Jag behöver ersätta ett lysrör Osram L 18W/827 Lumilux Interna.G13 socken och 59 cm långt.
När jag tittar på ett nytt rör så inser jag att reglerna för lysrör har ändrats och jag är osäker på vilket rör jag ska välja som ersättning för det rör jag har nu. Jag ser att det finns LED-varianter men att det inte alltid går att sätta dessa i gamla armaturer. Bifogar bild på armaturen.
Vad tror ni?
När jag tittar på ett nytt rör så inser jag att reglerna för lysrör har ändrats och jag är osäker på vilket rör jag ska välja som ersättning för det rör jag har nu. Jag ser att det finns LED-varianter men att det inte alltid går att sätta dessa i gamla armaturer. Bifogar bild på armaturen.
Vad tror ni?
Välj ett LED ersättningslysrör för T8 18W. Man måste byta ut glimtändaren till den som följer med LED först, annars fungerar det inte LED-röret. Tyvärr ger LED-rör något sämre ljusflöde än gamla lysrör i gott skick men elförbrukningen sjunker till typ hälften.
Det finns en liten brasklapp. Om armaturen har ett elektroniskt drivdon är det inte säkert att LED-rören fungerar. Du måste i så fall ta bort drivdonet och göra en omkoppling i armaturen. Är det å andra sidan ett vanligt drivdon och glimtändare så är det bara att sätta dit.
Du kan fortfarande köpa fluorescerande lysrör. Det kommer att dröja ytterligare ett tag innan det blir helt omöjligt att hitta dem. Det är förbjudet att efter augusti 2023 sätta nya fluorescerande lysrör typ T5/T8 på EU-marknaden. De uppfyller inte direktivet för energieffektivisering och RoHS-direktivet. Lysrör som redan är installerade eller lagerförda får fortsatt användas/säljas.M Manganese skrev:Jag behöver ersätta ett lysrör Osram L 18W/827 Lumilux Interna.G13 socken och 59 cm långt.
Vad tror ni?
Jag bytte lysrör i ett spegelskåp i badrum i veckan hos en kund.
Det gick fortfarande bra att köpa ett T5 13W, och det var väldigt underliga drivdon som jag aldrig sett, så säkrast var att köpa ett vanligt lysrör.
Nu kommer ju detta hålla spegelskåpets kvarvarande livslängd, för det var redan nu en del anfrätt av den fuktiga badrumsmiljön, så kan problemet skjutas till framtiden och lösas av sig självt när spegelskåpet blir bytt någon gång i framtiden.
Det gick fortfarande bra att köpa ett T5 13W, och det var väldigt underliga drivdon som jag aldrig sett, så säkrast var att köpa ett vanligt lysrör.
Nu kommer ju detta hålla spegelskåpets kvarvarande livslängd, för det var redan nu en del anfrätt av den fuktiga badrumsmiljön, så kan problemet skjutas till framtiden och lösas av sig självt när spegelskåpet blir bytt någon gång i framtiden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hitta rätt takpanna söker 5st.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Hittar inte rätt mosaik.
Badrum -
Var hittar jag ny golvskena med rätt mått till mina skjutdörrar?
Fönster & Dörrar -
Omöjligt att hitta alternativ till lysrör med rätt klassning till stall?
Belysning -
hitta rätt lysrörshållare? Var köper man
El