23 551 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Sida 1 av 13
Hej!
Lång text och mycket tjöt, sammanfattning längst ner:
Jag ger snart upp. Har lagt en sinnessjuk mängd timmar på research, provkörning o.s.v. men blir inte klok på vilken bil som är vettig för oss.
Förutsättningar: 2 vuxna, en två-åring som sitter bakåtvänd drygt 2 år till, en 3-månaders oerhört snabbväxande buddha som inom någon/ett par månader kommer behöva åka bakåtvänt, en 30-kiloshund som färdas i en mim variocage XL i bagagen.
Idag har vi en Opel astra sports tourer, som ju på inget sätt är en LITEN bil. För oss är den dock för liten på alla ledder. Ingen plats över i bagagen med tanke på hundburen. Man kan ej sitta framför 2-åringens bakåtvända stol (om man inte är 160cm lång eller kan acceptera att sitta i skräddarposition).
Snart är det dags för vår 3-månaders att åka bakåtvänt, vilket är en fysisk omöjlighet i denna bil.
Vi har provkört/provlastat de som vanligtvis rekommenderas och anses rymliga:
Skoda octavia
Opel insignia
Toyota avensis
BMW 520
Audi A6
Äldre generation RAV4 (både den med svängdörr samt den lite nyare)
Honda CR-V (alldeles för litet bagage).
M.fl...
De har alla gemensamt att antingen har de rymligt baksäte men buren går inte in (eller så går buren precis in men lämnar inget lastutrymme kvar), eller tvärtom har rymligt bagage men rätt trång kupé/baksäte.
Allra helst vill jag ha en SUV med 4x4. Vi bor högt upp på ett berg med en otroligt brant backe upp till villaområdet.
Vi åker även ofta till sambons släkt som bor mitt ute i obygden med flera kilometer enskild (oplogad) grusväg.
SUV känns också mer praktiskt när man ska lasta in ungar osv. Kombi är också aktuellt. MPV får jag rysningar av, men är den tillräckligt praktisk så får det väl gå...
Sammanfattning: STOR bil som rymmer 2x bakåtvända bilbarnstolar, STOR hundbur, 2 vuxna PLUS packning
som inte drar 2l/mil och kostar 8-10k i skatt.
Vi kör 80% korta sträckor, till affären/hämta ungar etc. Ca. 1 gång per månad kör vi 50 mil ToR.
Har inga problem med äldre bilar, typ äldre Outlander, tycker bara den toolig:a utstrålningen (känslan av arbetsfordon som klarar allt) är charmig
På tal om Outlander har jag ännu inte testat en sådan, står på att göra-listan. Någon som har input om de olika generationerna? Vilken som är rymligast etc. Har dock inga större förhoppningar dessa t.o.m är kortare än vår Astra.
Oerhört tacksam för input!
Lång text och mycket tjöt, sammanfattning längst ner:
Jag ger snart upp. Har lagt en sinnessjuk mängd timmar på research, provkörning o.s.v. men blir inte klok på vilken bil som är vettig för oss.
Förutsättningar: 2 vuxna, en två-åring som sitter bakåtvänd drygt 2 år till, en 3-månaders oerhört snabbväxande buddha som inom någon/ett par månader kommer behöva åka bakåtvänt, en 30-kiloshund som färdas i en mim variocage XL i bagagen.
Idag har vi en Opel astra sports tourer, som ju på inget sätt är en LITEN bil. För oss är den dock för liten på alla ledder. Ingen plats över i bagagen med tanke på hundburen. Man kan ej sitta framför 2-åringens bakåtvända stol (om man inte är 160cm lång eller kan acceptera att sitta i skräddarposition).
Snart är det dags för vår 3-månaders att åka bakåtvänt, vilket är en fysisk omöjlighet i denna bil.
Vi har provkört/provlastat de som vanligtvis rekommenderas och anses rymliga:
Skoda octavia
Opel insignia
Toyota avensis
BMW 520
Audi A6
Äldre generation RAV4 (både den med svängdörr samt den lite nyare)
Honda CR-V (alldeles för litet bagage).
M.fl...
