Hejsan!

Detta är inte direkt en fråga om el utan el utbildning och auktorisation/certifikat.

Jag går en utbildning som installationselektriker och kommer strax börja min praktik och sedan lärlingstid hos ett företag som inriktar sig på installationer.

Däremot finns det ett företag som kan tänka sig anställa mig efter lärlingsperioden fast dem är kraft/distribution.

Får jag fortfarande min auktorisation och ECY där eller måste jag jobba efter min utbildning?

Skickade till Elsäkerhetsverket men dem hänvisade bara mig till deras sida och ECYs hemsida.

Jag kommer alltså att gå min praktik och mina 1600-1700 lärlings timmar hos ett installationsföretag och sedan om möjligheten erbjuder sig, byta från första års montör till kraft/distribution.

Tack på förhand, M

För det första får du ingen auktorisation alls genom att arbeta som elektriker. ECY-cert kan du få men det är en konstruktion mellan SEF och arbetsgivarorganisationen IN. För ECY-cert krävs mångsidigt elinstallationsarnete i cirka ett år, det kan du nog få på det företaget där du skulle bli lärling. Du pratar sen om kraft/distribution? Lågspänning eller högspänning? Jag tror inte du kan följa lönenivåerna i installationsavtalet och stegen ”1-årsmontör” osv.
Om du jobbar på distributionssidan och senare i livet vill skaffa auktorisation så kommer elsäkerhetsverket kräva 4 år mångsidigt arbete där jag tror du kan få problem isåfall.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
På kraftsidan ligger lönerna högre från början än vad installatör gör
Vad du väljer att inrikta dig på beror pa vad du vill.
Gillar du att jobba ute och mer fritt ska du välja distribution även om det inte räknas in i lärlingstiden mer än 600 h övrigt arbete.
Kan du istället tänka dig ett enformigt arbete med samma urbetsuppgifter flera veckor i rad, där du är beredd att ligga på minimilön för att sedan öka den succesivt tills att du blir fullbetald ska du välja installation.
Kommer du med i ett bra ackordslag så kan du tjäna hyfsat med pengar som fullbetald, men var medveten om att det sliter på kroppen
Har du verkligen tur och hamnar hos en mindre firma som utför alla typer av arbete så får du ett omväxlande arbete där den ena dagen inte är den andra lik och där du får möjlighet att utvecklas i ditt yrke men inte tjänar de stora pengarna i början
Vid valet installation kan du läsa in din auktorisation utan något mankemang efter 4 år i yrket om det är det du strävar efter.

Vi är alla olika till sinnet så rannsaka dig själv vad du vill ha ut av utbildningen.
Det som passar en person kanske inte är rätt för en annan

Lucka till

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Så om jag förstår rätt kan jag jobba som fullbetald elektriker utan behörighet och ECY?

Mvh M

Totte_S
H HerrME skrev:
Tack för svar!

Så om jag förstår rätt kan jag jobba som fullbetald elektriker utan behörighet och ECY?

Mvh M
Ja.
Om inte just den arbetsgivaren kräver ecy, men på mänga firmor är det bara de nya som har ecy. Många etablerade elektriker struntar i att ta ut certifikatet eftersom det i slutändan är meriter och referenser som gäller när du söker nytt jobb.
Du måste inte gå med i facket heller.
Du bör gå med i en a-kassa.

• Gilla
HerrME
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Ja.
Om inte just den arbetsgivaren kräver ecy, men på mänga firmor är det bara de nya som har ecy. Många etablerade elektriker struntar i att ta ut certifikatet eftersom det i slutändan är meriter och referenser som gäller när du söker nytt jobb.
Du måste inte gå med i facket heller.
Du bör gå med i en a-kassa.
Då börjar jag förstå lite. Så jag behöver egentligen bara behörighet om jag ska starta eget? Som vanlig knegare har jag egentligen ingen användning för behörighet?

Facket är kanske bra om dem har inkomstförsäkring, och A-kassa är jag alltid med i. (Vuxen student så jobbat i 10 år inom fastighetsbranschen)

Mvh M

Nej du behöver ingen behörighet för att arbeta som elektriker på en firma.

Och som anställd elektriker har du ingen fördel med "behörighet".

E elmont skrev:
Och som anställd elektriker har du ingen fördel med "behörighet".
Man skulle väl iofs kunna argumentera för att man har högre kompetens,

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att kompetensen när det gäller att driva/utföra själva elektrikerjobbet inte har så mycket med behörighet att göra. Dom kunskaper som "behörighet" tillför är väl till större nytta för arbetsledning och projektörer och det är ju normalt inte jobb som elektriker sysslar med.
Det normala är att vissa elektriker med tiden får en större och större kompetens och därmed blir mer användbara för företaget, men då handlar det knappast om det som man lär sig på en "behörighetskurs". Det finns ju många (inte alla) behöriga som är rent usla elektriker och skulle ha svårt att klara sig som yrkesveksam elektriker men fungerar utmärkt som tex arbetsledare.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.