Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Jag håller på att jävlas med att installera en vattenmantlad kamininsats.
På ena sidan är det trångt som f-n och just nu ser jag ingen annan lösning än att använda en flexislang.
Skorstenen mm gör att jag inte kan flytta kaminen mer än på bilden och lyckas jag tråckla dit ett rör så kommer jag vara rätt körd om det blir en läcka där - men samtidigt får jag kanske läckage om jag använder slang i stället…
Slangen sägs klara 110 grader och blir vattnet så varmt har man ju andra problem. Men frågan är om flödet räcker till i en sån slang och hur varmt det kan tänkas bli i det där smala utrymmet. Hela den kaminväggen är vattenmantlad.
På ena sidan är det trångt som f-n och just nu ser jag ingen annan lösning än att använda en flexislang.
Skorstenen mm gör att jag inte kan flytta kaminen mer än på bilden och lyckas jag tråckla dit ett rör så kommer jag vara rätt körd om det blir en läcka där - men samtidigt får jag kanske läckage om jag använder slang i stället…
Slangen sägs klara 110 grader och blir vattnet så varmt har man ju andra problem. Men frågan är om flödet räcker till i en sån slang och hur varmt det kan tänkas bli i det där smala utrymmet. Hela den kaminväggen är vattenmantlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Det är alltså den här jag behöver kunna dra. På bilden ser det ut som det finns utrymmen men det är det tyvärr inte.
Får man styrka nog med en så kallad ”kråkfot”? Det är ett 25mm kopparrör med klämring som ska dit.
Får man styrka nog med en så kallad ”kråkfot”? Det är ett 25mm kopparrör med klämring som ska dit.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 481 inlägg
Jo, det vore ju fint men jag kan inte hitta någon med lekande mutter.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
Kanske är lite lurigt att hitta 1" i vanlig butik men det finns en mängd olika varianter.
T ex
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/metallrordelar-med-lekande-mutter/
T ex
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/metallrordelar-med-lekande-mutter/
Liknande trådar
-
Platonmatta - Är Biltemas marktäckväv ett alternativ till Ventitex?
Golv -
Hjälp med fästen till ventilationsgaller för element
Värme allmänt -
Hjälp med att välja 3 alternativ till köksö
Kök -
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Övrigt Off Topic -
Hjälp med pelletskamin alternativt byte till braskamin
Ved, Pellets, Flis