Hjälp ang gips på källarväggar!!!

186k läst  146 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi bor i ett souterränghus från 1943 där vi håller på att inreda källaren. Vi har bilat ut golvet, lagt vattenburen golvvärme och gjutit nytt golv. Vi har nu kommit till väggarna. Halva huset ligger ovan mark och halva under marknivå. De vägg var som ligger under marknivå förstår vi att de måste putsas. Men vi undrar nu om vi kan sätta gips direkt på hålstensbetongen på de väggar som ligger ovan mark. Väggarna är tidigare putsade, men vi skulle vilja sätta gips på dem om det är möjligt.

//Petra

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Hjälp ang gips på källarväggar!!!

Här har du min tråd om limning av gips mot Leca, OBS att detta gäller för innerväggar!

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41593

Jag skulle persomligen INTE limma mot yttervägg p.g.a. eventuella fuktproblem utan föreslår i stället:

* Regla upp 45 mm plåtregel mot ytterväggar (nu har du plats för eldragning m.m.)
      a) Ovan mark kan du isolera samt plasta
      b) Under mark ej isolering invändigt (denna skall vara på utsidan Pordrän/Isodrän), ej plast
    * Eventuell OSB/Plyfa för att enklare kunna skruva/spika upp saker på väggarna
    * Gips

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Min lösning blir nog plåtreglar + fibergips (fint att skruva i och mindre fuktkänsligt än osb+gips). Isoleringen sätter man UTANFÖR huset när det gäller källare. Ingen plast.

4. P
    Medlem Nivå 1

Om man ska ha plåtreglar, hur mycket bygger dom på väggen, ska man ha luftspalt mellan? Rummen är små och vi vill försöka minska dom minimalt så länge det är möjligt.

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Plåtreglar finns i alla möjliga storlekar liksom träreglar men som jag skrev, använd 45 mm vilket också är den minsta varianten.
    Ingen luftspalt behövs mot ytterväggen

6. G
    Medlem Nivå 1

Vi har också ett soutteränghus. Det är dock från -79 och har därmed påreglat på insidan. Vi sätter nu Pordrän på utsidan och jag funderar på att byta de påreglade väggarna mot plåtreglar och isolring ovan mark som tidigare föreslagits på forumet. Vi har inte haft några problem än, så det får bli då rummen där nere ändå skall renoveras någon gång i framtiden.

En fråga dock: Det känns som att man kommer få "bongotrumseffekten" om man sätter skivor på plåtreglar utan isolering, eller finns det något smart sätt att komma runt det?

7. T
    Medlem Nivå 4

Som skrivet tidigare i detta forum, skruva OSB-skiva bakom gipsen så försvinner det mesta av bongotrumman. Du kan med fördel också isolera den del som ligger ovan mark så blir ju inte det oisolerade utrymmet så stort

8. Z
    Medlem Nivå 8

hmm nu kommer det lite dubbla budskap här...Inget organiskt men väl så förespråkar folk osb mycket märkligt. Jag menar det finns änven något som kallas markfukt men men. Personligen skulle jag nog sätta 30 cm gips i botten....Alternativt minerit...

9. ACME
    Medlem Nivå 12

Och gips dessutom! Stachybotrys chartarum a.k.a. pappersmögel a.k.a. svartmögel kräver cellulosa som näring och kommer således att gotta sig på gipsens baksida..

Jag hade satsat på 45 mm plåtregel (stabiliserad med plåtvinklar mot yttervägg) med minerit som beklädnad.

10. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Stop, stop......

Gips
    OSB (om så önskas)
    Plast (endast ovan mark)
    Isolering (endast ovan mark)
    Leca
    Puts
    Pordrän (under mark)
    Panel (över mark)

Om nu gips/OSB skulle mögla skulle det ju göra detta oavsett väggkonstruktion? Jag kan då intyga att jag har förvarat både OSB/gips lutat mot Lecavägg under ~18 månader och självklart finns ingen svartmögel på detta!
    Kan någon förklara hur detta skulle kunna ske?

Visst, markfukt finns ju för de som inte har isolering under plattan. Dock skall aldrig gips/OSB el. liknande stå direkt på plattan. Peta dit en provisorisk distans först när ni skruvar upp skivorna.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

En viktig skillnad är ventilationen. Lutar du skivor mot en vägg (har gjort så själv) har du god ventilation runt om skivan. In/baksidan av en vägg är nått helt annat. Däremot kan jag inte säga om gips i en källare är att be om problem.

Minerit känns inte som ett alternativ. Då kan jag lika gärna putsa befintlig källarvägg. Jag tyckte fibergips var en bra kompromiss mellan "bra att skruva i" och fukttålighet. Man kan ju alltid anstränga sig lite extra och bygga en ventilerad vägg, det är ju rätt lätt faktiskt. Med ordentlig ventilation i väggen borde det tillochmed vara "safe" att köra med OSB..... ::)

• Laddar…
  12. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Jag har t.o.m byggt upp en innervägg enligt ovanstående recept i pannrummet mot yttervägg. Denna har dock 70 mm plåtregel p.g.a. alla VP-rör m.m. och har bara varit i "drift" i 11 månader så den får utvärderas mera ;)

Nåja, jag är övertygad om att den föreslagna konstruktionen inte kommer att mögla. Ventilation är ju som sagt kärnfrågan här och 45 mm luftspalt får ju anses räcka mer än väl. Jag har varit med och byggt ett par "volymhus" och då var den "bästa" konstruktionen ståendes 22 spikläkt direkt mot Lecan, sedan gips.... >:(

Både OSB/Gips sitter ju på den "varma sidan" av väggen och båda materialen är ju att betrakta som diffusionsöppna.

13. ACME
    Medlem Nivå 12

Visst kan det hända att vilken konstruktion som helst där gips är inblandad börjar mögla om miljön är fel. Detta gäller ju även papperstapeter, målad väv och olika former av trä.
    Svartmöglet växer vid +2 till +40 grader celcius, men trivs bäst vid 23-37 grader. Vid tillväxt kräver den hög fuktighet, RF >90-95%.
    Jag vet inte de exakta förhållandena är hemma hos Petra, så rekommendationen blir hängslen och livrem..

14. P
    Medlem Nivå 7

Varför inte putsa hela väggen?
    Det är ju inte isolering vi frågar efter, och en väl utförd puts är ju lika slät som skivor. I värsta fall får man bredspackla. Använd sedan en papperstapet så att fukten kan vandra ut om det behövs.

Fördelen med minerit är ju att den alkaliska sammansättningen motverkar mögelväxt.

15. ACME
    Medlem Nivå 12

Papperstapet + fukt = mögel

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: