Byggahus.se

HJÄLP! Acktanken felsvetsad??

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Är nybörjare inom detta men jag och frugan har bestämt oss för en vedpannelösning i kombination med en Luft/vatten VP.

Till saken, fick alldeles nyss acktanken levererad från Tanksvets i Husqvarna, men den ser lite skum ut....

De har svetsat fast bägge 15m vv slingorna på samma höjd (högst upp) och det kan väl inte vara bra?
    Idén med en förvärmningsslinga är väl att den skall ta värme från det lite kallare vattnet längre ner i tanken innnan det "slutvärms" högst upp i tanken, eller?? :confused:

Vad skall jag göra, borde jag skicka tillbaka den eller skall jag använda den som den är?
    Hur blir det med skiktningen om jag skulle använda den på det sätt den nu är??

Tacksam för råd!
    /Tom

2. S
    Medlem Nivå 1

uppdatering

Hej igen!

Har nu pratat med två personer på olika företag i braschen och enligt dem bägge så spelar det inte så stor roll, skiktningen kommer att bli mindre bra men på det hela taget så komer förlusterna endast bli enstaka procent.

Vad anser ni här i forumet?

Mvh
    /Tom

3. 2
    Medlem Nivå 11
    Mmmm nog skulle jag då vilja ha en i botten som förvärmning o den andra för slutvärmning, Det kommer inte att bli nån skiktning alls då du tar ut endast vv då det kommer bli som du haft förrådsberedare..

4. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Ja det är ju inte bra om dom sitte på samma höjd.Du kommer inte få bra skiktning.
    Jag skulle ha krävt att dom ändrar den!

5. L
    Medlem Nivå 3
    Vad har du beställt?

En varmvattenslinga och en förvärmningsslinga eller två varmvattenslingor? I det senare fallet kan det ju bli en tolkningsfråga om vad två varmvattenslingor innebär.

Har du beställt alternativ ett så borde det inte bli några problem med att reklamera det. Men de har dessvärre semesterstängt från i måndags så du får vänta några veckor.

Skulle inte vilja ha den konfiguration du fick på slingorna heller. Det blir precis som min förrådådsberedare vilket ger en väldigt dålig skiktning.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tja, det handlar nog om en feltolkning från deras sida alternativt en felsägning från min sida..........

Jag tror att vi diskuterat dubbla 15m vv slingor, men i min värld så är det självklart att den ena då är för förvärmning.
    Finns det någon som skulle vilja ha dubbla slingor på samma höjd?

Ni skriver att det skulle vara som att ha en vv beredare och att skiktningen skulle bli sämre alt utebli, vad får det för reella konsekvenser? (är ju som sagt nybörjare :surprised: )

Som jag skrev tidigare så pratade jag idag med två personer som påstod att det endast rörde sig om enstaka procent i förluster, kan det stämma?
    Eller är det så att systemet blir helt kass?

/Tom

7. L
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker också att det är självklart att den ena är förvärmning...
    Egentligen handlade mitt inlägg bara om det rent juridiska vad gäller reklamationer.

Har svårt att se vem som skulle vilja ha två slingor på samma höjd men någon av de professionella kanske kan svara på det....
    Reella konsekvenser blir lägre utbyte av varmvatten. Det lär handla om mer än enstaka procent...

Om du har en tank där temperaturen är 50 grader i toppen och 20 i botten så kan du fortfarande få ut användbart varmvatten.
    Om vi generaliserar och baserat på ovanstående säger att hela tanken håller 35 grader så innehåller tanken fortfarande samma energimängd men du kan inte få ut något användbart varmvatten.

Det finns många trådar kring detta här på byggahus.se men jag orkar inte leta rätt på dessa.

8. L
    Medlem Nivå 3
    Måste lägga till att jag själv förra veckan var och hämtade en 2500 liters tank hos Tanksvets med lite extramuffar och den stämde efter vad jag beställt. Ring ner och prata med dem när de är tillbaka från semestern igen. Känns som att de är måna om att leverera väl fungerande tankar.