Byggahus.se
Hej hej jag är sugen på att dra vatten till garaget och behöver klura ut vart på tomten mitt inkommande vatten går. Jag bifogar en bild där jag kladdat lite i Paint :) Jag vet vart avstängaren är ute vid gatan. Och vart avloppet går. Men hur vattenrören kommer in till kåken behöver jag hjälp att klura ut.

Min förhoppning är att rören går på utsidan av huset i överkant på ritning och sen svänger ner till badrummet där vattenmätaren sitter.

Är det någon som förstår vad detta betyder på ritningen från 1965?
150AB
32KV
V32

Streckade linjen vet jag är Avlopp. Vi har bilat som tusen och gjutit om golv osv kring där så jag tror/hoppas inte Vattnet går samma väg eller vad tror ni?

• Situationsplan och grundplan för hus med markeringar för avlopp, 32KV anslutning och vattenmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bara hjälpa dig med det enkla,
KV = kallvatten
VV = varmvatten
A = avlopp
BR = brunn
Siffrorna är dimension i mm.

Det troligaste är att vattnet går ganska rak väg från anslutningspunkten vid tomtgränsen och in till vattenmätaren, men på frostfritt djup så minst 1.5 meter ner eller så.

Om du bilar upp golvet vid vattenmätaren kanske du kan se i vilken riktning röret kommer ifrån.

Redigerat:
  • Gilla
Luddest och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar dina tolkningar känns rimliga:) om pipor att ligger 1,5m under marken förklarar det varför jag inte hittat dom då jag renoverade huset. Avloppet ligger kring 1 m djup nämligen.

Blir då ett riktigt gediget grovjobbet om man ska hitta rören eller behöver byta dom någon gång

Kommunen har ibland ritningar även över rören på tomten.

Men om du kopplar in dig före huset, så blir det väl före vattenmätaren?

Tyvärr era dom ritningarna som finns. Och du har rätt att det skulle bli före vattenmätare vilket man inte får. Tråden är som många andra högst hypotetisk......... ;);)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.