Byggahus.se

Hjälp att identifiera - hittade detta under gräset i trädgården

1. J
    Medlem Nivå 1
    Där har nog stått ett utedass tror jag :)

2. Volkis
    Medlem Nivå 1
  3. I
    Medlem Nivå 1
    Wow, spännande! Håll oss uppdaterade.

4. Ekhaga201
    Medlem Nivå 1

5. D
    Medlem Nivå 1
    Frågan är varför de låste in just ingenting..

6. F
    Medlem Nivå 11
    På min tomt, som är ett sommarstuga område från 1960, så satte jag spaden i marken ca fem meter från huset så fick jag uppfattningen att jag oxå har någon form av platta snarlik din. Obs jag har inte grävt upp den som du. Dessutom så har sambon planterat rabatt ovanför.
    Jag frågade förra ägaren och han sade att det förmodligen ligger en stenkista där.
    Vid tidpunkten visste jag inte vad en stenkista används till. Men senare har jag varit tvungen att investera i avloppsanläggningar på tomten. Då verkar det som en avslutande infiltration är någon form av "stenkista". Men min infiltration var bara en grop med grovt grus, inte något stenlock ovanpå.
    Kanske gjorde man annat förr?
    Hur som helst spännande att hitta lämningar från tidigare bosättare. Men jag gissar på avlopp för disk och tvätt.
    Mvh
    Fredrik

7. C
    Medlem Nivå 1
    På lantmäteriet kan man kolla gamla kartor, ändringar i fastigheter och tomtritningar. Om det skett tomtförändringar kan strukturen tillhöra en annan fastighet. Kika runt hur omgivningarna ser ut och vad som funnits i området och fråga gamla grannar.Kanske det kan ge något?
    Min gissning är fundamentet till en stabil groggveranda för tjocka grosshandlare.Skål på er !

8. J
    Medlem Nivå 1
    Påminner lite om The Tommyknockers av Stephen King, kanske ska läsas samtidigt som du gräver.:D

9. S
    Medlem Nivå 1
    Jag tror som en av de förra att det kan vara en grund för en skorsten.
    I övrigt skrattar jag gott åt skämten om groggveranda med mera. :-D

10. T
    Medlem Nivå 5
    De skarpa, raka hörnen, raka linjerna och räta vinklarna ger ett relativt modernt intryck.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Uppmanar du till brott?

12. H
    Medlem Nivå 3
    Han försöker bara spara skattepengar!

13. A
    Medlem Nivå 1
    Följer med spänning

14. T
    Medlem Nivå 6
    Man måste väl inte ringa länsstyrelsen så fort man hittar något på tomten, eller?

15. B
    Medlem Nivå 8
    På mittenbilden syns ett galler till höger som avslut på en kanal? Är kanalen och gallret i plåt? I så fall ventilation till en matkällare. Vi hade en näst intill identisk i vårt förra hus, färdigställt 1922. Med ventilationen och stenfotsgrunden höll matkällaren alltid lagom temperatur året runt utan behov av el :) Min gissning, mest detaljerade hittills? :cool:

• Laddar…