Hjälp att bygga sänggavel

246 läst  2 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vi kommer snart att flytta och då får vi som störst plats med en 160 säng i vårt nya sovrum och vår nuvarande 180 säng får hamna på vinden. Detta gör att vi behöver en ny säng och då vi inte gillar de sängstommar som finns på marknaden funderar jag på att bygga en egen sänggavel.

Men hur gör jag? Jag har en förmåga att drömma stort men sedan ha problem med att genomföra dem.

Jag är inte van vid att bygga saker även om jag inte känner mig helt vilsekommen bland verktyg och trä.

Bilden visar min idé. Gaveln ska stå på golvet men även hängas upp på skruv i väggen. Nederdelen i mitten är pärlspont (eller liknande) och där kryssen är ska det vara öppet mot väggen.

Har ni tips på vad jag behöver för material? Hur jag ska bygga? En cirkakostnad för material?

Mått: ca 170cm bred, ca 140cm hög

2. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Hej,

Ett första tips är att surfa in på t ex Byggmax för att få en hum om vad som säljs därute.

Tex denna anvisning på hur man bygger en spaljé ligger ganska nära krönet på din ritning, och denna panel liknar den på ritningen.

3. major_tom
    Renoverare · Nivå 7
    jag hade nog kikat på hur man bygger en kryssgrind, för att få en idé om hur man skulle kunna göra
    finns beskrivningar både på byggmax och på byggbeskrivningar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: