Har fjärrvärme och tvårörssystem i vårt relativt nyköpta tvåplanshus med källare, byggt -56. Bytte säkerhetsventil och manometer för ett tag sedan. Ventilen droppade och manometern visade inte noll när trycket var noll.
DSC07576.JPG

Ville testa ventilen för skojs skull och började fylla mot 1,5 bar som ventilen ska lösa ut vid. Men innan den löste ut hörde jag ett oroväckande porl från tvättstugan. Det rann vatten längs golvet ur ett rör som sticker ut från väggen. Jaja tänkte jag, en säkerhetsventil till är ju bra och la ner experimentet och ställde trycket på 1,2-1,3 bar. Allt frid och fröjd.
Men...
Drog igång värmen för säsongen igår och trycket i systemet var 0,7 bar. Fyllde på mot 1,2-1,3 som det varit innan och då börjar det rinna i röret i tvättstugan igen. :S
Så jag ville kolla säkerhetsventilen som mynnar ut i tvättstugan. Trodde att röret skulle gå rakt till pannrummen, men icke.
PLANLS.jpg
Röret går från tvättstugan, genom väggen in i förrådet under trappan, upp längs väggen och vid taket ut genom tre väggar till garaget. Där går det upp genom taket till bottenvåningen nära murstocken. Sen vet jag inte var det tar vägen. Parallellt med "övertrycksröret" går ett rör till värmen.

Eftersom det bara kommer vatten när trycket går över ett visst värde måste det finnas en ventil någonstans. Men hur letar man reda på en sån? Kan det finnas något på vinden? Hela huset har varit skalat ner till betongen invändigt, så inget är gömt i ett skåp eller liknande.

xl15 skrev:
Kan det finnas något på vinden?
Exakt! Kanske ett gammalt öppet expansionskärl som råkat bli kvar till exempel. Det borde i sådana fall kopplas bort eftersom du verkar ha ett nyare slutet expansionskärl.
Gå ut och kolla om det sticker upp ett blåsrör på taket. I sådana fall har du nog det öppna expansionskärlet där under.

Har kört lite Ctrl+F i huvudet och faktum är att jag sett något "frigolitskåp" på vinden. Och om jag minns rätt är det relativt rakt över där det mystiska röret viker upp genom golvet i källaren.
Får läsa på lite, men är det då så att det kan finnas en övertrycksventil där uppe, eller är det en höjdskillnadsgrej? Alltså om jag kommer över ett visst tryck, säg 1 bar för enkelhetens skull, som är lika med 10 meters vattenpelare, så rinner det över nån kant?

Ja, det rinner över när nivån blir för hög. Det brukar vara tre anslutningar, ett i botten som är anslutet till värmesystemet, ett "skvallerrör" som sitter högt på kärlet där vattnet rinner över när det är för mycket och ett blåsrör i toppen som går ut genom taket.
Nackdelen är att vattnet syresätts, vilket gör att det rostar och vattnet rinner ner genom huset när det gått hål.

Får pinna upp på vinden och undersöka. Men det låter ju troligt att det är precis som du säger eftersom det går ett rör parallellt med skvallerröret. Huset fick fjärrvärme på 80-talet nån gång och då uppdaterades säkert pannrummet med ett slutet expansionskärl.
Men varför tog man inte bort det öppna? Dunstar det från ett öppet expansionskärl? I så fall kan det vara förklaringen till tryckminskningen?

Ibland (kanske t.o.m. ofta) är expansionskärlet anslutet till pannan, så de kanske missade att de inte blev av med gamla expansionskärlet när de kopplade bort pannan eftersom det uppenbarligen var anslutet på annat sätt.
Ja, det avdunstar en del, så en viss tryckminskning bidrar det med.

Ja, den anslutningen som verkar gå till vinden sitter med ett T-kors på ett rör i korridoren i källaren. Hade för övrigt varit skönt att bli av med det då det är lägre än de andra rören. Det går under de radiatorrören som sitter i taket i korridoren med hjälmtvång som resultat för folk över 190...

Var upp på vinden och kollade, mycket riktigt finns ett expansionskärl ståendes i hörnan. Precis som förväntat, ett rör i botten, ett skvallerrör på sidan och ett avluftningsrör upp genom taket.

Om vi förutsätter att mitt expansionskärl i pannrummet är friskt, kan jag på något sätt få försämrad funktion om jag tar bort det öppna på vinden?

Underbart forum det här, lär mig otroligt mycket!

Så länge ditt slutnas volym är 10% av ditt systems totala volym kan du ta bort det öppna.

Det sitter ett vanligt 18 liters expansionskärl i pannrummet. Kan inte tänka mig att jag skulle ha 180 liter i femtontalet element och tillhörande rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.