Hjälp att identifiera dörrfoder(hittelön)

594 läst  9 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Var tvungen och riva bort lister och foder före tapeten kom på plats.
    Slipa dessa är otänkbart pga tids åtgång.
    Så om någon vet vad det är för foder och vart man kan köpa vore till stor hjälp.

65mm höga är dom
    Se bifogad bild för profil

Slänger in hittelön på den första som kan förse mig med namn och vart jag kan köpa dom.
    200kr(swich).
    Betalning sker då jag har fått fodren för att jämföra med befintliga.

2. J
    Medlem · Nivå 4
    Kapa en bit och gå till en riktig brädgård inget varuhus då

3. H
    Medlem Nivå 5
    Örslösa trä och hyvleri i Lidköping tillverkar lister efter original om de nu inte råkar ha din som standard. De priser jag fått är helt klart humana. Du kan hoppa över swishandet, det räcker med ett tack om det faller väl ut för dig. Lycka till!

• Laddar…
  4. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 22
    Av profil och utseende att döma är de nog rätt gamla. Finns säkert inte i allmänna handeln. Bästa lösningen brukar vara att gå till ett specialsnickeri och få nya tillverkade. Störst problem är att få till den stor rundeln, som kräver stora och specialslipade stål. Foderprofiler brukar vara lite regionalt förankrade Du kan testa också med något hyvleri eller såg i trakten. Om det bara är till ett begränsat antal dörrar kan man göra en fusklösning som innebär attman tar fram den stora rundeln med hyvel och slippappr.

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 1
    känner till att det går att få gjort exakt den profil man vill. var lite otydlig i förta posten.
    dock är priset för högt då (sett priser på 3-5 tusen för tillverkning av tål och ställ tid.).
    så för att förtydliga så ska det gå att köpa färdig och finnas på lager.
    huset står i dalarna om det hjälper något.

6. S
    Medlem · Nivå 11
    Varför inte använda det du har? Ser ju ganska fräscha ut och trärena behöver de ju inte vara direkt för att kunna målas? Eller vill du ha finish typ sprutmålade moderna lister?

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
  8. T
    Medlem Nivå 1
    Det finns färdig lackade och det är vad jag är ute efter. Har inte ork/tid och måla

9. T
    Medlem Nivå 1
  10. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Nu vet jag inte var du bor men i Vasastan i Stockholm finns en list butik som fräser och målar i exakt matchande färg...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: