Hjälp angående räntan

3k läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Skall man binda eller inte på längre tid nu? Har fått från Swedbank att ett femårigt skulle vi få för 4.75 och ett tioårigt 5.0.

2. kungkokos
    Medlem Nivå 8
    Jag tror man kan vänta lite. USA's räntesänkningar kommer nog att ta med sig de långa räntorna nedåt. Den enda räntan som jag tror riskerar höjas marginellt är den korta, som efter att i år nått räntetoppen kommer att börja vandra neråt. Fallande konjunktur i Sverige kommer också på sikt att tvinga fram den utvecklingen, även om inflationen just nu är högre "än vanligt". Att vänta lite innan man binder är nog inte så dumt. Just nu har jag 5-årigt lån bundet på 4,82 sen i höstas vilka jag funderar på att lösa i veckan. Detta för att kunna binda till bättre ränta senare i år. Räntorna du fått är dock bra. Om du har ett behov av stabilitet kan du binda hälften nu och binda resterande senare iår.

3. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag delar i stort Kungkokos bedömning av räntan de kommande 2-3 åren. Det svåra är att se tio år in i framtiden.

Om man skall binda eller inte beror ju på vad man klarar av. Klarar du att räntan under den kommande tioårsperioden sticker upp till 7-8% vid något eller några tillfällen, är det kanske inte så lönsamt att binda nu. Din totala månadsbetalning borde bli lägre med rörlig ränta. Men, om du får stora problem med räntebetalningarna redan vid 5,5-6% så kan det vara väldigt skönt att binda på en nivå som man klarar av, även om det känns som att man då borde gjort det "för länge sedan" då räntenivåerna var annorlunda.

Om jag skulle veta tvärsäkert skulle jag inte ha tid att skriva här, då skulle jag vara stjärnmäklare på något stort, och fint med många miljoner i årslön. Så ta sådana här råd för vad de är.

4. Carnivore
    Medlem Nivå 5
    Finns väl ingen i hela bankvärlden som rekommenderar att man skall binda nu utan snarare tvärtom, att man skall avvakta just nu.

Bara läsa på DI, Privata Affärer och diverse bankers egna kommunikéer.

5. J
    Medlem Nivå 8
    Välj rörligt i dagsläget.

6. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Om man binder på 10år risekrar man nog att förlora ganska mycket på det.

Nu börjar man tala om sänkningar istället för höjningar och vi är ju på väg in i en lågkonjutur - då räntan traditionellt går nedåt.

Men inget vet vad som händer, allt beror på hur er ekonomi ser ut - ta Swe-trots råd - klarar ni tillfälliga räntetoppar - ligg på rörligt. Annars bind för sinnesfridens skull - men var beredd på att behöva ligga ngt högre än den rörliga om ett par år.

Annars finns ju det klassiska receptet: Bind 1/3 på lång sikt, 1/3 på kortare sikt, och ha 1/3 rörligt.

/K

7. P
    Medlem Nivå 7
    Precis!
    Allt talar för att det blir billigast i längden med rörlig ränta och har man goda marginaler är det väl det alternativet som är attraktivast. Å andra sidan har det nästan aldrig varit så billigt att "försäkra sig" mot oförutsedda kostnadsökningar genom att binda räntan som det är nu! Så det beror helt på situationen.

/Pontus

8. J
    Medlem Nivå 8
    Sjunker den rörliga räntan så kommer även den bundna att bli billigare. Den historiskt låga diffen mellan rörlig och bunden speglar bara den allmänna uppfattningen att räntan inom kort kommer att sänkas. Vår 5-åring band vi på 3,49% för två år sedan. Tror i o f s inte att den bundna faller tillbaka dit pga inflationstrycket, men man kan säkert binda en 5-åring runt 4,50% om ett år.

9. P
    Medlem Nivå 7
    Säkert kan man binda för en billigare kostnad längre fram, men då har man ju stått utan "försäkring" under tiden fram till dess. Själv kör jag enbart rörligt, men jag menar att den finns alltid en grupp av människor som behöver eller i varje fall värdesätter att veta vilka kostnader de kommer att ha i den närmaste framtiden.

/Pontus

10. J
    Medlem Nivå 8
    Helt korrekt. Ovanstående var ett rent ekonomiskt resonemang, utan trygghetsaspekten.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: