Byggahus.se

hjälp att koppla ipad mini laddare

1. B
    Medlem Nivå 13
    skulle behöva ha lite hjälp med en sak.

jag har en ipad i en av min köksskåp, men nu börjar jag tröttna på att behöva ladda den om å om igen, och måste då plocka bort den...

men satt å funderar lite då en ipad mini kräver

10W
    5.1v och 2.1 Amp

och det närmaste strömkällan jag har är min trafo för spottar under skåpet, och den ligger på: såg nu att den bar ger 0.11amp så det sket sig:( och 18w

men ytligare lite längre bort har jag ett stömkälla vanlig "kopplingpunkt", hur göra jag det lättas, vill bara att sj laddningns kabel ska synas.
    behöver ha någon slags trafo som kan omvandla till rätt:)

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Du behöver en iPad-laddare eller annan likande USB-laddare. Varför ska du köra med något annat?
    OBS att det är en risk att lämna switchade nätaggregat av sämre kvalitet inkopplade, de kan börja brinna. Låt montera upp ett eluttag dolt någonstans där du slipper se laddaren och dra sedan en vanlig USB laddkabel från den till din iPad. Inne i skåpet kanske? Se till att laddaren inte blir för varm, dvs se till att den har fritt omkring sig med luft.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns ju också "vanliga" vägguttag med usb utgång. De innehåller en nätdel.

Din trafo för spottarna lämnar dessutom med stor sannolikhet inte DC utan högfrekvent AC. Eller om det är en drivare för LED, så lämnar den konstant ström, vilket kan döda en apparat som vill ha konstant spänning.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Gör en blandning av dessa två skulle ja säga! Låt en elektriker dra fram en matning samt sätta en usb-laddenhet i skåpet
    dessa brukar dessutom oftast ha två usb portar som du kan plocka ut 2A från varje. Då kan du ju även ladda din telefon
    eller liknande i skåpet med :) Lycka till!

ps. lösa laddare som sitter utan uppsikt är INTE att rekommendera! Köp en produkt som är gjord för fast installation ist.
    En liten sak till, tänk på att det sitter massa elektronik i usb kontakten till en ipad om du får för dig att klippa kabeln, men att klippa den och löda ihop den igen funkar ju.