Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har köpt men inte hämtat trädgårdsstolar som ska göras iordning.
När jag växte upp hade mina Farföräldrar Grythyttan utegrupp som vi satt o fikade i på somrarna. Gunget i stolarna är fantastiskt tycker jag så på senare tid har jag försökt hitta något liknande. Äkta vara kostar multum men nu dök det upp enligt nedan bilder nära där jag bor så jag slog till.
Är det någon som kan hjälpa till att identifiera dessa tack. Det är alltid roligt att få lite historia/bakgrund till grejerna tänker jag. Det verkar vara 2 olika modeller som är på bilden.
Bord ingick inte men planen är att fortsätta leta.
Jag skulle nog låtit stålstommen vara som den är, snyggt med lite patina. Träet skulle jag gjort precis som du tänkt.O Oskpet skrev:
Jag har 75m2 34x145 skruvat med Camo A4. Det går av lite skruv det får man räkna med. Bara att sätta nya bredvid och dom brädorna du skall plocka upp antingen slänger du och sätter dit nya eller drar ut dom gamla skruven underifrån och sätter i nya. Problem löst! Gå inte o grunna för mycket på det där det blir du bara olycklig av .
dethär tror jag hamnade i fel tråd?Seandema skrev:Jag har 75m2 34x145 skruvat med Camo A4. Det går av lite skruv det får man räkna med. Bara att sätta nya bredvid och dom brädorna du skall plocka upp antingen slänger du och sätter dit nya eller drar ut dom gamla skruven underifrån och sätter i nya. Problem löst! Gå inte o grunna för mycket på det där det blir du bara olycklig av .
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag köpt stolarna och fått hem dom. En del träbitar saknas, en del är bortom räddning och en del går att återanvända efter lite slipning osv.
Om jag köper planhyvlat furu och sätter dit istället för de trasiga/obefintliga delarna, är det enkelt att med någon olja få till samma nyans på träet då eller blir det svårt tror ni?
Kan jag kanske ta de bästa träbitarna till att göra 3 stolar med och sen köpa nya delar till 3 stolar? Målbild enligt nedan och en bild på hur det ser ut efter en minuts slipande för hand.
Vad för produkt bör jag använda för att få till utseende på träet likt bilden? Något mörkare ton skulle fungera med.
//Oskar
Hej igen,
JAg har nu sålt de 4st med röd stomme då det kändes lätt övermäktigt att göra iordning allihopa och dessutom hinna sitta ner uner sommaren i dom också.
De med vit stomme är kvar så jag får ordna ett par istället. Ryggplankorna är lite välvda och det skulle jag vilja att de nya brädorna blir med. Har ni några tips på hur man kan böja till trä (15mm tjockt) hemma utan speciella maskiner osv?
Skulle det funka att ha ett vattenbad tex och ösa på med vattenkokaren var 5 minut i 30 minuter, sedan ta upp brädan och lägga den i en jigg för att sedan tvinga fast den i rätt form.
Kommer den hålla formen sen då eller kommer den räta ut sig igen efter jiggen tror ni? Hur länge behöver den vara i jiggen? Tills den är helt torr och hur länge kan det handla om i så fall? Totalt 6 bitar ska böjas så det blir ganska tidskrävande om jag har 1 jigg att jobba med
JAg har nu sålt de 4st med röd stomme då det kändes lätt övermäktigt att göra iordning allihopa och dessutom hinna sitta ner uner sommaren i dom också.
De med vit stomme är kvar så jag får ordna ett par istället. Ryggplankorna är lite välvda och det skulle jag vilja att de nya brädorna blir med. Har ni några tips på hur man kan böja till trä (15mm tjockt) hemma utan speciella maskiner osv?
Skulle det funka att ha ett vattenbad tex och ösa på med vattenkokaren var 5 minut i 30 minuter, sedan ta upp brädan och lägga den i en jigg för att sedan tvinga fast den i rätt form.
Kommer den hålla formen sen då eller kommer den räta ut sig igen efter jiggen tror ni? Hur länge behöver den vara i jiggen? Tills den är helt torr och hur länge kan det handla om i så fall? Totalt 6 bitar ska böjas så det blir ganska tidskrävande om jag har 1 jigg att jobba med