Byggahus.se

Hjälp att tyda kopplingsschema

1. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Det är ett kopplingsur, är bara intresserad av den till vänster, jag förstår inte vad lamp symbolen gör där?
    Är det så enkelt att den "nya" Fasen som kommer ut ur 2 ska till ev. apparat i kombination av den orginella nollan?

Vart ska jorden?

2. A
    Medlem · 53 inlägg

ansic

Medlem
    Det är ett märkligt schema då fas "L" upprepas, möjligtvis för att dela upp relä och lampor i två säkringsgrupper?
    Gör som det är ritat, ersätt lampan med din apparat. #2 är inkommande fas (brun), #1 är uttag och 3# inverserad uttag.

3. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Så 1 som noll, 2 som fas? Direkt från uret?
    Det ska gå till 2 strålkastare, Med egen balast. Om det betyder något.

4. B
    Medlem · 200 inlägg
    Jag tror mer det är för att åskådliggöra att det inte nödvändigtvis måste vara samma fas för att mata uret och för att mata lasten.

5. K
    Renoverare · Norrköping · 72 inlägg

Kdog

Renoverare
    Uret har ingen möjlighet att driva lampan utan är bara ett relä. Du kopplar alltså inkommande fas på 2 och sen kommer den ut igen på 1 när uret aktiveras. L och N överst är enbart för att driva uret och kopplas inte vidare på de nedre anslutningarna. Att det är två olika L nedanför är troligen för att förtydliga att det går att använda olika grupper eller faser för driften av lampan och det man bryter.

Urets nedre anslutningar ersätter en vanlig väggströmbrytare om du har koll på hur en sån funkar. Nollan går inte genom brytaren utan tas från annat ställe, samma med jord. Lampan i schemat är lampan du vill ansluta, endast en sida är ju ansluten till uret.

6. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Det går väl och testa sig fram? För jag blir bara mer frustrerad för varje inlägg. Det är ej detta kopplingsur specifikt, har köpt 2st, dock blir det svårt att hitta schema till dem men antar att alla basic modeller är mer eller mindre likadana.

Hur kan du se att elen kommer underifrån? Hur lär man sig detta?

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 433 inlägg

hempularen

Moderator
    Du skall inte testa dig fram, utan att ha koll på vad du gör. Det finns alla möjligheter arr ordna en rejäl kortslutning, om du ex. ansluter nolla till fel ställe.

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 175 inlägg

useless

Lök.
    Jag tycker det är väldigt tydligt hur uret fungerar. Det säkraste är kanske att anlita en elektriker?

• Laddar…
  9. harka
    Medlem · Stockholm · 424 inlägg

harka

Medlem
    hur man ska koppla in enligt citerat kopplingsschemat är som sagt väldigt tydligt -- men som du skriver så är detta inte kopplingsschemat för ditt aktuella kopplingsur och det går inte dra några direkta slutsatser om vad som gäller för ditt kopplingsur utan det framgår från ditt kopplingsurs bruksanvisning eller uppmärkning

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 43 433 inlägg

hempularen

Moderator
    Symbolen med siffror är en omkopplare. Du matar in ström från L på anslutningen till "2". Uret kan växla så den matas ut antingen på "1" eller "3". Den växlar på de inställda tiderna.

Symbolen för lampan är din lampa eller vad det nu är du skall driva. Din "lampa" skall alltså kopplas mellan "1" och nolla, om du vill att den skall lysa när uret är "till", om du vill att den skall lysa alltid utom när uret är "till" så lopplar du den mellan 3 och nolla.

Anslutningarna i övre delen med fas och nolla. Är för driften av själva klockan.

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 126 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    OK!

ur.jpg

Lampsymbolen "föreställer" de lampor du vill styra. 1 och 2 fungerar som en vanlig strömbrytare, gröna ringen. På bilden kommer fas in på 2 och går ut på 1 och igenom dina lampor till N (nollan).

Skyddsjord ska inte alls anslutas till kopplingsuret, däremot troligen till din armatur.

Själva uret drivs av L och N, röda ringen. En fas och en nolla som inte behöver vara samma fas/grupp som den som driver lampan men nästan alltid är det.

Absolut! Brinner det eller om du får en stöt får du testa någon annan koppling. Skämt åsido. Det finns inget behov av att testa något här utan tycker du detta är komplicerat bör du ta hjälp av någon.

Den frågan förstår jag inte riktigt.

12. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Det är ingen hållbar lösning långsiktigt.

13. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 126 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Varför då? Ska du flytta runt uren ofta?

Tala om exakt modell på de ur du köpt kanske vi kan hjälpa dig bättre.

14. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Mest logiska är att inkommande är uppe,

Det är utomhus, bort från huset, bryter jag strömmen innan är det ingen brand eller hälsorisk, jag må inte vara tekniskt kunnig inom el, men efterbliven är jag ej. Jag tar vanligtvis hjälp med mer avancerade grejer, dock känns en timer som om de borde vara enkelt, det visar sig vara allt utom enkelt. Men tack för din input, även om du sneglade in lite sarkasm.

15. J
    Medlem · 162 inlägg

jesper---

Medlem
    Va? Att ringa elektriker för vad som bör vara en väldigt basic grej, är inte en hållbar lösning långsiktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.