Hjälp att tolka symptom Nibe Fighter 310p avfrostar

1k läst  15 svar

  1. A
    Medlem Nivå 6
    Kortversion: Min Nibe Fighter 310p har börjar krångla, kompressorn slår ifrån och lysdioden för avfrostning tänds.
    När kompressorn går sjunker förångningstemperaturen till ca -15 innan den slår av, frånluften ligger på ca 25 grader, avluften sjunker till ca 17 grader vilket ju är högre än förväntat.
    Någon tanke om vad det kan vara? Någon mer information som kan hjälpa till att ringa in felet?

    Inga bubblor i siktglaset, och fläkten snurrar på. Testade att dra ut filterhållaren så att eventuellt igensatta frånluftsdon inte skulle påverka men resultatet blev detsamma. Avluftkanalen verkar heller inte vara tät. Tog bort frontplåten och såg att ljudisoleringen i kammaren med kompressor och fläkt hade ramlat ner och klabbat fast på kompressorn, kanske har försvårat kylningen.
    Testade att köra med plåten av och utan fläkt, då sjönk förångningstemperaturen enligt displayen till -25.

    Den gamle fightern är snart 22 år och har R22 köldmedium så några större reparationer är ju knappast försvarbara, samtidigt känns det ju som om det finns vissa livstecken kvar och kan man skjuta upp trasslet med ett byte så är det välkommet.
     
  2. L
    Bannad · Nivå 20
    Kolla givaren för förångaren , den sitter i en fuktig och blöt miljö , bråkar den blir det lite problem
     
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Dåligt luftflöde är väl den spontana misstanken, men det verkar du ha uteslutit. Annars ligger väl köldmediebrist eller expansionsventilen nära till hands att misstänka.
    Hur triggas avfrostning på den är det nån tempgivare som mäter nåt, eller mäter den luftfködet som på nyare maskiner? Det kan ju vara något knas där så att den frostar av fast det inte behövs.
     
  4. L
    Bannad · Nivå 20
    Den är byggd som en VP L/V med en givare i förångaren som känner av om det blir för kallt eller is , då börjar den avfrosta tills tempen i den kommit rätt
    Det är ett rätt vanligt fel på VP L/V samt hetgasgivaren i dessa
     
  5. A
    Medlem Nivå 6
    Om det är den jag tror (sitter tryckt emot röret mellan expansionsventilen och batteriet) så ser den lite trött ut och knackar jag på den ramlar det ut något vitt material. Det ser även ut att vara lite ärg på kablarna som går in i den. Men samtidigt verkar den ge korrekt avläsning när kompressorn står still i alla fall.
     
  6. J
    Medlem · Nivå 9
    Om förångningstempgivaren är ok och visar samma eller nästan samma som avluftstempgivaren när kompressorn står still (efter en stund) så är det förmodligen så att kompressorn just håller på att haverera. Den kommer att stanna helt efter en tid och det hörs bara ett klick från motorskyddet på toppen av kompressorn när den försöker starta. Har fått byta kompressor två gånger på min 310P, första gången efter fyra år och sedan efter ytterligare nio år. Vilken årsmodell är det? Om ni har synglaset kvar har den förmodligen klarat ganska många år? Tror synglaset försvann på senare årsmodeller.

    Edit: Såg nu att du skrev hur gammal den är, 22 år. Eftersom det är R22 i den kan det inte vara en 310P. Vad heter modellen? När den är 22 år är den tillverkad 1995 och då bör det vara en Fighter 310 utan P på slutet. Det är i så fall mycket intressant om kompressorn klarat hela 22 år med R22!? När sedan 310P med R290 propan kom 1997 höll bara kompressorerna några få år. Därefter satte man dit elektrisk kompressorvärmare på propan-kompressorerna och har man tur verkar de då hålla ca 10 år.
     
    Redigerat 19 okt 2017 16:08
  7. A
    Medlem Nivå 6
    Du har rätt, visst är det en 310, inget P så långt ögat når, så går det är man inte kollar så noga. Jodå, jag inser att jag haft en rent oförskämd tur som inte haft minsta haveri på alla år.
    Och naturligtvis händer detta under årets stressigaste tid (uppvärmningssystem har en känsla för sånt) men jag skall nog i alla fall kontrollmäta att givaren för förångningstempen visar rätt även när kompressorn går.
    Jag får bara inte riktigt ihop de olika indikationerna, som lekman tänker man ju att det inte borde bli så in i bänken kallt om kompressorn var kass.
     
  8. J
    Medlem · Nivå 9
    Verkligen intressant att den gått bra så länge. En sliten kompressor orkar inte bygga upp trycket som den ska och den kylmedia som ändå kommer igenom expansionsventilen förångas helt och hållet direkt. Det blir mycket kallt direkt efter expansionsventilen men resten av förångaren blir knappt kall alls och avluftstemperaturen sjunker bara marginellt.
     
  9. A
    Medlem Nivå 6
    Det verkar ju stämma bra, tvångskörde kompressorn igår och kollade beteendet mer i detalj. Inom ungefär en minut efter start hade förångningstempen, mätt direkt efter expansionsventilen, sjunkit till närmre -15 grader, avluften dök lika snabbt till 17 grader, sen stabiliserade det sig tills den tyckte det var nog och gick i avfrostningsläge.
    Är nog lika bra att titta efter något helt nytt, misstänker att det inte är ekonomiskt försvarbart att reparera.
     
