Hittar inte elmätaren

5k läst  82 svar

1. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Som rubriken lyder så hittar jag inte vår elmätare. Det finns ingen i elcentralen. Däremot finns en suspekt "låda" (ej öppningsbar) på väggen en bit ifrån. Ser ut att vara ett hemmasnickeri. Sitter månne elmätaren där? Brukade elmätare byggas in på det sättet förr? Huset är byggt 1973. Bifogar bilder.

Elcentral till vänster, i för 70-talet trendriktigt furuskåp. "Lådan" till höger. Kabeln som går rakt igenom lådan är en gammal 3-fas till garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190209_113342.jpg

Elritning källare. Inkommande el vid beteckningen 6R. Elcentralen ligger vid beteckningen A1.
    20190209_113005.jpg

Elritning markplan. Huset till höger med garage med trappa till källaren till vänster. Här finns en till A1-beteckning. Har ingen aning om vad det är och ritningen visar att den ligger i det gamla sopskåpet i garaget och där finns vad jag kan se ingenting elrelaterat.
    20190209_113015.jpg

Lådan finns alltså inte med på ritningen. Vågar jag öppna den? Kan den vara brandsäkrad med asbestmaterial ifall den är elrelaterad? Sitter någon skiva (syns på bilden) bakom elcentralen, vilket jag antar är ett brandsäkert material så kanske samma sak med lådan?

Viktigast av allt är dock frågetecknet var fan sitter elmätaren? Det måste ju finnas en?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Har ni inget markskåp ute nånstans? Har ni frågat nätägaren?

3. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Vi har inget markskåp. Har inte frågat nätägaren.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Lägg upp hela ritningarna så blir det lättare att säga något. Det är visserligen så att A1 är en normal märkning för en elcentral men det som syns på bilderna är alldeles för litet och har för få rör till sig för att vara elcentral(er).

5. J
    Medlem Nivå 5
    Inget skåp på stolpe till luftledning? Fasadmätarskåp på annan byggnad på fastigheten?

6. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Betalar ni för förbrukad el? :thinking:

7. J
    Medlem Nivå 5
    Just precis, får ni faktura från en elnätsägare?

8. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ah, nu läste jag lite noggrannare. Lägg gärna upp ritningarna ändå men det verkar för mig som att inkommande kommer från den där andra centralen märkt A1 vid sopskåpet men det kan vara ombyggt senare. Kan du lägga upp bilder från det stället? Var kommer servisledningen in? Luftledning eller markförlagt?

9. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Inkommande el ligger under jord, kommer från gatan och går in genom källarväggen enligt ritning. Dränerade förra året så vi stötte på ledningen för inkommande el som definitivt inte går till sopskåpet. Elnätbolagets ritning visar också att inkommande el går in i den väggen och inte till sopskåpet.

Tittade på ritningarna en gång till och det verkar som om elritningen skiljer sig från den andra husritningen. På den andra ritningen ligger garaget längre bak. Bifogar bild. Min tanke nu är att det från början var tänkt att finnas två elcentraler. En i källaren och en i anslutning till sopskåpet. Kanske utanför det, bredvid det inne i garaget eller i trappen från garage ner till källare under och bakom det. Dock flyttades garaget bakåt och inkommande el drogs in i källaren från uppfarten istället för till en central vid sopskåpet och sedan vidare in i källaren. Frågan är fortfarande, var hamnade elmätaren?

Elritningen. Garaget slutar framför horisontella hjärtväggen.
    20190209_113015.jpg

Annan ritning. Garaget slutar bakom horisontella hjärtväggen.
    20190209_143731.jpg

10. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Markledning. Inget skåp någonstans.

11. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Vi får faktura och betalar för el. Vi har hög elräkning så det är därför vi vill hitta mätaren för att installera något eget mätinstrument för att ta reda på vad det är som drar så mycket.

12. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Det i källaren är en elcentral. Furuskåpet alltså. Hela syns inte på bilden men det är ganska stort och innehåller tre paneler för säkringar. En för huvudsäkringar, en för element och en för resten. Hittade som sagt på inkommande el när vi dränerade. En fet kabel och en smalare som gick in i väggen i närheten av elcentralen. Lilla lådan på väggen vet vi dock inte vad det är.

13. Ashes
    Husägare Nivå 5
  14. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Det är ju väldigt märkligt om det är inkommande kabel direkt in till "proppskåpet". Det skulle innebära att din elmätare måste sitta ute i ett markmätarskåp.

Den där lådan är ändå lite misstänkt. Om man tittar på inkommande kabel ser det ut att vara två kablar där. En som går till furuskåpet och en annan som gör en liten båge i väggen. Är det så att man putsat in servisledningen och att den ändå går till den där lådan? Möjligen skulle man kunna tänka sig att försiktigt borra ett inspektionshål men då skulle jag vilja veta mer om lådan först.

Fråga också din nätägare. Hur läser de av mätaren?

15. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Sista bilden, längst ner till vänster så Har du en trepolig brytare, 2.5r (M5)
    Vad har du där?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: