Byggahus.se
Drivdon och lampa tillhör varandra. Satan vad krabbigt detta blev då!!

Hur ser man om lampan behöver konstans ström? Och hur avläser man det på drivern om den ger detta?

tommib
Det står på drivdonet (och i post #13). Men igen, lampan vill ha 300mA+-5% (sannolikt, det är det drivdonet på bild levererar enligt texten på det).
Detta drivdon http://elbutik.se/product.html/hide-a-lite-jolly-din-allt-i-ett-konverter?category_id=15170 verkar kunna leverera 300mA som din lampa vill ha.
Nu förutsätter jag att drivdonet vi ser på andra bilden faktiskt sitter ihop med lampan. Om du ska koppla på ovan nämnda driver istället ska du kapa/lossa sladden från drivdonet (det ser ut att sitta fast monterat med lampan) och koppla i drivern istället. Se till att du får polariteten rätt. Om du ska styra dimmerfunktionen med en knapp ska den vara återfjädrande. I dimmermanualen står hur du kopplar. Du kommer inte kunna styra det hela med din fjärr.

Ett påpekande i välmening, detta är behörighetskrävande att koppla in....

IMG_20150428_152822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150428_152958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja har klippt kabeln och lött på en lös kabel.ska kolla länken tack

799 kr gud!! Alltså behöver bara en som ger ström ska köra med fjärr dimmer sedan med nexa som vi skrev innan. Måste väll gå få tag på? För ett par hundra

Den verka många köra med 350 ma eller 300 spelar mindre roll ha ja googlar fram stämmer de

gasto skrev:
Den verka många köra med 350 ma eller 300 spelar mindre roll ha ja googlar fram stämmer de
Det stämmer inte.
Ifall du kör med det drivdonet så kommer drivdonet att höja sekundärspänningen tills det att det flyter 350mA genom spotten/spottarna eller tills det att max sekundärspänning är uppnått. Vilket kommer att resultera i att spottarna "brinner upp". Hade spotten haft kraftiga kylflänsar så hade det kunnat fungera, men livslängden hade blivit kortare.

Det länkade drivdonet är inte dimbart.

Men det länkade Hide-a-lite donet ovan är dimbart, men endast genom Switch-dim. Alltså inte med den dimmern du visat tidigare.
Ifall du vill använda den dimmern du visat så måste du hitta ett don som dimmas på primärsidan (L+N, Inte switch-dim)
Men det finns ingen garanti att den dimmern kommer att fungera ihop med det drivdonet du eventuellt kommer att hitta.

Var har du fått tag på spottarna? De verkar lite udda. Färgtemp 3300K och Färgåtergivning (Ra) under 70.
De LED-armaturer för interiörbelysning som är tillverkade av de stora armaturtillverkarna brukar ha Färtemp på 3000K eller 4000K och Ra över 80.

tommib
Jag tittar som hastigast på elbutik och kombinationen dimmer på primärsidan och 300mA verkar inte finnas.

Däremot hittar jag denna http://elbutik.se/product.html/nexa-1-10v-m-spot-led-tradlost-dimmerdon
som du kan kombinera med valfri driver som är dimbar med 1-10V. Ett exempel är den jag länkade tidigare som också är den enda på elbutik som verkar kunna leverera de önskade 300mA. Då får du din lösning som går att dimma med nexas fjärrkontroll, dock betydligt dyrare än några hundralappar....

Jag vill inte vara dryg men du kanske borde läst på mer innan du köpte prylar...

Edit: Den drivern jag länkade har inte en extern 12V-utgång som den kontrollenheten från Nexa behöver, så du behöver en 12V dostrafo också. Kanske blir lite onödigt dyrt....

Mitt råd är att glömma lampan du har, köpa ny driver som går att primärdimma och en lampa som passar till denna. Håller du dig till de normala drivströmmarna 350mA, 500mA och 700mA så finns det ett relativt stort utbud av prylar. Kolla bara att lampan också är specad för dimning.

Redigerat:
Sant blev en hel del impuls köp.köpt från aliexpress kina. Riktigt krångligt allt blev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.