  10. L
    Bannad · Nivå 20
    Kan var exspantionventilen som inte öppnar som den ska , då blir det is direkt i grejerna ,
    finns nog ingen service för den med R22 , förbjudet har jag för mig att fylla på
    Kika efter nytt , synd på maskinen då den jobbar ner till -30C med R22
     
  11. J
    Medlem · Nivå 9
    Ja det borde vara naturligt att titta efter något nytt när den gått 22 år men det är inte helt självklart. En renovering tror jag landar på 15-25 tusen kr beroende på hur mycket som måste bytas. Under är den förmodligen ansluten med hela kopparrör som sammanfogats med lödning. Byter man panna får man istället anslutningar under i form av flexslangar och dessa kan gegga ihop och hindra flödet efter ett antal år. Kan behövas särskilt magnetitfilter som motverkar detta. Särskilt om man har ett lite större hus går det att öka energibesparingen rejält genom att byta till t.ex. F730 eller F750. Finns även Comfortzone och IVT 840/860. Dessa använder inte R290 propan som F370 gör. F370 har en egenhet att den ger bara 4,6 kW el-patron med 16 A säkringar vilket kan fördyra om huset behöver mer än 6,5 kW vid DVUT. IVT Vent 202 använder R134a och har en bra el-patron med hög effekt med 16 A säkringar men en något mindre kompressor än F370.
     
    useless gillar
  12. A
    Medlem Nivå 6
    Jorå, det är ordentligt lödda kopparrör. Energibesparing kan jag säkert få, men totalt ligger min förbrukning på runt 9000 kWh per år, så några procents förbättring på uppvärmningen ger inte många kronor att ränta en "top notch" värmepump jämfört med en budgetmodell eller befintligt system. Faran med en reparation ju att resten också är 22 år, fläkt, cirkulationspump, shunt och såvitt jag vet har det förekommit korrosion i tanken på en del pannor så vem vet när nästa del tackar för sig.
    Får undersöka om det finns någon i bekantskapskretsen som har bra kontakter inom kyl/värmepumpservice och se om man kan få ett utlåtande.
    Hastigt beskådat låter F370 som en naturlig "drop in replacement", troligen räcker 4,3 kW och om inte vore det tusan om man inte kunde köra 7kW utan att en 16A säkring löser ut (tror jag har 16A), patronen brukar ju inte gå kontinuerligt. Mer tveksam till det där med propan då.
    Har inte riktigt begripit vad som skiljer F730 och F750, men är osäker på om de ger något större mervärde i detta fall.
    Får slänga ett öga på IVT och ComfortZone också, såg att åtminstone en modell från ComfortZone hade frånluft/avluft på ungefär samma position som F310, men det kanske gäller flertalet.
    Tack för en bra snabböversikt.
     
  13. nikasp
    Medlem Nivå 12
    Vi bytte vår 310p i våras, skulle fyllt 20 år nu i december. Jag fick gå tidigare från jobbet då två pers var klara på cirka 4 tim inklusive rengöring av kanaler. F370 gick på 46500 kr, lokala Comfort skulle ha hamnat på ca 62000 kr för samma jobb.

    Klart nöjd såhär när det börjar bli kallt ute. Jobbigt att komma hem till utkylt hus. För oss var det bara cirkulationspumpen som började stanna då och då men vi hade beslutat att inte lägga en spänn på den så efter fjärde gången beställde jag ny.
     
  14. J
    Medlem · Nivå 9
    Det var ett riktigt bra pris ni fick för F370 och snabbt gick det med! Har också en 310P som fyller 20 år nu snart. Hos mig stannade cirkulationspumpen plötsligt efter 5 år men bytte den själv för en tusenlapp. Pumpfirman sa att den andra cirkulationspumpen håller väldigt länge om man är noga och byter till rent värmevatten i värmekretsen. Har själva tanken klarat 20 år klarar den säkert 20 år till :) Det är väl saker som shuntmotor, reläer och kondensatorer som blir dåliga med tiden. Fläkten är ganska enkel att byta lager i om man är händig.

    Med en el-förbrukning på bara 9000 kWh/år finns det knappt något att tjäna på byte till den "nya" sortens frånluftsvärmepumpar som ju också kostar klart mer. Då står valet mellan F370 eller IVT Vent 202 eller den Bosch som motsvarar syskonet IVT Vent 202.
     
  15. A
    Medlem Nivå 6
    Knepigt det där med cirkpumpen, min nöp en svinkall morgon för många år sen. Men efter att jag gett den lite starthjälp (och stränga förmaningar :devilish:) har den tuffat på utan fler stopp.
    Nåja, varken gamla pumpar eller fläktar är något som direkt oroar mig, måttliga pengar att byta och sen är det som nytt. Men sannolikt borde man ha mindre risk för strul de närmsta åren med en ny FLVP. Kan man få en ny F370 installerad för ca 50 kkr så får en reparation inte vara så dyr om det skall verka vettigt. Kopparrör eller inte.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: