan typ är det kanske läge att först läsa igenom Kjell och companys elskola, sen köper du ett labbaggregat och börjar leka lite hemma.

det finns ingen anledning att försöka springa innan du lärt dig krypa eller gå är min tanke.

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 175 inlägg

useless

Lök.
    Nej.

Tyvärr verkar du ha alldeles för dålig koll för att det ska vara någon idé att försöka hjälpa dig på traven. Om du inte förstår hur det är tänkt att fungera så har du ingen aning om eventuella fallgropar och vad som kan bli dåligt.

13. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Vad är problemet? Såg 2 översta blev fel dock står det A, annars funkar den tro?

Redigerat 24 okt 2020 06:24
  14. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    2 cool 4 school, vissa är rövhål bara

15. snaggletooth
    Medlem · F · 5 146 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Nej, men om du följer du schemat i trådstarten så kommer det att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.