De har alla gemensamt att antingen har de rymligt baksäte men buren går inte in (eller så går buren precis in men lämnar inget lastutrymme kvar), eller tvärtom har rymligt bagage men rätt trång kupé/baksäte.
Allra helst vill jag ha en SUV med 4x4. Vi bor högt upp på ett berg med en otroligt brant backe upp till villaområdet.
Vi åker även ofta till sambons släkt som bor mitt ute i obygden med flera kilometer enskild (oplogad) grusväg.
SUV känns också mer praktiskt när man ska lasta in ungar osv. Kombi är också aktuellt. MPV får jag rysningar av, men är den tillräckligt praktisk så får det väl gå...
Sammanfattning: STOR bil som rymmer 2x bakåtvända bilbarnstolar, STOR hundbur, 2 vuxna PLUS packning
som inte drar 2l/mil och kostar 8-10k i skatt.
Vi kör 80% korta sträckor, till affären/hämta ungar etc. Ca. 1 gång per månad kör vi 50 mil ToR.
Har inga problem med äldre bilar, typ äldre Outlander, tycker bara den toolig:a utstrålningen (känslan av arbetsfordon som klarar allt) är charmig
På tal om Outlander har jag ännu inte testat en sådan, står på att göra-listan. Någon som har input om de olika generationerna? Vilken som är rymligast etc. Har dock inga större förhoppningar dessa t.o.m är kortare än vår Astra.
Oerhört tacksam för input!
Redigerat:
Volvo xc90 av den gamla generationen.M MARTINOV skrev:Hej!
Lång text och mycket tjöt, sammanfattning längst ner:
Jag ger snart upp. Har lagt en sinnessjuk mängd timmar på research, provkörning o.s.v. men blir inte klok på vilken bil som är vettig för oss.
Förutsättningar: 2 vuxna, en två-åring som sitter bakåtvänd drygt 2 år till, en 3-månaders oerhört snabbväxande buddha som inom någon/ett par månader kommer behöva åka bakåtvänt, en 30-kiloshund som färdas i en mim variocage XL i bagagen.
Idag har vi en Opel astra sports tourer, som ju på inget sätt är en LITEN bil. För oss är den dock för liten på alla ledder. Ingen plats över i bagagen med tanke på hundburen. Man kan ej sitta framför 2-åringens bakåtvända stol (om man inte är 160cm lång eller kan acceptera att sitta i skräddarposition).
Snart är det dags för vår 3-månaders att åka bakåtvänt, vilket är en fysisk omöjlighet i denna bil.
Vi har provkört/provlastat de som vanligtvis rekommenderas och anses rymliga:
Skoda octavia
Opel insignia
Toyota avensis
BMW 520
Audi A6
Äldre generation RAV4 (både den med svängdörr samt den lite nyare)
Honda CR-V (alldeles för litet bagage).
M.fl...
De har alla gemensamt att antingen har de rymligt baksäte men buren går inte in (eller så går buren precis in men lämnar inget lastutrymme kvar), eller tvärtom har rymligt bagage men rätt trång kupé/baksäte.
Allra helst vill jag ha en SUV med 4x4. Vi bor högt upp på ett berg med en otroligt brant backe upp till villaområdet.
Vi åker även ofta till sambons släkt som bor mitt ute i obygden med flera kilometer enskild (oplogad) grusväg.
SUV känns också mer praktiskt när man ska lasta in ungar osv. Kombi är också aktuellt. MPV får jag rysningar av, men är den tillräckligt praktisk så får det väl gå...
Sammanfattning: STOR bil som rymmer 2x bakåtvända bilbarnstolar, STOR hundbur, 2 vuxna PLUS packning
som inte drar 2l/mil och kostar 8-10k i skatt.
Vi kör 80% korta sträckor, till affären/hämta ungar etc. Ca. 1 gång per månad kör vi 50 mil ToR.
Har inga problem med äldre bilar, typ äldre Outlander, tycker bara den toolig:a utstrålningen (känslan av arbetsfordon som klarar allt) är charmig
På tal om Outlander har jag ännu inte testat en sådan, står på att göra-listan. Någon som har input om de olika generationerna? Vilken som är rymligast etc. Har dock inga större förhoppningar dessa t.o.m är kortare än vår Astra.
Oerhört tacksam för input!
Haft tre ungar och hund i vår sedan 2017.
Det är en traktor och lite klumpig i stan men underbar på långresan, särskilt i vinterväglag.
Man kan titta på MPV:er också (sharan och S-max), men vill man ha 4x4 och inte snikutrustat är det minst samma pengar.
Välj en som inte har för stora fälgar, däck-kontot kan bli lite svettigt ändå...
Hade ni provat en superb? De är ju välkända för att vara väldigt rymliga på längden i baksätet, så borde kunna passa er? Dock inte så breda i baksätet men det gör kanske inte så mycket om ni bara är 4 i familjen.
Men jag skulle prova någon MPV typ Vw Sharan, Ford S-max eller liknande. S-max är nog min favorit av dessa. Båda finns med 4x4 men kanske inget jag hade prioriterat med er budget?
Men jag skulle prova någon MPV typ Vw Sharan, Ford S-max eller liknande. S-max är nog min favorit av dessa. Båda finns med 4x4 men kanske inget jag hade prioriterat med er budget?
Säker på det? Kan säkert vara olika på olika bilbarnsstolar och vet att det är säkraste sättet, men var tvungen att vända på stolarna betydligt tidigare än så för båda våra. Spelar ingen roll hur stort baksätet är då bilbarnstolen ändå ska tryckas mot baksätet, vilket innebär att längden på sätet på bilbarnstolen är den faktorn som begränsar hur länge de kan sitta så. Annars har de snart knäna mot hakan.M MARTINOV skrev:
Löjliga var att specen på stolen vi hade var typ 0-25kg eller så bakvänd. Men bara 0-18kg framvänd. Det finns inte en chans i helvete att någon unge över typ 15kg kan åka bakvänd en längre sträcka i just den modellen i vilket fall. Så det kändes som falsk marknadsföring och vi fick köpa nya stolar tidigare än beräknat.
Annars har jag inget bra tips på bil direkt. Fick köpa takbox lite akut till en tidigare bil med utrymmesbrist efter barnets ankomst. Men man får komma ihåg att bara lasta lätta saker där.
Redigerat:
Även om du får rysningar av det måste jag slå ett slag för Sharan. Vi är inne på vår 5:e fyrhjulsdrivna nu (nuvarande är dock med Seatlogga i grillen). Maken till praktisk bil finns ej. Nu har vi förvisso fyra barn. Skjutdörrar är fantastiskt! Lastar bra och mycket. Överlevt älgkrock. Trevlig att köra för att vara mpv. Testat Galaxy 2018 och den var hemsk i jämförelse. Testat div 7-sitsiga suvar men de är alla för trånga. Finns att hitta kring 100k om man kan stå ut med manuell låda. Köpte en 201cm hög kyl/frys i förra veckan. Bara fälla säten och slänga in och stänga bagageluckan
Takbox som tidigare nämnts är suveränt för blodtrycket vid packning. Rekommenderar det verkligen.
Svågern kör numera runt i en Kia sorento. Aningen större än kombibilarna du räknar upp, men den sväljer massor.
Klart bra intryck av den bilen.
Svågern kör numera runt i en Kia sorento. Aningen större än kombibilarna du räknar upp, men den sväljer massor.
Klart bra intryck av den bilen.
Tack för tips. har fått för mig att den drar rätt rejält med bränsle? Även skatt är dyr... Hur upplever du totalekonomin vara?P PurreP skrev:Volvo xc90 av den gamla generationen.
Haft tre ungar och hund i vår sedan 2017.
Det är en traktor och lite klumpig i stan men underbar på långresan, särskilt i vinterväglag.
Man kan titta på MPV:er också (sharan och S-max), men vill man ha 4x4 och inte snikutrustat är det minst samma pengar.
Välj en som inte har för stora fälgar, däck-kontot kan bli lite svettigt ändå...
Superben går bra! Tänkte mest om det finns något roligare (fåfängan som slår in), de årsmodeller vi har råd med ser rätt trista ut. Men den är absolut ett alternativ.K Kallens skrev:Hade ni provat en superb? De är ju välkända för att vara väldigt rymliga på längden i baksätet, så borde kunna passa er? Dock inte så breda i baksätet men det gör kanske inte så mycket om ni bara är 4 i familjen.
