Byggahus.se

Hittat trägolv, går det att rädda??

1. J
    Medlem · 15 inlägg

JoLi

Medlem
    Har slitit bort det laminatgolv som låg i hallen uppe. Under låg ett trägolv, som jag vill behålla. Men så har de lagat det på ett ställe. Ser inte bra ut, men går det att rädda, eller måste jag lägga ett nytt golv över?? Hade planer på att måla denna lilla yta vit, så går det att "spackla" eller använda något annat för att kunna snygga till det innan man målar över? :)

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Re: Hittat trägolv, går det att rädda??

Kanske inte det svar du vill ha, men personligen skulle jag inte tycka att det gjorde så mycket. Ett gammalt golv i ett gammalt hus har sin historia och det får gärna synas.

3. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Håller med Farzan. Det gör inget om det syns att golvet är gammalt. Om du ska slipa och lacka kan du använda en grund som heter start (finns säkert andra namn beroende på fabrikat) och som fyller ut springor och sprickor till ett alldeles slätt golv.
    Jag har i mitt hus ett liknande golv. Det bröt jag upp för att isolera och lägga golvvärme. Sedan lades golvet tillbaka och lackades. Det var lite roligt för golvet är gjort av både furu och gran, och nu efter tio år så har furugolvet mörknat lite medan granbrädorna fortfarande är ljusa.

Tartan

4. N
    Medlem · 1 448 inlägg

Niq

Medlem

Om det stör dig med lagningen så borde det väl gå att endast byta dom brädor som är lagade. Men jag håller med dom som skrivit tidigare att ett gammalt hus har sin historia och det gör inget om den syns. Har själv ett golv som någon av dom tidigare ägarna har sågat av brädorna och brytit upp dom för att sedan lägga tillbaka dom.

Det stör inte mig och det visar en del av husets historia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.