Hittar inte elmätaren

5k läst  82 svar

1. J
    Husägare · Nivå 7
    Visst kan man frångå vad som är ritat men det verkliga utförandet ska stämma överens på relationshandlingen. Vilken är den status en handling har som överensstämmer med det faktiska utförandet och som normalt tas fram efter underlag från elentreprenören. Det fuskas dock en del med detta även idag. Eller så är det inte relationshandlingen TS har i sin hand.

2. T
    Medlem · Nivå 7
    Finns en nackdel om elmätaren är placerad i skåp lång ut i gatan. Elbolaget ansvarar för servisen till mätaren, sedan är det abonnenten som har ansvaret för ledningarna. Nu borde de inte hända, men om de e långa avstånd från mätaren till elcentralen kan de bli en fin slant om kabeln går sönder.. .

• Laddar…
  3. J
    Husägare · Nivå 7
    Nja, det skulle troligtvis strida mot ellagen samt förordningen om elektrisk koncession. Oavsett sp tror jag att nätägaren ansvarar för kabeln till tomtgräns. Men nu vet jag inte, jag tror.

4. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Det låter jättekonstigt. Om det är så som många här tror att mätaren sitter i ett av "elhusen" så rör det sig om en sträcka på ca 50 meter under mark utanför tomtgränsen. Men man vet ju aldrig. Jag bor ju i en av de kommuner som menar att villaägare har ansvar för snöröjning och sandning av gångbanor utanför sina hus så jag skulle inte bli förvånad.

5. U
    Medlem · Nivå 9
    Har varit med om att mätarna i ett villaområde suttit i ett gemensamhetshus inne på området.
    Om jag inte minns fel var det i Beddingestrand i Skåne.
    Inte så vanligt men det förekommer

6. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Mysteriet är löst! Pratade med elnätsbolaget som upplyste mig om att mätaren sitter i ett litet elmätarskåp en bit ifrån huset, på vägen utanför grannens tomt. Vi skulle tydligen ha en nyckel dit men det var inget som följde med när vi köpte huset så ska hämta en hos elnätsbolaget.

Tack för alla hjälpsamma svar i den här tråden. (y)

Redigerat 11 feb 17:07
    • Laddar…
  7. A
    Husägare · Nivå 3
    Frågan kvarstår: Vad är det i lådan??

8. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Någon föreslog att det var vatten/avlopp-relaterat. Efter att ha tittat på VA-ritningen tror jag att det stämmer. Skrev om det och la upp ritning några inlägg tillbaka.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: