Byggahus.se

Hjälp att bedömma betongplatta

1. E
    Medlem · 7 inlägg

ECHL

Medlem
    Hej!
    Vi har köpt ett radhus, byggt -82 med tryckta syllar i yttervägg. Plattan ligger på mark. Undergolv: Plastfolie,cellplast 70mm, papp och 22mm spån. Allt är nu rivet och nu önskar jag att få hjälp att bedömma betongplattan. Så här är det: när allt revs tyckte jag att plattan såg fin ut. Ingen microbiell tillväxt. Det som förbryllar mig är att på betongen verkar det ha blivit små kanalet, samt att betongen har smulats sönder på vissa partier (där betongen är ljusare). Min teori är att man gått mer över dessa parier. Nu när jag har rivit allt och slängt plastfolien upplever jag en väsentlig skillnad i lukt. Nu luktar det blöt sten blandatsd klor, typ som ett badhus. Är det vanligt för betong? Tycker ni att betongen ser ok ut? På den fjärde bilden är det en vit beläggning som känns som spackel alternativt en gammal primer, är det det?

Tacksam för svar!

2. E
    Medlem · 7 inlägg

ECHL

Medlem
    Första två bilderna är i vardagsrum. Tredje är från köket på ett radiatorrör som legat under plastfolie.

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 674 inlägg

justusandersson

Medlem
    Låg det plastfolie, 70 mm cellplast, papp och spånskiva ovanpå betongen? Finns det någon isolering under betongen?

4. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    Om jag får gissa utan att veta konstruktionslösningen så tror jag följande:

de är en klassiskt platta på mark utan underliggande isolering = riskkonstruktion
    fukt tränger upp i plattan och orsakar skador på ovanliggande konstruktion.
    Fukt och lukt kommer finnas kvar i plattan men lösning är som du har gjort att riva bort gammalt golv och installera ett ventilerat golv som hindrar fukt/lukt att komma upp i bostaden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.