Byggahus.se

Hjälp - 20 mm golvspånskiva hittas ingenstans för att återställa del av golv ?!

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hade påbörjat en renovering av tvättstugan i ett LB-hus från 1981 när vi upptäckte att låsringen vid golvbrunnen släppt och det kommit fukt under golvmattan.

Sagt & gjort så blev golvmattan bortriven & den skadade delen spånskivan utsågad mm men när det var dags för återställandet med en lika noga utsågad 22mm golvskiva upptäcker jag att den gamla var 20mm, inte 22. :surprised:

Hittar inte golvskivor i 20 mm någonstans, så min fråga är om det någon som har ett vettigt alternativ???

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vardör inte passa på att flyta ett fall på golvet så närmar det sig korrekt sätt att bygga idag? Då behöver du ej heller fundera över spåntjockleken...

3. H
    Medlem Nivå 3
    Det lät intressant... men antar att du menar att jag skulle lägga 22mm skiva i det skadade området och sen flyta hela golvet till samma nivå + lite till för att få fall innan vi lägger matta isåfall?

Skulle dock helst bara spackla skarvarna (under vilka det är kortlingar vid behov) och lägga mattan direkt på skivan denna gång som planerat.

Redigerat 14 mar 2013 21:03
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja precis. Kan ju dra med sig lite mer jobb förstås, men det kanske det är värt.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 3
    Det löste sig då jag hittade en gömma med ett helt gäng 20mm spånskivor i olika längder från tiden det begav sig.. Tycker lite synd om dem som inte har samma tur och måste lägga om hela skiten ifall de har en tajt budget, lite taskig möjlighet att lägga om hela golvet pga fasta installationer etc.

6. ronolo
    Medlem Nivå 6
    Om det inte är några större ytor går det bra att ta ner 22mm-platta till 20mm med elhyveln.

• Laddar…