Men jag skulle prova någon MPV typ Vw Sharan, Ford S-max eller liknande. S-max är nog min favorit av dessa. Båda finns med 4x4 men kanske inget jag hade prioriterat med er budget?
S-max:en ja! Den hade jag också tänkt prova så snart som möjligt. Nej 4x4 är ju såklart svårt att få till denna budget, men vi hade faktiskt behövt det. Även med dubbade däck av bra kvalitét har vi varit oerhört nära att inte komma uppför backen till vårt område.
engs skrev:Säker på det? Kan säkert vara olika på olika bilbarnsstolar och vet att det är säkraste sättet, men var tvungen att vända på stolarna betydligt tidigare än så för båda våra. Spelar ingen roll hur stort baksätet är då bilbarnstolen ändå ska tryckas mot baksätet, vilket innebär att längden på sätet på bilbarnstolen är den faktorn som begränsar hur länge de kan sitta så. Annars har de snart knäna mot hakan.
Löjliga var att specen på stolen vi hade var typ 0-25kg eller så bakvänd. Men bara 0-18kg framvänd. Det finns inte en chans i helvete att någon unge över typ 15kg kan åka bakvänd en längre sträcka i just den modellen i vilket fall. Så det kändes som falsk marknadsföring och vi fick köpa nya stolar tidigare än beräknat.
Annars har jag inget bra tips på bil direkt. Fick köpa takbox lite akut till en tidigare bil med utrymmesbrist efter barnets ankomst. Men man får komma ihåg att bara lasta lätta saker där.
Absolut inte säker, vi har bara gått på spec:en på stolen... Så det kanske blir tidigare än så. Hur som krävs det ju sin bil för att få plats med allt vi önskar
Tack för tipset! Inser att jag får börja överväga sharan/alhambra.Kretikos skrev:Även om du får rysningar av det måste jag slå ett slag för Sharan. Vi är inne på vår 5:e fyrhjulsdrivna nu (nuvarande är dock med Seatlogga i grillen). Maken till praktisk bil finns ej. Nu har vi förvisso fyra barn. Skjutdörrar är fantastiskt! Lastar bra och mycket. Överlevt älgkrock. Trevlig att köra för att vara mpv. Testat Galaxy 2018 och den var hemsk i jämförelse. Testat div 7-sitsiga suvar men de är alla för trånga. Finns att hitta kring 100k om man kan stå ut med manuell låda. Köpte en 201cm hög kyl/frys i förra veckan. Bara fälla säten och slänga in och stänga bagageluckan
Bra tips! Har kollat mycket både på Fiat freemont och Kia Sorento. Verkar jättetrevliga och rymliga, men drar mycket och dyr skatt (tycker jag).M MasMats skrev:
Tänkte också om någon vet något om Outlander? Hur rymlig är den egentligen? Vi har egentligen bara råd med generation 1-3 (alltså modellen innan PHEV med rätt många mil på mätaren och ett gäng år på nacken).
Det irriterande är att det är många bilar som är precis på gränsen för små. Det måste ju finnas något som bara är marginellt större än RAV4/Outlander/Honda CR-V utan att gå upp till Touareg/BMW X7-storlek?
Den ligger på 0,9 blandat ungefär, riktigt törstig blir den vi hög motorvägsfart (130-140). Vi åker mycket till Funäsfjällen och stockholm-hudiksvall med tung högerfot och takbox kan hamna på 1,15 men det tas igen på långsammare landsvägar. Har man inte för bråttom så är det ok tycker jag.M MARTINOV skrev:
Skatt 6500 på våran d5 från 2014. 2000 mer än en v70 från samma år.
Vid ett eventuellt köp håll koll på kamremsbytet, bromsarnas skick och däck. Det är de förmodat tyngsta utgiftsposterna.
Den är, såklart, lite dyrare i drift jämfört med en familjekombi men kom ihåg att jämföra med typ en Superb med 4x4, automat och 2.0 Tdi annars blir det ju väldigt mycket äpplen och päron.
