Byggahus.se

Hitta släktingar till avliden ägare av hus

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag hoppas kunna få lite tips och hjälp här ifrån er.

Vi har hittat ett hus som vi älskar.
    Efter lite sökande så hittade vi en dam (87 år) som var ensam ägare till fastighet.

Vi bestämmer oss för att skriva ett väldigt ödmjukt brev till henne, där vi beskriver hur mycket vi gillar området och hennes fastighet.

2 veckor går och jag beslutar att jag ska försöka ringa henne för att prata med henne om brevet vi lämnat.

Telefonnummerna är då avstängda!
    Då anar vi att något hänt och senare ser vi hennes dödsannons.
    Till saken hör att det bara är hennes syster med på dödsannonsen. Släkten verkar därmed inte vara speciellt stor.

Jag vill nu ha tips på hur jag kan hitta hennes syster. Har bara ett förnamn och vet inte ens vilken stad hon bor i.

Finns det någon därute som kan hjälpa mig med lite tips?

Tacksam för svar!

mvh Andreas

2. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Kolla med begravningsbyrån...

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack. Så tänkte jag också. Men gdpr sätter stopp för det.

4. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Ja då får du väl gå på begravningen...
    Skatteverket bör dock kunna hjälpa dig

• Laddar…
  5. Jiji
    Medlem · Nivå 5
    Skattemyndigheten. Folkbokföringen är offentlig i Sverige. Ring dit och fråga.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Begär ut bouppteckningen så står vem som ärver huset där.

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 1
    Tack. Var vänder jag mig då?

8. Jiji
    Medlem · Nivå 5
    Skatteverket.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    • Laddar…
  10. B
    Medlem Nivå 1
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Tänk på att bouppteckning kan ta tid att sammanställa och registrera. Om dödsfallet nu ligger nära i tid.

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Bouppteckning kan ta (många) månader. Det är bara att ringa skatteverket och fråga. Den typen av personuppgifter är superoffentliga i Sverige.

13. P
    Medlem Nivå 7
    gdpr avser väl dataanvändning, borde inte vara ett hinder om man ringer? Men om byrån inte vill lämna ut namnet kanske de i alla fall kan lämna ett meddelande till systern?

14. K
    Husägare Nivå 2
    En väldigt enkel sak du kan göra är att skriva ett vanligt brev eller vykort till den avlidna damen, eller rättare sagt till adressen ifråga, där du förklarar vem du är och ditt ärende.

Har du tur har dödsboet eftersändning av den avlidnes post och de anhöriga får möjlighet att svara dig. Det går säkert fortare än att vänta på svar från Skatteverket.

15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Svar från skatteverket får du omgående om du ringer och frågar. Förstår inte varför man ska krångla till det med begravningsbyrå och liknande när det bara är att ringa skatteverket och fråga om släktförhållanden. :thinking: