Jag håller på att jävlas med att installera en vattenmantlad kamininsats.
På ena sidan är det trångt som f-n och just nu ser jag ingen annan lösning än att använda en flexislang.
Skorstenen mm gör att jag inte kan flytta kaminen mer än på bilden och lyckas jag tråckla dit ett rör så kommer jag vara rätt körd om det blir en läcka där - men samtidigt får jag kanske läckage om jag använder slang i stället…
Slangen sägs klara 110 grader och blir vattnet så varmt har man ju andra problem. Men frågan är om flödet räcker till i en sån slang och hur varmt det kan tänkas bli i det där smala utrymmet. Hela den kaminväggen är vattenmantlad.

En mässingsvinkelkoppling för rörhållning hålls i en hand med smutsiga fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en E.M.S anslutningsslang med en rak och vinklad koppling, 1200 mm lång, av R25 anslutningstyp. Texten ovanför visar produktnamnet.
Skapa konto
Vattenmantlad kamininsats i ett trångt utrymme mellan en vit vägg och en tegelvägg, reflektion av en person syns på kaminens glas.
Skapa konto
Närbild av en vattenmantlad kamininsats med ett utskjutande gängat rör i ett trångt utrymme bredvid en tegelvägg.
Skapa konto

Det är alltså den här jag behöver kunna dra. På bilden ser det ut som det finns utrymmen men det är det tyvärr inte.
Får man styrka nog med en så kallad ”kråkfot”? Det är ett 25mm kopparrör med klämring som ska dit.

Bild visar en närbild på ett 25mm kopparrör med klämring vid en tegelvägg. En röd pil pekar på utrymmet mellan kopparröret och väggen.
Skapa konto

Du får välja annan koppling så du får lekande mutter mot kaminen precis som på flexslangen och kan trä in det med röret monterat .

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Jo, det vore ju fint men jag kan inte hitta någon med lekande mutter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.