Man brukar väl säga att det är bättre att de sitter med knäna i hakan än framåt för tidigt ur säkerhetssynpunkt. Vår 3,5 åring sitter bra bakåtvänd i en besafe izi plus i en skoda octavia, men det inverkar på platsen i sätet framför.M MARTINOV skrev:
Med risk för att vara lite tråkig så kanske det inte är rätt tillfälle i livet att tänka på fåfängan när man har 2 barn som ska åka bakåtvänt och begränsad budget.
Det har du helt rätt i. Tänkte mer om det fanns prisvärda och rymliga äldre bilar (2009-2012 kanske) som visat sig vara prisvärda/driftsäkra etc. På så vis känner jag ingen prestige, tycker de gamla rav4/outlanders/CR-V:s är ashärliga och behöver inte ha någon nybilskänsla.K Kallens skrev:Man brukar väl säga att det är bättre att de sitter med knäna i hakan än framåt för tidigt ur säkerhetssynpunkt. Vår 3,5 åring sitter bra bakåtvänd i en besafe izi plus i en skoda octavia, men det inverkar på platsen i sätet framför.
Med risk för att vara lite tråkig så kanske det inte är rätt tillfälle i livet att tänka på fåfängan när man har 2 barn som ska åka bakåtvänt och begränsad budget.
Kollade lite snabbt och varken alhambra eller sharan verkar finnas inom våran budget med rimliga miltal. Känns lite fel mentalt att köpa något som gått 18-20k mil när våran Astra gått 7k... Men det kanske bara är att släppa den tanken. Ska kolla upp lite kring s-max:en nu, den verkar ju väldigt vettig!
Vi bytte från Skoda Octavia till VW Sharan i somras och jag är supernöjd med bytet. Ja, det är lite som att köra en lastbil och det är en osexig bil men den får jobbet gjort. Man sitter utan vidare tre vuxna i bredd i baksätet och även sista raden fungerar för vuxna (smidigt när mormor och morfar ska med, räcker med en bil).
Våra förutsättningar är tre barn varav ett som åker baklänges men ingen hund. När vi åker på långresa så blir det takbox också men det är för att jag inte gillar att tetrispacka bilen. Bilstolen för minstingen är en Klippan Triofix som är en väldigt trevlig stol.
Ekonomin kan jag inte säga så mycket om. Jag tror att den drar ungefär lika mycket som vår Octavia men den var bensin och Sharanen är Diesel. Förbrukningen ligger med vårt körmönster (mest korta sträckor, < 2 mil, men ibland ca 5-10 mil) på ca 0,6-0,7 l/mil. Vår är såpass ny att vi har serviceavtal på den för några hundralappar i månaden så jag kan inte säga så mycket om vad service kostar annars.
Mitt tips till dig är att släppa detta med rolig bil och inse att du är i en fas i livet där bilen är ett transportmedel som tar dig och familjen från A till B på ett rimligt bekvämt sätt. Speciellt med tanke på din något begränsade budget. Lägg inga pengar på en "rolig" bil, se till att du får något solitt och driftsäkert istället.
Våra förutsättningar är tre barn varav ett som åker baklänges men ingen hund. När vi åker på långresa så blir det takbox också men det är för att jag inte gillar att tetrispacka bilen. Bilstolen för minstingen är en Klippan Triofix som är en väldigt trevlig stol.
Ekonomin kan jag inte säga så mycket om. Jag tror att den drar ungefär lika mycket som vår Octavia men den var bensin och Sharanen är Diesel. Förbrukningen ligger med vårt körmönster (mest korta sträckor, < 2 mil, men ibland ca 5-10 mil) på ca 0,6-0,7 l/mil. Vår är såpass ny att vi har serviceavtal på den för några hundralappar i månaden så jag kan inte säga så mycket om vad service kostar annars.
Mitt tips till dig är att släppa detta med rolig bil och inse att du är i en fas i livet där bilen är ett transportmedel som tar dig och familjen från A till B på ett rimligt bekvämt sätt. Speciellt med tanke på din något begränsade budget. Lägg inga pengar på en "rolig" bil, se till att du får något solitt och driftsäkert istället.
Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.Kretikos skrev:Även om du får rysningar av det måste jag slå ett slag för Sharan. Vi är inne på vår 5:e fyrhjulsdrivna nu (nuvarande är dock med Seatlogga i grillen). Maken till praktisk bil finns ej. Nu har vi förvisso fyra barn. Skjutdörrar är fantastiskt! Lastar bra och mycket. Överlevt älgkrock. Trevlig att köra för att vara mpv. Testat Galaxy 2018 och den var hemsk i jämförelse. Testat div 7-sitsiga suvar men de är alla för trånga. Finns att hitta kring 100k om man kan stå ut med manuell låda. Köpte en 201cm hög kyl/frys i förra veckan. Bara fälla säten och slänga in och stänga bagageluckan
Tack så mycket! Känns inte så himla farligt. Har åkt i en XC90 av den äldre modellen ett par gånger och gillade den skarpt. Vi kör ju inte heller speciellt mycket, senaste 3 åren har det blivit 1100 mil per år i genomsnitt. Så att den drar lite mer är väl inte hela världen, blir dock lite jobbigt om det är dyr skatt, hög förbrukning och dyr försäkringP PurreP skrev:Den ligger på 0,9 blandat ungefär, riktigt törstig blir den vi hög motorvägsfart (130-140). Vi åker mycket till Funäsfjällen och stockholm-hudiksvall med tung högerfot och takbox kan hamna på 1,15 men det tas igen på långsammare landsvägar. Har man inte för bråttom så är det ok tycker jag.
Skatt 6500 på våran d5 från 2014. 2000 mer än en v70 från samma år.
Vid ett eventuellt köp håll koll på kamremsbytet, bromsarnas skick och däck. Det är de förmodat tyngsta utgiftsposterna.
Den är, såklart, lite dyrare i drift jämfört med en familjekombi men kom ihåg att jämföra med typ en Superb med 4x4, automat och 2.0 Tdi annars blir det ju väldigt mycket äpplen och päron.
Tack, tror jag behövde höra dettatommib skrev:Vi bytte från Skoda Octavia till VW Sharan i somras och jag är supernöjd med bytet. Ja, det är lite som att köra en lastbil och det är en osexig bil men den får jobbet gjort. Man sitter utan vidare tre vuxna i bredd i baksätet och även sista raden fungerar för vuxna (smidigt när mormor och morfar ska med, räcker med en bil).
Våra förutsättningar är tre barn varav ett som åker baklänges men ingen hund. När vi åker på långresa så blir det takbox också men det är för att jag inte gillar att tetrispacka bilen. Bilstolen för minstingen är en Klippan Triofix som är en väldigt trevlig stol.
Ekonomin kan jag inte säga så mycket om. Jag tror att den drar ungefär lika mycket som vår Octavia men den var bensin och Sharanen är Diesel. Förbrukningen ligger med vårt körmönster (mest korta sträckor, < 2 mil, men ibland ca 5-10 mil) på ca 0,6-0,7 l/mil. Vår är såpass ny att vi har serviceavtal på den för några hundralappar i månaden så jag kan inte säga så mycket om vad service kostar annars.
Mitt tips till dig är att släppa detta med rolig bil och inse att du är i en fas i livet där bilen är ett transportmedel som tar dig och familjen från A till B på ett rimligt bekvämt sätt. Speciellt med tanke på din något begränsade budget. Lägg inga pengar på en "rolig" bil, se till att du får något solitt och driftsäkert istället.
Ska kolla upp detta, vid en första anblick på blocket verkar sharan och dess billigare kusin ha gått väldigt långt om man ska hålla sig inom vår budget. Men de kanske är relativt problemfria så det inte är något problem att köpa en med 18k mil på mätaren. Ska googla på detta!
Tack för input. Låter mer som du fick ett måndags-ex?elpaco skrev:Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
Är väldigt nyfiken på Sorenton, gillar utseendet iaf. Ska enligt många vara väldigt rymlig.
Vad tror du om 2x bakåtvända ungar i baksätet där? Har ingen Sorento i närheten, så det är svårt att kolla fysiskt. Finns endast av nyare årsmodell och de verkar skilja en del i mått mot äldre.