Byggahus.se
Jag skulle av lite olika anledningar behöva hjälp med att få ihop en belysningsarmatur så nära den bifogade bilden (kvaliteten på bilden är inte bättre och det är enda bilden jag har tyvärr)
Tips på delar att använda och var jag kan hitta det.
En gammal belysningsarmatur med böjda metallrör och en vit skärm monterad på en strömställare och plåtdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har rören om än inte bockade än,
Strömställaren har jag också även om jag kunde hitta en bättre
Söker med ljus och lykta ;) efter skärmen
även infästningen mellan skärm och rör är lite oklar
och så till sist dosan. Jag vill minnas att det kändes som en gammal standard plåtdosa med ett hål i "locket" kan det stämma?

Tips och förslag mottages tacksamt.
går det bocka med en bockverktyg eller är det sand och fram med gasverket som gäller?

Om det går att bocka eller inte beror till stor del på vad det är för rör du har och hur bockningsverktyget ser ut.
Vad är det för lampa du tänkt använda? 12V, 24V eller kanske 230V? Påverkar lite vilka grejer du behöver.

Hehe du tycker jag är snål med informationen..
Den kommer sitta som belysning i hallen troligen, så inomhus, 230v någon modern dekorativ led som ändå passar in.
Rören är blandade stålrör där kabel varit dragen som jag sparat från renoveringen, gissningsvis 30-tal men jag har många så kan köra trial and error där.

Du menar gamla ”pansarförband” då gissar jag, är dock lite osäker på hur lätt man kan böja dessa. Kanske inte ens går utan att värma, frågan då är väl om de bibehåller formen så att det går att dra kabel efter böjning.

Som rör skulle jag ta kopparrör 22 mm som går lätt att bocka, löda och kan målas antikt efteråt.

Bockar gör man med en bockfjäder som man stoppar in i röret och bockar "lite för mycket" för att sedan bocka tillbaka lite så att man får ut fjädern. Är man lite stark bockar man över knäet annars får man använda en rörbockare för pansarrör och omg rör.

Låter bra, iaf inte omöjligt.
Ser inte bockningen som det stora bekymret, någon som har ledtrådar på själva delarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.