33 197 läst ·
60 svar
33k läst
60 svar
Hittat gammalt furugolv under spikad masonit. Några frågor.
Hej! Va påväg att inhandla ett nytt ekgolv för hallen och vardagsrummet (tillsammans ca 35 kvm), men tänkte att det kunde vara värt att iaf kika under golvet och se vad som ligger där. Jag har just nu bara precis kikat första brädorna i hallen. Tanken är ju att furugolvet som ligger där ska slipas och sen behandlas efter icke ännu vald metod. Men masoniten som är fastspikad i golvet, hur kommer dessa spikhål yttra sig efter behandling? Vad är bäst att täppa igen med? Kommer det vara ett problem ö.h.t? Tack på förhand, Olof
Provaslipa en liten bit och se hur det ser ut, laga ev några hål genom att blanda slipdammet med trälim till en pasta som du spacklar hålen med, slipa på nytt, och om du är nöjd so far kan du ju provbehandla biten också.
Problemet med spikad masonite på golv brukar vara att det är så fruktansvärt många spikar. C-c 100 mm eller ännu mindre, så det kan vara ett par hundra spik per m². Det blir väldigt många hål att spackla. Ofta är det små spik, så det blir inte så stora hål. Man kan försöka med vattenånga och se om träet sväller.
Är det ett "riktigt golv" du hittat, dvs inte bara ett rågolv som inte är avsett att synas utan bara som underlag? Har dragit spik från en masonittäckning av ett gammalt fernissat furugolv och där blev hålen lite svarta. Se det så här, det är en del av husets historia och blir lite eget med hålen kvar. Troligen mer meck att spackla 1000 hål.. slipa lite och se hur det blir. Jag tror det blir snyggt i vilket fall.
Plockade fram ett furugolv i förra huset, och lät spikhålen vara. Slipade och målade golvet vitt - sååå snyggt! (men det var ett sovrumsgolv, så inte något större slitage; kan tänka mig att vitt hallgolv inte är att rekommendera).
Yes, det är ett riktigt golv. Efter att ha hört mig för ytterligare kunde jag inte hålla mig från att ta fram golvet helt och hållet. Visst, där är en del spik.. i detta fallet i varierande storlek, men det verkar inte direkt vara överdrivet mycket som vissa andra här fått stöta på. Golvet verkar i övrigt vara i fint skick! Min spontana reaktion är att hålen antagligen inte kommer synas efter golvet är slipat.. och om dom skulle synas betvivlar jag att det är något som sänker golvet när det väl är behandlat. Jag tror det här kan bli riktigt bra! Jag gör, precis som ni säger, att jag slipar golvet och ser vad som händer med spikhålen. Skulle det störa mig även efter en del slipande får jag fundera över att spackla med slipdamm+trälim och sen slipa ytterligare. Tänkte hotta upp bilder på golvet/spikhålen men kameran vill inte som jag idag. Kan lösa det imorn! Nu gäller det att bestämma sig för en behandling också. Jag tycker det är förbenat snyggt med golv som är målat och har varierande springor (rättare sagt, jag stör mig inte på att springorna är olika stora). Sen är jag också väldigt mycket inne på att måla golvet av den enkla anledningen att det är lätt att underhålla vid eventuellt slitage (bara att måla), vilket vad jag förstått kan vara ett problem om man valt att luta, lacka eller olja med nån typ av pigment? Nu är jag iofs inte särskilt utsatt vad gäller slitage, då jag varken har barn eller hund att ta hänsyn till. Notering: Det är en lägenhet jag bor i. Sovrummet har en stavparkett i ek. Kom gärna med förslag/synpunkter/frågor!Ludwig skrev:
Redigerat:
Flott! En sak slår mig dock, hur är skicket på golvet nu när det kommit fram? Jag tänker att om det ändå ska målas, vilket ofta är en sista utväg för riktigt risiga gamla golv, så behövs det väl inte någon slipning? Hur är det behandlat förra gången? Vi körde med Allbäcks linoljevax på vårt massiva furugolv vi lade in på hela övervåningen, det blev bra och lättjobbat. Nu var ju vårt golv nytt och hyvlat så det var ju bra förutsättningar för vilken behandling som helst. Om du vill ha (i mitt tycke) snyggaste golvmålningen så är det riktig linoljefärg (Ottossons, Allbäcks, Gysinge etc..) som gäller, den slits snyggast utan tvekan. Tänk bara på att torktiden är ett dygn, måla TUNT, TUNT, samt tänk på självantändningsrisken av trasor etc. Ska själv göra samma operation du gjort fast i vårt gästhus där det ligger sunkmatta på spikad masonit på ett (enligt de gamla) ljusgråblått trägolv.
Kunde du fixa upp lite bilder så vore det kul att se hur det ser ut?
Kunde du fixa upp lite bilder så vore det kul att se hur det ser ut?
