Byggahus.se

Hjälp att byta till dimmer

1. S
    Medlem Nivå 3
  2. W
    Medlem Nivå 2
    Kan du idag tända och släcka på 2 ställen? Trappkoppling?

3. S
    Medlem Nivå 3
    Nej, endast på 1 ställe.

4. T
    Medlem · Nivå 10
    En ganska underlig koppling runt den befintliga brytaren vill jag säga. Möjligtvis någon form av sparkopplad trapomkopplare?

Men det bör gå att använda den nya dimmern. Du kopplar den vita ansluten till L till sinusvågen på dimmern
    Kabeln till uppe till höger på brytaren sätter du vid pilen bredvid sinusvågen. Nästa pil, där kopplar du in båda kablarna som sitter uppe till vänster.

En bättre lösnimg är att montera en ubåt och dra en bit fk upp till dimmern istället två kablar under samma skruv.

5. W
    Medlem Nivå 2
    L på brytaren ska in på pilen på dimmern! Pilen ovanför L ska in på pilen med kurvan på dimmer! Och dom andra 2 trådarna testa lägga dom på X på dimmer! Om du skulle sakna ström i ett uttag eller något i närheten på lägg dom på pilen på dimmern

6. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Är du säker på det? Det ser ut som att du har en sparkopplad trappbrytare, men det stämmer inte riktigt med färgerna eftersom det är en nybyggd lägenhet. Du har två svarta?

//Patrik

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Då är det någon felkoppling på brytaren. Det är minst en kabel för mycket i så fall. Det jag beskrev var en ren kopia av strömbrytaren överförd till dimmern.

8. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Nu har jag aldrig sparkopplat en vriddimmer, men det borde väl funka? I så fall skulle jag gissa att dom två svarta och den bruna ska in på varsin pil in på dimmern och den grå till pil med sinuskurva.

//Patrik

• Laddar…
  9. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Den ser ju onekligen sparkopplad ut. Brun fas, grå mellantråd och svart tändtråd från den andra brytaren och sedan svart tändtråd till armaturen. Kan ju vara så att det går en slang direkt mellan brytarna.

//Patrik

10. S
    Medlem Nivå 3
    Nu blev det litre snurrigt, på brytaren är kabel grå till L, 2 svarta ihop och brun till höger.

11. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Gör som Tobbe skriver i #4, som sagt en direkt översättning mellan kopplingen du har nu till dimmerns anslutningar. Förutom då att han uppfattade din grå som vit.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 3
    Då testar vi det imorgon, skall bli intressant och se om det ser likadant ut i resterande, skall byta 4 st.
    Har även en kombidimmer, men den överlåter jag till en polare.

• Laddar…
  13. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Ett tips hade varit att använda dimmer av märket ELKO RS som sitter där nu i stället för ELJO Exxact alt. Trend som du har på bilden.

//Patrik

14. S
    Medlem Nivå 3
    Fick dessa av en kompis, så det känns lite onödigt att köpa nya, kostar ju en slant.
    Annars kunde jag självklart gjort det.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 3
    Funkade kanon, dock var det lite svårt att få i båda kablarna i samma, men det funkade, det är huvudsaken:)

• Laddar…