Hej,
Jag äger en gammal fastighet där det INTE finns någon fysisk gränsmarkering på ena sida (mot skogen, "68,5"). Se bifogade bilder.
Kan man hitta siffror på den kartan som går att läsa av via en mobiltelefons GPS-funktion?
Tack på förhand!
Jag äger en gammal fastighet där det INTE finns någon fysisk gränsmarkering på ena sida (mot skogen, "68,5"). Se bifogade bilder.
Kan man hitta siffror på den kartan som går att läsa av via en mobiltelefons GPS-funktion?
Tack på förhand!
Redigerat:
Inte alls eller inte på ena sidan?
Det finns ju inga koordinater på kartan, bara avstånd, så att direkt läsa mot GPS går ju inte. Vill du bara ha nått ungefär kan du ju i stället gå in på https://minkarta.lantmateriet.se/ och ta koordinaterna därifrån.
Blir ju inte speciellt exakt dock. Om du vet någon av hörnen kan du ju ta koordinaten från den och se räkna ut vart de andra hörnen är. Dock vet jag inte precisionen på GPSen i din mobil.
Blir ju inte speciellt exakt dock. Om du vet någon av hörnen kan du ju ta koordinaten från den och se räkna ut vart de andra hörnen är. Dock vet jag inte precisionen på GPSen i din mobil.
Jo, den är normalt sett bättre än så. Men det är inget som du med säkerhet vet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 337 inlägg
Den har iallafall inte cm precision vilket lär krävas för att hitta rätt..
Jag använder ibland en app på Android som heter "GPS Test". Där går det att se vad som kallas accuracy. I mitt fall nedan användes 60 satelliter av 74 och accuracy angavs till +/- 3 m. Det går alltså att få fram info om precisionen vilken ofta är över +/- 20 meter om man inte låter mätningen pågå någon minut eller helst längre.D Daniel 109 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den siffra som Classe visar är nog diametern på den ljusblå cirkeln. Man vet att man är innom den. Men i allmänhet visar den ju bättre än så och man är i mitten. Men man kan inte vara säker på det.
Vid bra förhållanden ja, men även de bästa mobiltelefonerna kan visa minst 20-30 m fel. Se t.ex. denna undersökning.useless skrev:
https://www.dxomark.com/gps-on-your-smartphone-why-youre-not-always-there-when-it-says-youre-there/
Har du t.ex. pinnarna 2 och 5 som efterfrågats förut så kan du triangulera med långt måttband eller snöre om vi gissar att fastigheten är perfekt rektangulär?J JuliaUppsala skrev:
Men vad är syftet med mätningen? Det är bara lantmäteriet som kan mäta upp så att det blir giltiga koordinater.