Vi målade sovrumsgolvet med oljebaserad färg - snyggt!alacs skrev:
Ett annat golv skulle vi vara lite mer "korrekta" med och tog vattenbaserat - inte alls lika snyggt..
Så, välj olja om du ska ha täckande färg är min rekommendation. Luktar ja, men är det bara ett golv det rör sig om tycker jag inte det är någon tvekan.
Lackat!Ludwig skrev:
Detta har slått mig också. Dock tror jag inte detta golvet är i tillräckligt fint skick för att det ska vara aktuellt, även om jag tycker skicket är helt okej. Sen måste man väl åtminstone sandpapperslipa lackat golv innan det målas? Då känns det som att man lia väl kan gå hela vägen och göra det rejält istället. Sen har vi ju det där med spikhålen också.. vilket kanske också talar för att golvet borde slipas, men det kan ju vara en smaksak. Men egentligen har jag ingen erfarenhet av det här ö.h.t, så om jag verkar gissa fel är det bara att upplysa mig!Ludwig skrev:
Det enda som känns tråkigt med just målning är att ådringen försvinner helt och hållet, vilket på nåt vis förintar den fina betydelsen av att det är ett äldre trägolv som ligger där.
Nedan finns två bilder. Tyvärr strejkar kompaktkameran så har fått ta bilderna med en dålig mobilkamera.
thomasx skrev:
Hur längesen var det du gjorde vid golvet? Det har inte gulnat något?
Om du har möjlighet skulle jag va väldigt intresserad över att se en bild på golvet!
Är det någon som har erfarenhet av att urskilja lack och fernissa? Också kallat båtlack om jag förstått det rätt.
Jag tänkte mest på att jag tycker golvet är ganska mörkt, vilket jag läst är vanligt ifall furu behandlats med just fernissa. Lättast är kanske att använda en slipmus i nåt hörn och se ifall ytan kletar sig fast el inte, och om den gör det är det förmodligen fernissa?
Huset jag bor i är nämligen gammalt.. men jag kan inte direkt säga hur gammalt golvet är.
Jag tänkte mest på att jag tycker golvet är ganska mörkt, vilket jag läst är vanligt ifall furu behandlats med just fernissa. Lättast är kanske att använda en slipmus i nåt hörn och se ifall ytan kletar sig fast el inte, och om den gör det är det förmodligen fernissa?
Huset jag bor i är nämligen gammalt.. men jag kan inte direkt säga hur gammalt golvet är.
Jag skule gissa att ditt golv är inlagt någon gång mellan 1900 och 1930 och att det är fernissat. Vad låg ovanpå masoniten? Plastmatta eller korkmatta kanske? Det avslöjar ju lite när masoniten är inlagd och ger då även ledtrådar om hur gammalt golvet är. Just den smalare typen av golv som du har brukar vara undergolv men då skulle det inte ha varit fernissat utan obehandlat så det är säkerligen ett golv som varit framme tidigare.
Fernissa är svårt at få bort från golv just eftersom det klibbar fast men om du ska slipa bort den kan man ta margarin på slippappret så förhindrar det just det. För att bli av med spikhålen om de fortfarande är ett problem när du har slipat kan du skura golvet ordentligt en gång innan du behandlar så sväller hålen troligtvis igen av sig själva.
Skura då med såpa och kallt vatten och rejält med vatten så att golvet kan suga åt sig. Instruktioner i hur man såpskurar kan man hitta lite varstans.
Angående behandlingen finns det fernissa att köpa även idag och man kan ha pigment i den för att få olika kuörer om man vill det. Vi har fernissat golv mörkt bruna till exempel och kommer göra det igen. Ska du måla golvet rekommenderar ag linoljefärg (äkta linoljefärg som bara innehåller pigment och linolja t.ex Ottossons) som ger en vacker behaglig yta som inte blir hal och som är väldigt hållbar. Då kan man också måla utan lösningsmedel och slipper lukten inomhus fast det är en oljebaserad färg.
Fernissa är svårt at få bort från golv just eftersom det klibbar fast men om du ska slipa bort den kan man ta margarin på slippappret så förhindrar det just det. För att bli av med spikhålen om de fortfarande är ett problem när du har slipat kan du skura golvet ordentligt en gång innan du behandlar så sväller hålen troligtvis igen av sig själva.
Skura då med såpa och kallt vatten och rejält med vatten så att golvet kan suga åt sig. Instruktioner i hur man såpskurar kan man hitta lite varstans.
Angående behandlingen finns det fernissa att köpa även idag och man kan ha pigment i den för att få olika kuörer om man vill det. Vi har fernissat golv mörkt bruna till exempel och kommer göra det igen. Ska du måla golvet rekommenderar ag linoljefärg (äkta linoljefärg som bara innehåller pigment och linolja t.ex Ottossons) som ger en vacker behaglig yta som inte blir hal och som är väldigt hållbar. Då kan man också måla utan lösningsmedel och slipper lukten inomhus fast det är en oljebaserad färg.